• Anonym (arg)

Överreagerar jag på sambon?

Hej
    jag och sambon hade ett jättebråk igår och idag är han fortfarande sur för att jag överreagerar. Så jag tänkte höra lite vad den generella åsikten är här fall jag överreagerar eller inte..

Min sambo är pappaledig, vår son är just fyllda ett.
    Igår när jag slutade jobbet skulle vi mötas upp utanför pizzerian.

När jag kommer fram till pizzerian ser jag vår bil och ser till min fasa att sonen sitter ensam i bilen! 
    Jag försöker öppna dörren men den är låst. Ställer mig vid fönstret och vinkar till sonen som blir glad att se mig men sen börjar grina när jag inte öppnar.

Då kommer sambon gående med pizzakartonger och slänger ur sig ett hej är du redan här..

Jag bröjar skälla på honom att han inte får lämna sonen ensam i bilen!!

-Men vadå den var ju låst och jag skulle bara hämta pizzorna..

Jag menar på att nån kan gå förbi och tro att han är övergiven, ringa polisen, slå sönder rutan eller än värre någon kan kidnappa honom!!

Och om inte annat ska inte sonen  behöva sitta och vara ledsen och ensam i bilen!!

Jag kanske överreagerade med mina mammahormoner men jag sa till min sambo att det är vårdslöshet mot barnet och att om det händer igen kommer jag ansöka om egen vårdnad och flytta.. (detta var väl kanske överdrivet sagt i stundens hetta men jag vill att han ska fatta att jag menar allvar)

Vad tycker ni? Lämnar ni era barn själva i bilen?

• Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?
  • taquine

Jisses ... ja då förstår jag dig, och hade du skrivit detta i din trådstart så tror jag du hade fått större förståelse istället för att anses som en hönsmamma. Ärligt , ska du låta honom ha hand om sonen om han är så ansvarslös som du skriver? Jag hade inte låtit mina barn utsättas (när de var små) .Skulle varit orolig varje minut på jobbet.

Anonym (arg) skrev 2016-04-21 15:23:51 följande:

Ja jag erkänner att det var att överdriva det jag sa om ensam vårdnad , men till saken hör att min sambo vid flera andra tillfällen också varit vårdslös med barnet och jag har blivit upprörd på honom tidigare och det känns som att han aldrig lär sig.

Exempel:

Lämnat barnet ensamt på skötbordet vid flera tillfällen!! Trots att jag påpekar faran med detta.

Har kastat upp barnet mot taket så han vid två tillfällen faktiskt slagit i huvudet i taket och börjat gallskrika.

Lyft honom vårdslöst så han har slagit huvudet i dörrar, dörrkarmar, och hyllor han gått förbi.

När han var bebis satt han med honom på bordet och gav inte tillräckligt med stöd till huvudet så han förr fram o slog pannan i bordet.

Råkat trampa på sonen då han legat på golvet på en filt när han var liten.

Jag är bara så less på att få höra:

oj, hoppsan, men ojdå.. följt av gallskrik från sonen. Så ja jag har sagt till sambon att om han inte skärper sig och börjar bli mer uppmärksam och mindre vårdslös så kanske jag söker ensam vårdnad om jag anser det finnas fara för sonens välbefinnande!

Han har oftast tagit till sig och bättrat sig, gör allafall inte om samma sak utan det änder andra saker istället.. 

Jag har sagt till honom att om nåt allvarligt händer sonen för att han är ouppmärksam. (trillar ner från skötbordet och slår huvudet, eller liknande) så kommer jag inte förlåta honom. För en bebis ska inte behöva göra illa sig för att föräldern är klumpig och ouppmärksam.

Så detta blev på nåt sätt droppen för mig. Då jag har läst om barn som dött av överhettning i bilen (ja jag vet att det inte är så varmt nu, men varför göra det till en vana, nästa gång kanske det är 35 grader varmt)
    har även läst om bilstölder då de åkt iväg ovetande om att ett barn suttit bak i bilen och liknande... 

jag älskar min sambo, jag vill leva med honom
    men jag vill att han skärper sig och inte är slarvig med vår son!

