• Anonym (hemskt)

Fyllecell IGEN

Fyllde 21 i helgen och hamnade i fyllecell för sjätte gången. Jag fattar inte själv vad jag håller på med, hur svårt är det att ta sig hem? Jag var 17 första gången och inte har det blivit bättre med åren.

Min bristande impulskontroll gör att jag alltid dricker för mycket. Min vakuumhjärna gör att jag alltid köper vodka trots att jag vet hur det blir. Antingen blir jag så full att jag får svårt att gå eller börjar spy. Eller så får jag en "snefylla" och blir dramatisk på olika sätt och gråter osv. Ofta säger tyvärr polisen att de känner igen mig med och det gynnar mig ju inte ett dugg, och jag har sä svårt att vara trevlig mot dom när jag är full.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har dock aldrig fått någon konsekvens av detta. Ingen myndighet som lagt sig i, förutom transportstyrelsen. Körkort lär jag ju aldrig få nu? Värst är att jag kommer gå ut nästa helg helg igen. Eller nation i veckan. Oftast går det ju bra. Räknat ut att jag ändå gått ut ungefär 345 gånger under denna tidsperiod och 6 gånger har det gått åt helvete då känns det lite bättre. Men ändå, JAG SKÄMS IHJÄL för vad folk ska tro om mig..

• Svar på tråden Fyllecell IGEN
  • Anonym (varning)

som barn till en alkoholist skulle jag säga att dina ursäkter är den absolut största varningsklockan. 

- Det är polisens fel, det var inte så farligt
    - Nog måste man kunna dricka på valborg och andra högtider
    - Jag kan sluta själv, jag vill bara inte just nu
    - Jag tänker i alla fall inte byta umgänge
    - Alla mina vänner super såhär
    - Många av mina relationer är dåliga, men det beror inte på alkohol i alla fall. 
    - Jag förlorade jobbet, då måste man väl få supa till i alla fall?
    - Jag ska försöka vara nykter i 25 dagar, fram till valborg, eller i alla fall inte dricka starksprit. 

Lyssna lite på dig själv, och hur du argumenterar. Ingen med en normal relation till alkohol resonerar så. Det är ganska mycket du är villig att offra bara för att få fortsätta dricka. 
    Du kommer med bortförklaringar och försvarar ditt drickande hela tiden. Du är 21 år, fundera själv på var du är om ett år, fem år, tio år.....

Ta hand om dig själv, ingen annan kan göra det åt dig!

• Anonym (hemskt)

"Skönt" att det finns de som varit likadana och att det blir bättre med åren eller att man helt enkelt får sluta dricka helt hur tråkigt det än vore, men om man prövat allt kanske det återstår tillslut. Ja "pkb" det där med att sluta dricka efter förkröket eller när man har den perfekta fyllan det är ju sånt man alltid tänket att man ska göra men inte gör, och så är väl det för många, man förstår inte att det bara kommer gå utför om man fortsätter. Men ska sluta blanda och ta taxi direkt från klubben i fortsättningen, det kan nog hjälpa en del!

• Anonym (hemskt)
    Anonym (varning) skrev 2016-04-05 01:08:52 följande:

som barn till en alkoholist skulle jag säga att dina ursäkter är den absolut största varningsklockan. 

- Det är polisens fel, det var inte så farligt

- Nog måste man kunna dricka på valborg och andra högtider

- Jag kan sluta själv, jag vill bara inte just nu

- Jag tänker i alla fall inte byta umgänge

- Alla mina vänner super såhär

- Många av mina relationer är dåliga, men det beror inte på alkohol i alla fall. 

- Jag förlorade jobbet, då måste man väl få supa till i alla fall?

- Jag ska försöka vara nykter i 25 dagar, fram till valborg, eller i alla fall inte dricka starksprit. 

Lyssna lite på dig själv, och hur du argumenterar. Ingen med en normal relation till alkohol resonerar så. Det är ganska mycket du är villig att offra bara för att få fortsätta dricka. 

