• Anonym (hemskt)

Fyllecell IGEN

Fyllde 21 i helgen och hamnade i fyllecell för sjätte gången. Jag fattar inte själv vad jag håller på med, hur svårt är det att ta sig hem? Jag var 17 första gången och inte har det blivit bättre med åren.

Min bristande impulskontroll gör att jag alltid dricker för mycket. Min vakuumhjärna gör att jag alltid köper vodka trots att jag vet hur det blir. Antingen blir jag så full att jag får svårt att gå eller börjar spy. Eller så får jag en "snefylla" och blir dramatisk på olika sätt och gråter osv. Ofta säger tyvärr polisen att de känner igen mig med och det gynnar mig ju inte ett dugg, och jag har sä svårt att vara trevlig mot dom när jag är full.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har dock aldrig fått någon konsekvens av detta. Ingen myndighet som lagt sig i, förutom transportstyrelsen. Körkort lär jag ju aldrig få nu? Värst är att jag kommer gå ut nästa helg helg igen. Eller nation i veckan. Oftast går det ju bra. Räknat ut att jag ändå gått ut ungefär 345 gånger under denna tidsperiod och 6 gånger har det gått åt helvete då känns det lite bättre. Men ändå, JAG SKÄMS IHJÄL för vad folk ska tro om mig..

• Svar på tråden Fyllecell IGEN
  • Anonym (hemskt)
    klyban skrev 2016-04-15 18:27:44 följande:

Blev skickat i förtid.

Här har du bevis på att du är en missbrukare/alkoholist.

Missbruk (enligt DSM IV) ? om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod: Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet. Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada ( t ex rattfylleri). Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning. Det finns mer saker att dricka än saft.

Du har visat att du är helt såld på alkohol, om och om igen.

Och det ska ursäktas att få dricka alkohol.

Du uppvisar klassiska missbrukardrag, en självförnekelse som lyser igenom i var och vart annat inlägg du gör.

Jag förstår att din ADHD ställer till för dig.

Men din ADHD säger väl inte till dig att du måste dricka på Valborg?

Sen att du på Valborg helt plötsligt impulsdricker, det är en annan sak.

Men redan nu planera alkoholintag, och med dessa gigantiska problem du har med alkohol.

Det låter sjukt i mina öron.

Och avslutningsvis, du är en alkoholist.

Desto snabbare du greppar detta, desto större chans att du kan motivera bort alkoholen.

Fast alkohol går inte ut över mitt liv, Lever ett normalt liv och har inga problem i skolan, på jobbet eller i hemmet på något sätt. Vissa blir för fulla ibland och ibland går det bra och så är det med det. Jag är medveten att vi missbrukar alkohol men det gör oss inte till alkolister för det. Det kallar jag enbart dom som är beroende. Men vi kan ju ha olika definitioner av det.
  • Anonym (hemskt)
    lollys skrev 2016-04-15 18:36:17 följande:

Fyllecell och tabletter. Och massa annat skit. Man bara.........

Nä, men drick du dig till döds ts, vem tror du bryr sig? Inte folket här iaf, och verkligen inte du själv.

Ha en trevlig Valborg vettja. Kanske blir det din sista? Skål!

1. Det kan hända alla. 2. Precis! 3. Tack, förmodligen inte för så mycket dricker jag inte och skulle aldrig ta något i dödlig dos heller, det är ett sätt att fly inte dö lol
  • klyban
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 18:40:46 följande:
    Fast alkohol går inte ut över mitt liv, Lever ett normalt liv och har inga problem i skolan, på jobbet eller i hemmet på något sätt. Vissa blir för fulla ibland och ibland går det bra och så är det med det. Jag är medveten att vi missbrukar alkohol men det gör oss inte till alkolister för det. Det kallar jag enbart dom som är beroende. Men vi kan ju ha olika definitioner av det.
    Missbruk (enligt DSM IV) ? om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod: Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet. Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada ( t ex rattfylleri). Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.

Läs denna om och om igen, tills du fattar.
    Du uppfyller 3 kriterierna utan några som helst problem.

• Anonym (hemskt)
    klyban skrev 2016-04-15 18:33:05 följande:

Ja, i ditt fall är det solklart.

Det råder NOLL tvekan.

Läs diagnoskriterierna som jag klistrade in, så ser du själv.

Du uppfyller tre av dom klockrent(1, 3 och 4), och den sista känns rät säker den med.

Med tanke på trycka i sig massa piller också.

Alltså det råder INGEN tvekan om att du är en missbrukare/alkoholist.

Man behöver inte sitta på en parkbänk för vara alkoholist.

