• Anonym (hemskt)

Fyllecell IGEN

Fyllde 21 i helgen och hamnade i fyllecell för sjätte gången. Jag fattar inte själv vad jag håller på med, hur svårt är det att ta sig hem? Jag var 17 första gången och inte har det blivit bättre med åren.

Min bristande impulskontroll gör att jag alltid dricker för mycket. Min vakuumhjärna gör att jag alltid köper vodka trots att jag vet hur det blir. Antingen blir jag så full att jag får svårt att gå eller börjar spy. Eller så får jag en "snefylla" och blir dramatisk på olika sätt och gråter osv. Ofta säger tyvärr polisen att de känner igen mig med och det gynnar mig ju inte ett dugg, och jag har sä svårt att vara trevlig mot dom när jag är full.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har dock aldrig fått någon konsekvens av detta. Ingen myndighet som lagt sig i, förutom transportstyrelsen. Körkort lär jag ju aldrig få nu? Värst är att jag kommer gå ut nästa helg helg igen. Eller nation i veckan. Oftast går det ju bra. Räknat ut att jag ändå gått ut ungefär 345 gånger under denna tidsperiod och 6 gånger har det gått åt helvete då känns det lite bättre. Men ändå, JAG SKÄMS IHJÄL för vad folk ska tro om mig..

• Svar på tråden Fyllecell IGEN
  • Anonym (hemskt)

Ja jag vet inte men jag tycker väl inte det viktiga nu är att sätta en diagnos på mig själv - även om ni säkert har rätt. Men det får mig inte att må bättre utan tvärtom så känns det ännu värre. Försöker att bara tänka på själva situationen och för/nackdelar istället och försöka våga ta hjälp någon gång inom den närmsta tiden

• Anonym (hemskt)

Jag mår uppenbarligen inte så bra eftersom jag hela tiden sätter mig i såna här situationer på olika sätt. Men det är det vanliga som familjeproblem, killproblem och jobbigt med självkänslan osv efter mycket misslyckanden som att bli avstängd från skolan och senare i livet även få sparken från jobbet osv. Jag har lätt att komma överens med folk och har bästa vänner jag hållt ihop med hela livet men det impulsiva och rastlösa gör att jag har mer och mer svårt för alla "krav" i livet ju äldre jag blir och gör ogenomtänkta saker.

Jag tyckte inte alls det hjälpte att prata med en psykolog. Jag pratar hellre med mina vänner än någon som får betalt för att lyssna för det första. Sen har jag väldigt svårt att öppna mig om saker och det kommer nog inte förändras. Fick dessutom råd som "drick vin nästa gång" som jag självklart redan provat och så skulle vi nästa träff disskutera hur det gick med mera. Så det kändes mest bara slöseri av både hennes och min tid och jag mådde bara ännu värre efter.

• Anonym (hemskt)

Men ja jag ska verkligen försöka tag i allt när jag kommer hem till Sverige sen igen! Har ju kontakt på neuropsykiatrin så kanske ska börja säga något där om jag samlar mod och slutar tycka det är så pinsamt och blir orolig för konsekvenserna. Ska göra en hel del förändringar iallafall!

• Anonym (NykteristJavisst!)
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-04 22:26:54 följande:

Men ja jag ska verkligen försöka tag i allt när jag kommer hem till Sverige sen igen! Har ju kontakt på neuropsykiatrin så kanske ska börja säga något där om jag samlar mod och slutar tycka det är så pinsamt och blir orolig för konsekvenserna. Ska göra en hel del förändringar iallafall!

Du har inget att skämmas över. Däremot kan vinsten bli att du tar hand om dig själv och mår bra. Det kommer kanske kännas annorlunda att prata med någon när du är redo för att ta itu med dina problem.

Jag förstår att det kan kännas värre här nu när vi skriver om dina problem och att du har missbruk. Men det är ett steg för att förändra, att inse. Ännu en gång, inget att skämmas över. Du är inte ensam.

Förresten ett tips, kolla på TV4 play. I söndags var en journalist där och pratade om sitt alkoholmissbruk. Det var ett bra inslag. Kolla på det.
  • Pkb

Jag vet hur det är. Jag har hamnat i fyllecell en gång och jag har barn! Förstå ångesten när soc kommer och knackar på dagen därpå. Då kan vi snacka om problem. Så det finns vissa som har det värre :)

• Anonym (hemskt)
    Pkb skrev 2016-04-04 23:19:51 följande:

Jag vet hur det är. Jag har hamnat i fyllecell en gång och jag har barn! Förstå ångesten när soc kommer och knackar på dagen därpå. Då kan vi snacka om problem. Så det finns vissa som har det värre :)

En gång är ingen gång tycker jag. Kan hända den bästa om man har riktigt otur och är på fel plats vid fel tillfälle. Så oavsett om man har barn kan man vara en jättebra mamma ändå, förmodligen, och dricka med måtta alla andra gånger så jag tycker inte alls det var så farligt. Tror dom har överseende med det men dom måste ju kolla som rutin
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (NykteristJavisst!) skrev 2016-04-04 22:46:13 följande:

Du har inget att skämmas över. Däremot kan vinsten bli att du tar hand om dig själv och mår bra. Det kommer kanske kännas annorlunda att prata med någon när du är redo för att ta itu med dina problem.