Du kommer med bortförklaringar och försvarar ditt drickande hela tiden. Du är 21 år, fundera själv på var du är om ett år, fem år, tio år.....

Ta hand om dig själv, ingen annan kan göra det åt dig!

Fast det är inga ursäkter, det är ju så det ser ut nu. Det är inte polisernas fel men jag tycker den där lagen är väldigt otydlig, men jag har förtjänat det med. Och ja i min ålder och mitt umgänge så är det näst intill omöjligt att inte dricka på tex Valborg, ska jag sitta med en fanta på champangefrukosten och champangegalopp nykter? Jag vet inte om jag kan sluta själv kanske inte men har jag viljan (vilket jag inte har nu) så antar jag att jag borde kunna det. Alla mina vänner dricker mycket, kanske inte lika mycket som mig men näst intill. Det är ju alltid dom jag delar dricka med och kör drickspel med osv och det händer dom mycket med men inte just fyllecell. Men så kul vi också har bortsett från dessa 6 gånger så ser jag ingen anledning att sluta dricka utan snarare hitta strategier att inte gå överstyr!
  • Anonym (hemskt)

Så mycket skratt, roliga kvällar, spontana påhitt, sjuka minnen, nya människor och bra vi har det 90% av gångerna gör ju att det känns ganska trist att sluta dricka helt nu, men sen har jag VÄLDIGT mycket att jobba med för att det bara ska vara bra odramatiska kvällar och vakna upp utan ångest.

• Kirenaj68
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-03 23:06:13 följande:

Fyllde 21 i helgen och hamnade i fyllecell för sjätte gången. Jag fattar inte själv vad jag håller på med, hur svårt är det att ta sig hem? Jag var 17 första gången och inte har det blivit bättre med åren.

Min bristande impulskontroll gör att jag alltid dricker för mycket. Min vakuumhjärna gör att jag alltid köper vodka trots att jag vet hur det blir. Antingen blir jag så full att jag får svårt att gå eller börjar spy. Eller så får jag en "snefylla" och blir dramatisk på olika sätt och gråter osv. Ofta säger tyvärr polisen att de känner igen mig med och det gynnar mig ju inte ett dugg, och jag har sä svårt att vara trevlig mot dom när jag är full.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har dock aldrig fått någon konsekvens av detta. Ingen myndighet som lagt sig i, förutom transportstyrelsen. Körkort lär jag ju aldrig få nu? Värst är att jag kommer gå ut nästa helg helg igen. Eller nation i veckan. Oftast går det ju bra. Räknat ut att jag ändå gått ut ungefär 345 gånger under denna tidsperiod och 6 gånger har det gått åt helvete då känns det lite bättre. Men ändå, JAG SKÄMS IHJÄL för vad folk ska tro om mig..

Varför har Transportstyrelsen lagt sig i?  Du har ju inget körkort. Låter märkligt. Har jag missat något? Blir de underrättade ifall man åker in på fyllan?
    Hursomhelst. Du har tre val som jag ser det:
    1. Drick mindre.
    2. Sluta helt.
    3. Sök hjälp.
    Jag skulle rösta på nr 3. Går man ut var 4:e dag under en fyraårsperiod, hamnar i fyllecell 6 gånger, är livrädd för vad folk ska tro om en och ändå blåser på är man inne på en ganska farlig väg.
  • Anonym (hemskt)
    Kirenaj68 skrev 2016-04-05 04:02:10 följande:

Varför har Transportstyrelsen lagt sig i?  Du har ju inget körkort. Låter märkligt. Har jag missat något? Blir de underrättade ifall man åker in på fyllan?

Hursomhelst. Du har tre val som jag ser det:

1. Drick mindre.

2. Sluta helt.

3. Sök hjälp.

Jag skulle rösta på nr 3. Går man ut var 4:e dag under en fyraårsperiod, hamnar i fyllecell 6 gånger, är livrädd för vad folk ska tro om en och ändå blåser på är man inne på en ganska farlig väg.

