• Anonym (arg)

Överreagerar jag på sambon?

Hej
    jag och sambon hade ett jättebråk igår och idag är han fortfarande sur för att jag överreagerar. Så jag tänkte höra lite vad den generella åsikten är här fall jag överreagerar eller inte..

Min sambo är pappaledig, vår son är just fyllda ett.
    Igår när jag slutade jobbet skulle vi mötas upp utanför pizzerian.

När jag kommer fram till pizzerian ser jag vår bil och ser till min fasa att sonen sitter ensam i bilen! 
    Jag försöker öppna dörren men den är låst. Ställer mig vid fönstret och vinkar till sonen som blir glad att se mig men sen börjar grina när jag inte öppnar.

Då kommer sambon gående med pizzakartonger och slänger ur sig ett hej är du redan här..

Jag bröjar skälla på honom att han inte får lämna sonen ensam i bilen!!

-Men vadå den var ju låst och jag skulle bara hämta pizzorna..

Jag menar på att nån kan gå förbi och tro att han är övergiven, ringa polisen, slå sönder rutan eller än värre någon kan kidnappa honom!!

Och om inte annat ska inte sonen  behöva sitta och vara ledsen och ensam i bilen!!

Jag kanske överreagerade med mina mammahormoner men jag sa till min sambo att det är vårdslöshet mot barnet och att om det händer igen kommer jag ansöka om egen vårdnad och flytta.. (detta var väl kanske överdrivet sagt i stundens hetta men jag vill att han ska fatta att jag menar allvar)

Vad tycker ni? Lämnar ni era barn själva i bilen?

• Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?
  • Anonym (q)

har ni inte lärt er att man aldrig ska lämna ett barn i bilen? Ett så pass litet barn hade jag tagit med på armen in och hämtat pizzorna. 

Ett större barn som själv kan ta sig ur bilen om det skulle behövas, kanske jag hade lämnat 5 min. 

• Tazzme
    Anonym (arg) skrev 2016-04-20 14:31:09 följande:

tack för er feedback, jag kanske överreagerade då.
    ville bara höra lite åsikter.
    man har ju hört talas om barn som dött av värmeslag och blivit kidnappade då föräldrar lämnat dem i bilen.
    Ska be om ursäkt till sambon för att jag överreagerade men vill helst inte att han lämnar honom ensam i bilen sålänge han är så liten..han förstår ju inte varför han blir ensam..

Naee... du överreagerade inte. Du regerade på ditt sätt Glad Vem kan säga om det är "för mycket" eller "för lite" Glad

Men du kanske överdrev faran. Vilket ju betyder att du efter din första reaktion kan komma fram till att det nog inte var så farligt ändå, vilket ju bara är bra. Ditt barn svävande inte i fara Glad Men visst kan du säkert be om ursäkt till din sambo för att du skällde på honom. 
    Han hade ju bedömt situationen annorlunda än du (dvs som säker) och tyckte ju då antagligen att det inte var så kul att bli utskälld för nåt som man inte anser att man gjort fel. Men det är ju en annan sak, och det antar jag att du kom fram till själv också Glad
  • Anonym (Beror på)

Jag har läst många trådar här där deras män betett sig som barn. Tar inget ansvar, kan inte passa barnet, ger dom ingen riktig mat osv. 

Jag vet inte vad din sambo är för typ av person. 
    Nu skulle visserligen inte min sambo lämna ett barn som är vaken i bilen, och skulle barnet vara vaken så skulle han heller inte lämna barnet ensam i 5-8 minuter utan max 1, dvs hämta pizzorna och betala eller beställa, gå ut till bilen och tillbaka och hämta. Skulle barnet sova så skulle sambon ändå vara tillbaka på 0 tid och absolut inte gå ifrån bilen då solen ligger på. 

Jag förstår faktiskt inte anledningen att lämna ett vaket barn i bil. Däremot så har det hänt att både jag och sambon lämnat ett sovande barn i bil för att springa in på macken och det har hänt 1 gång för oss båda och varit tillbaka inom 2 minuter. 

Min sambo tar ansvar och jag litar helt på honom och han tar lika mycket ansvar över barnen som jag. Så i din situation hade jag nog sagt något med "lämna inte barnet vaket i bilen nästa gång" och sen lämnat det bakom oss. Om jag inte tycker han beter sig vuxet, dvs kunna ta ansvar, så hade jag heller inte skaffat barn med honom. Och skulle de visa sig sen att han är en stor bebis med ansvarsnivå som är 0 så hade jag sett mig om efter något bättre. 

