• Anonym (arg)

Överreagerar jag på sambon?

Hej
    jag och sambon hade ett jättebråk igår och idag är han fortfarande sur för att jag överreagerar. Så jag tänkte höra lite vad den generella åsikten är här fall jag överreagerar eller inte..

Min sambo är pappaledig, vår son är just fyllda ett.
    Igår när jag slutade jobbet skulle vi mötas upp utanför pizzerian.

När jag kommer fram till pizzerian ser jag vår bil och ser till min fasa att sonen sitter ensam i bilen! 
    Jag försöker öppna dörren men den är låst. Ställer mig vid fönstret och vinkar till sonen som blir glad att se mig men sen börjar grina när jag inte öppnar.

Då kommer sambon gående med pizzakartonger och slänger ur sig ett hej är du redan här..

Jag bröjar skälla på honom att han inte får lämna sonen ensam i bilen!!

-Men vadå den var ju låst och jag skulle bara hämta pizzorna..

Jag menar på att nån kan gå förbi och tro att han är övergiven, ringa polisen, slå sönder rutan eller än värre någon kan kidnappa honom!!

Och om inte annat ska inte sonen  behöva sitta och vara ledsen och ensam i bilen!!

Jag kanske överreagerade med mina mammahormoner men jag sa till min sambo att det är vårdslöshet mot barnet och att om det händer igen kommer jag ansöka om egen vårdnad och flytta.. (detta var väl kanske överdrivet sagt i stundens hetta men jag vill att han ska fatta att jag menar allvar)

Vad tycker ni? Lämnar ni era barn själva i bilen?

• Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?
  • Anonym (Hmm)

Jag hade aldrig lämnat ett litet barn ensamt i bilen. Råkar veta att om det tex hade varit i Australien så hade din sambo blivit åtalad för det... (Lite kuriosa, men det säger ju något om att din reaktion inte är helt konstig som vissa verkar tycka)

• Johan75

Bara för sakens skull - ett fastspänt barn i en låst bil riskerar väl knappast sin hälsa mer än ifall det befinner sig i en pizzeria? Många verkar lyfta det som ett argument att "vad som helst hade ju kunnat hända". Men rent statistiskt så misstänker jag att barnet (rent fysiskt) befann sig på en av de säkrare platserna det befinner sig på under dagen.

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (ojoj)

Alltså hade jag sett mitt barn sitta i en låst bil utanför en pizzeria så hade jag bara tänkt att "jaha han är inne och hämtar pizza". Inte hade jag blivit panikslagen. Lite rationell får man väl vara. Klart man kan lämna barn i bilen någon minut, det är inte alltid så smidigt att dra ut flera barn ur bilen för att hämta en pizza som enbart tar någon minut. Och ja jag är en ensamstående mamma som gör detta ibland men även innan jag var ensamstående kunde jag göra detta ibland.

• FuckGoggleAskMe

När min son var liten och sjuk, och vi hade slut på tex mjölk, fick han sitta i bilen utanför den lilla affären dit jag gick in och snabbhandlade. Inga problem. Jag busade med honom innan och pekade på affären dit jag skulle gå. Han lyste som en sol när jag kom tillbaka och verkade ha haft det bra. Han satt inpackad i sin overall i en fortfarande varm bil, och vinkade glatt när jag stack till affären. Jag tycker att det är bättre att dra med sina barn, men knappast något problem med att lämna dom i bilen några minuter heller. Det beror väl på hur barnet är

• Rödaskor

Jag skulle ALDRIG lämna mitt barn ensam i bilen, det spelar ingen roll om barnet sover som en stock eller är jätte glad. Jag skulle aldrig lämna nu heller när största är 4 år, för under de två minuterna man är inne och köper mjölk så kan han ha fått ett 20tal olika idéer som han måste göra på gång.

Men Ts blir först rädd och sedan arg, då överdriver man. Inget konstigt med det, ibland överdriver man för att vara extra tydlig.

Om man anser att sin sambo gjort fel, då får man absolut säga till. Min sambo får inte göra vad han vill med vårt barn och samma gäller mig.

• Anonym (Hmm)

Tja, här löser vi dusch såhär; antingen när den andre föräldern är hemma, eller så så sätter vi barnet i matstolen i badrummet (genomskinlig duschvägg) och skojar med det under tiden, eller så duschar/badar man ihop med barnet. Inget svårt.

• amalie79

Inga ensamma barn i bilen om de inte

1. Kan ta sig ut själva.

2. Har förstånd till att hålla sig i kanten bredvid bilen o inte vandra ut på parkeringen och kanske bli påkörda.

• Johan75
    amalie79 skrev 2016-04-21 08:35:13 följande:
    Inga ensamma barn i bilen om de inte
    1. Kan ta sig ut själva.
    2. Har förstånd till att hålla sig i kanten bredvid bilen o inte vandra ut på parkeringen och kanske bli påkörda.
    Varför inte?
    Behold, i come as a thief.
  • taquine

Ja du överreagerar. Men i FL .s värld så så kryllar det naturligtvis av pyromaner, kidnappare och biltjuvar .i närheten av de små barnen...
    Varför krångla ut en unge när man bara ska hämta pizza?   Och var glad innan du ts antagligen blev hysterisk och reagerade på det.

Goodness me
Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?