Jag förstår att det kan kännas värre här nu när vi skriver om dina problem och att du har missbruk. Men det är ett steg för att förändra, att inse. Ännu en gång, inget att skämmas över. Du är inte ensam.

Förresten ett tips, kolla på TV4 play. I söndags var en journalist där och pratade om sitt alkoholmissbruk. Det var ett bra inslag. Kolla på det.

Ja så känner jag lite, det är bortkastat om jag ändå inte är redo för jag kommer inte ta till mig och inte anstränga mig. Men detta är ju en bit på vägen att jag skriver här iallafall. Jag ska kolla på TV4 play. Tack för dina och alla andras svar i tråden betyder mycket :)
  • Pkb
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-04 23:25:10 följande:

En gång är ingen gång tycker jag. Kan hända den bästa om man har riktigt otur och är på fel plats vid fel tillfälle. Så oavsett om man har barn kan man vara en jättebra mamma ändå, förmodligen, och dricka med måtta alla andra gånger så jag tycker inte alls det var så farligt. Tror dom har överseende med det men dom måste ju kolla som rutin

Jo så är det ju men jag förstår verkligen din ångest och ditt problem. Hur många gånger har man inte skämt ut sig på fyllan och vaknat dagen efter med sån ångest att man bara vill gå under jorden. Och helgen därefter är man jätte taggad på att festa igen. Suck, men jag tror mycket handlar om hur man är som person, för mig tror jag att allt bottnar i bristande självkontroll, har drag av add.

Sedan tror jag också att de flesta mognar och växer ifrån beteendet och suget att gå ut.

Du vill inte sluta dricka, det finns en tid för allt, just nu har du inte riktigt viljan.

Det jag gör är att sluta dricka när jag känner att jag är berusad. Det blir oftast problem då man fortsätter dricka fastän man redan är full. Så drick typ på förkröket och när du är berusad fast kan gå rakt och allt det där så går ni ut och på klubben dricker du inte mer. Det blir lika roligt ändå, tro mig, minus kräkningarna, ångesten, bakfyllan och fyllecellen. Prova det en gång iallafall.

Försök att hålla dig till antingen vin, öl eller vodka. Vissa blir värre när de blandar. Försök att undvika shottar. Om du ändå ska dricka sprit så försök att blanda ut med något och drick långsamt så att du slipper att det smäller till när ni är på väg till klubben och du blir helt borta.
  • Pkb

Kom på en till sak. Om du oftast blir tagen till fyllecell i lokaltrafiken på väg hem från krogen, gå inte ett steg längre än precis utanför dörren till klubben och ring en taxi. Kostar lite extra med det är det värt. Är du så borta så du knappt vet vart du bor så kom överens med en kompis om att ni tar en taxi tillsammans, antingen till henne eller hem till dig.

• Anonym (Nicolina)
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-03 23:06:13 följande:

Fyllde 21 i helgen och hamnade i fyllecell för sjätte gången. Jag fattar inte själv vad jag håller på med, hur svårt är det att ta sig hem? Jag var 17 första gången och inte har det blivit bättre med åren.

Min bristande impulskontroll gör att jag alltid dricker för mycket. Min vakuumhjärna gör att jag alltid köper vodka trots att jag vet hur det blir. Antingen blir jag så full att jag får svårt att gå eller börjar spy. Eller så får jag en "snefylla" och blir dramatisk på olika sätt och gråter osv. Ofta säger tyvärr polisen att de känner igen mig med och det gynnar mig ju inte ett dugg, och jag har sä svårt att vara trevlig mot dom när jag är full.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har dock aldrig fått någon konsekvens av detta. Ingen myndighet som lagt sig i, förutom transportstyrelsen. Körkort lär jag ju aldrig få nu? Värst är att jag kommer gå ut nästa helg helg igen. Eller nation i veckan. Oftast går det ju bra. Räknat ut att jag ändå gått ut ungefär 345 gånger under denna tidsperiod och 6 gånger har det gått åt helvete då känns det lite bättre. Men ändå, JAG SKÄMS IHJÄL för vad folk ska tro om mig..

Bara läst ts..

Jag var som du när jag var yngre.

Kunde aldrig dricka med måtta, drack ofta och hamnade i knipa regelbundet. Drack starksprit trots att jag inte tålde den.

Slutade dricka och har inte druckit en droppe på 10 år, det var enda vägen ur eländet..

Tror inte det finns något mellanting om man ofta dricker mer än man borde och inte har förmågan att veta när man ska sluta och gå hem.
Svar på tråden Fyllecell IGEN