Det räcker med hamna i fyllecell, förlora jobbet och pillertrilla vid fylla.

Och för var gång du tjatar emot, så blir det bara tydligare och tydligare, att du lever i en dimma av förnekelse.

Okej jag ger mig och sätter en alkoliststämpel på mig själv. Jag är 20 år och missbrukarnas missbrukare. Så nu känns livet mycket lättare!
  • Anonym (hemskt)
    klyban skrev 2016-04-15 18:39:37 följande:

Men ändå så handlar det helt och hållet om alkohol.

Är inte detta lustigt tycker du?

Du bör sluta att självmedicinera, och kontakta sjukvården att det inte är hållbart i din nuvarande situation.

pga att du mår för dåligt.

Vad ska jag med sjukvården till? Det enda dom säger är att jag kan ställa mig i kö några månader så fort jag vänder mig dit. Dom vet obviously att jag hamnat på sjukhuset tre gånger och fyllecell flera gånger med men vad ska dom göra åt saken? Dom bedömer det som att jag är impulsiv och dessutom har jag redan kontakt med neuropsykiatrin. Vill jag inte så kan dom inte.
  • Anonym (hemskt)
    klyban skrev 2016-04-15 18:47:08 följande:

Missbruk (enligt DSM IV) ? om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet. Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada ( t ex rattfylleri). Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning. Läs denna om och om igen, tills du fattar.

Du uppfyller 3 kriterierna utan några som helst problem.

Men ja jag vet att jag uppfyller kriterierna där och jag har sagt ett FLERTAL gånger att jag vet att jag missbrukar alkohol och använder det i fel syfte. Jag har också sagt att jag ska sluta dricka. Jag skulle inte skriva här om jag inte visste att det var problematiskt. Är redo fär förändring och det kan bara bli bättre. Ska prata med en psykolog när jag kommer hem igen och dricka drycker utan alkohol i fortsättningen och göra det roligt ändå utan ångest och dumma påhitt. Mission complete
  • lollys
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 18:46:30 följande:
    1. Det kan hända alla. 2. Precis! 3. Tack, förmodligen inte för så mycket dricker jag inte och skulle aldrig ta något i dödlig dos heller, det är ett sätt att fly inte dö lol
    Vad kan hända alla, fyllecell och massa piller? Jag förstår att du i din dimma gärna vill intala dig det, men så är det knappast. 
    Normala människor beter sig inte som du. 
  • klyban
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 18:50:05 följande:
    Okej jag ger mig och sätter en alkoliststämpel på mig själv. Jag är 20 år och missbrukarnas missbrukare. Så nu känns livet mycket lättare!

Du har ju inte gett dig.
    Du har inte fått någon insikt.
    Du är på exakt samma plats som för en timme sedan.
    Enda du har blivit, är att du blivit sur.

Sen har jag inte sagt du ska sätta någon stämpel på dig själv, för jag försöker inte stigmatisera dig.
    Det jag försöker, är att ge dig insikt att det är illa för dig, och att du uppfyller kravet för missbruk/alkoholism med enkelhet.

• klyban
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 18:53:12 följande:
    Vad ska jag med sjukvården till? Det enda dom säger är att jag kan ställa mig i kö några månader så fort jag vänder mig dit. Dom vet obviously att jag hamnat på sjukhuset tre gånger och fyllecell flera gånger med men vad ska dom göra åt saken? Dom bedömer det som att jag är impulsiv och dessutom har jag redan kontakt med neuropsykiatrin. Vill jag inte så kan dom inte.

Att inte göra nåt, lär knappast göra det bättre.
    Det är bättre att det händer nått om tex 1 år, än inget händer alls.
    Som du nu förespråkar, du behöver hjälp med din ADHD.
    Det råder väl knappast någon tvekan om?

• klyban
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 18:56:33 följande:
    Men ja jag vet att jag uppfyller kriterierna där och jag har sagt ett FLERTAL gånger att jag vet att jag missbrukar alkohol och använder det i fel syfte. Jag har också sagt att jag ska sluta dricka. Jag skulle inte skriva här om jag inte visste att det var problematiskt. Är redo fär förändring och det kan bara bli bättre. Ska prata med en psykolog när jag kommer hem igen och dricka drycker utan alkohol i fortsättningen och göra det roligt ändå utan ångest och dumma påhitt. Mission complete

Jag måste vara ärlig, du försvarar dig på ett sätt.
    Som att du inte vet detta på riktigt, utan känns bara som det är nått du säger för att få tyst på det hela.

Svar på tråden Fyllecell IGEN