Jag hade körkortstillstånd för att övningsköra sä det var det som drogs in och som jag säkert aldrig kommer få igen. Jag röstar på nummer 1 men i andra hand 3!
  • Flygfotogen

Vad vill du ha ut av denna tråd egentligen? Du förstör enbart för dig själv med alkoholen och du vill inte förändra ditt beteende och sluta supa. Vill du vara ett fyllo? Vill du vara den där redlösa tjejen som råkar illa ut? Hon som vännerna tillslut tröttnar på när de mognar och börjar se saker med klarare ögon? Vill du att din framtid utspelas på en parkbänk eller? Vakna!

• Anonym (hemskt)
    Flygfotogen skrev 2016-04-05 06:45:56 följande:

Vad vill du ha ut av denna tråd egentligen? Du förstör enbart för dig själv med alkoholen och du vill inte förändra ditt beteende och sluta supa. Vill du vara ett fyllo? Vill du vara den där redlösa tjejen som råkar illa ut? Hon som vännerna tillslut tröttnar på när de mognar och börjar se saker med klarare ögon? Vill du att din framtid utspelas på en parkbänk eller? Vakna!

För att hitta strategier att inte hamna i fyllecell, och skönt att få ut lite. Jag vill visst förändra mitt beteende! Men jag vill inte sluta dricka helt och hållet än. Kommer ju absolut inte gå ut lika mycket längre men iaf på Valborg och max två gånger i månaden. Jag vill inte vara ett fyllo därför skriver jag här och det jag är mest rädd för är som du skriver att mina vänner ska "växa ifrån" mig och ledsna. Men vill pröva verkligen anstränga mig att inte bli för full eller dra till mig uppmärksamhet på något sätt FÖRST.
  • Anonym (nykter)
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-05 07:00:31 följande:
    För att hitta strategier att inte hamna i fyllecell, och skönt att få ut lite. Jag vill visst förändra mitt beteende! Men jag vill inte sluta dricka helt och hållet än. Kommer ju absolut inte gå ut lika mycket längre men iaf på Valborg och max två gånger i månaden. Jag vill inte vara ett fyllo därför skriver jag här och det jag är mest rädd för är som du skriver att mina vänner ska "växa ifrån" mig och ledsna. Men vill pröva verkligen anstränga mig att inte bli för full eller dra till mig uppmärksamhet på något sätt FÖRST.

Är det ens möjligt att "hitta strategier" för att inte hamna i fyllecell när man dricker, om du redan har gjort det sex gånger?? Problemet med alkoholen är både att man förlorar omdömet, och att effekten trubbas av när man dricker. Jag har noterat att jag känner av ETT glas vin ganska mycket, men när effekten avtar och jag fyller på med glas två och tre känner jag ingenting. Då är det lätt att hälla i sig för mycket om man VILL vara berusad. När sen berusningen så småningom slår till har ju omdömet åkt ut för längesen och då vill jag gärna bli ännu fullare oavsett vad jag kanske tänker som nykter, eller vad jag tänkte efter den senaste fyllan.

Det jag menar är att du kan sitta här, i nyktert tillstånd, och lova dig själv att du aldrig mer kommer att dricka osansat, att du har så himla roligt när du dricker lagom mycket så att du inte vill avstå helt. Men du KOMMER att hamna i fyllecell igen, för när alkoholen slår till har omdömet åkt.

Så att sluta dricka helt och hållet skulle vara mitt hetaste tips.
  • Anonym (NykteristJavisst!)
    LindaZ1986 skrev 2016-04-05 09:04:30 följande:
    Det är inte VC som man går till. Det är socialförvaltningen. Man kan oftast ringa dit och be om ett möte, men efter X antal LOBar kommer de att kontakta dig istället. Så det är bättre att vara proaktiv och själv initiera möte.
    Ja är det bara själva alkoholproblemet hon vill ha hjälp med så har kommunen oxå hjälp man kan få. De har kostnadsfri hjälp som man kan få. Man är anonym.
    Tänkte mer om hon behövde prata med någon för att stärka sig själv eftersom hon inte anser sig behöva hjälp med alkoholen.
Svar på tråden Fyllecell IGEN