• Anonym (...)
    Tazzme skrev 2016-04-20 14:27:10 följande:
    Jag kan nog lämna mitt barn ensam i bilen. Han är visserligen redan 4½, men om jag bara typ ska springa in efter mjölk så kan jag fråga honom om han vill komma med eller inte.
    Ofta väntar han hellre i bilen, och sitter där och tittar på folk som går förbi.

Har nog lämnat honom ensam i bilen också då han var yngre. Korta stunder, bildörren låst, inte varmt ute (så att han kan få värmeslag) eller bilen i skugga med alla fönster lite öppna (så man inte får in en hand) osv.
    Så ja, om situationen känns trygg och det inte varit för för långa stunder så har jag nog lämnat honom ensam i bilen.

Jag menar, ibland kanske de ärenden jag gjort har varit snabbare än ett toabesök. Och då jag går på toa är han ju "ensam" i lägenheten.... Bilen är nog en minst lika trygg miljö att sitta ensam i, korta stunder. Om inte tryggare. Där sitter ju barnet fastspänt och kan inte ställa till med nåt och skada sig själv.

Om din sambo bara gick in och hämtade och betalade för pizzor, så kan väl barnet knappast ha suttit i bilen längre än typ 5 minuter? Om nån under den tiden hade kommit och slagit sönder bilfönstret för att "rädda ett övergivet barn", så hade ju den personen varit dum i huvudet! Har man misstanke om sånt så kollar man väl först om man kan se någon eventuell förälder i närheten och kanske väntar en stund för att se om föräldern dyker upp? Inte skulle man väl direkt börja bryta sig in i bilen, om man fick syn på en ensam unge i en bil (som det inte ser ut att gå nån nöd på)?
    Det är stor skillnad på att lämna en glad snart 5-åring och en ledsen och orolig 1-åring. Det måste du väl ändå inse?
  • Anonym (...)
    Tazzme skrev 2016-04-20 14:28:59 följande:
    Sen anser jag också att det är bra att också små barn får lära sig att vara ensamma. Så om man lämnar ett barn ensamt i 5 minuter och det blir lite ledset så är det inte hela världen, de vänjer ju sig med det och kan, som t.ex. min son, hellre sitta ensamma en stund i bilen än behöva komma in och stå vänta och ha tråkigt.
    Vad lär sig en ledsen 1-åring av att bli lämnad ensam i en bil?
  • Anonym (Julia)

Du överreagerade INTE! Vem gör så? det dyrbaraste och vackraste man har.. Lämnar man själv i en bil. Vad som helst kunde ha hänt, detta är väldigt oansvarigt av en förälder att göra så. Ett barn som inte kan få stå upp för sig själv ska sitta där ensam och kanske till och med rädd. Skulle någon av er lämna en hög med pengar i bilen så att folk kan gå förbi och se? Nej det skulle ingen. Hur i helvete kan man då lämna ett barn som är mer värd än någonting på denna planet ensam i en bil. Huvva... Du gör helt rätt ts som reagerar. Hoppas han lär sig. 

• Anonym (Nej)

Nej jag hade också blivit sur! Klart att en ettåring kan lära sig att vara själv fem minuter men då ska föräldern vara såpass nära att föräldern kan komma tillbaka om barnet blir väldigt ledset. En ettåring förstår inte att föräldern strax kommer tillbaka, barnet förstår inte "sitt här så kommer jag om fem minuter" Kanske lite överdrivet med ensam vårdnad snacket annars fullt förståligt.

• Anonym (arg)

Det känns skönt att läsa att fler hade reagerat.

Jag står fast vid min åsikt att han inte ska lämna barnet ensam i bilen.
    men jag inser att jag kanske reagerade lite för häftigt. en diskussion hade varit mer lämplig än en utskällning det fattar jag med när jag lugnat mig. Men min första reaktion var fasa!! Tänk om nåt hänt sonen då skulle jag ALDRIG förlåta sambon.

• Anonym (arg)

Det känns skönt att läsa att fler hade reagerat.

Jag står fast vid min åsikt att han inte ska lämna barnet ensam i bilen.
    men jag inser att jag kanske reagerade lite för häftigt. en diskussion hade varit mer lämplig än en utskällning det fattar jag med när jag lugnat mig. Men min första reaktion var fasa!! Tänk om nåt hänt sonen då skulle jag ALDRIG förlåta sambon.

Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?