Goodness me
  • Anonym (inte ok)
    Haskel skrev 2016-04-21 14:50:20 följande:
    Med andra ord, sitter du och vaktar ditt barn, när det sover.
    Eller hur i helsike undviker du annars att barnet kan vakna, och vara ensam i 30 sekunder???
    Menar du i hemmet? Ja, jag "vaktar" min sovande 1-åring med babywatch. När jag lägger mig för kvällen samsover vi. Jag har hittills inte lämnat henne ensam sovande i bilen heller. Skulle jag någon gång göra det skulle det vara för att typ betala bensin, vilket inte borde ta mer än någon minut.
  • Anonym (arg)
    taquine skrev 2016-04-21 15:46:44 följande:

Jisses ... ja då förstår jag dig, och hade du skrivit detta i din trådstart så tror jag du hade fått större förståelse istället för att anses som en hönsmamma. Ärligt , ska du låta honom ha hand om sonen om han är så ansvarslös som du skriver? Jag hade inte låtit mina barn utsättas (när de var små) .Skulle varit orolig varje minut på jobbet.

I början när jag började jobba var jag konstant orolig och höll tät smskontakt.
    Sambon har blivit bättre och sonen är ju större nu så tål ju lite mer så att säga och har bättre kontroll på sin egen kropp.
    Jag ville inte skriva allt i trådstarten för det var ju den aktuella situationen jag ville ha åsikter om. men sen insåg jag nu efter ett tag att bakgrundsinformationen också kunde vara bra att ha.

Jag hade för övrigt ett bra samtal med sambon igår. jag bad om ursäkt för mitt utbrott men poängterade återigen min åsikt att han måste börja bli mer försiktigt och ha bättre uppmärksamhet med sonen. speciellt nu när han är ett år och försöker börja gå och klättra. Han är överallt alltid och snabb som en vessla. det gäller att hålla koll och inte vara ouppmärksam.
    Jag erkände att jag förmodligen överreagerat gällande situationen i bilen men att jag på riktigt är orolig att något ska hända sonen pga sambons ouppmärksamhet.

Han har lovat att bättra sig och vara mer uppmärksam och jag har lovat att försöka att inte skälla utan mer diskutera saker.

• BandAnna

Nej man lämnar inte ett barn självt i bilen så jag håller helt med dig där TS. Vad som helst kan hända. Inbrott, barnet kan hitta något att stoppa i munnen och kvävas, värmeslag etc etc. 

Jag hade dock reagera lite mer sansat och förklarat allvaret i lugn men bestämd ton. Men ens barn är ens barn och det kan vara lätt att reagera starkt. 

• Anonym (nåja)

Jag hade kunnat lämna mitt barn ensam i bilen för att hämta pizza på det ställe som jag handlar pizza ifrån, för det går verkligen jättesnabbt och bilen står precis utanför.

Fast allt handlar ju om sammanhang. När, var, hur länge, etc. Man lämnar ju inte barnet i bilen någon längre stund, och inte när det är för varmt för att sitta i bilen t ex, och man flyttar sig inte särskilt långt bort från bilen.

• Påven Johanna

Ja jag erkänner att det var att överdriva det jag sa om ensam vårdnad , men till saken hör att min sambo vid flera andra tillfällen också varit vårdslös med barnet och jag har blivit upprörd på honom tidigare och det känns som att han aldrig lär sig.

Exempel:

Lämnat barnet ensamt på skötbordet vid flera tillfällen!! Trots att jag påpekar faran med detta.

Har kastat upp barnet mot taket så han vid två tillfällen faktiskt slagit i huvudet i taket och börjat gallskrika.

Lyft honom vårdslöst så han har slagit huvudet i dörrar, dörrkarmar, och hyllor han gått förbi.

När han var bebis satt han med honom på bordet och gav inte tillräckligt med stöd till huvudet så han förr fram o slog pannan i bordet.

oj, hoppsan, men ojdå.. följt av gallskrik från sonen. Så ja jag har sagt till sambon att om han inte skärper sig och börjar bli mer uppmärksam och mindre vårdslös så kanske jag söker ensam vårdnad om jag anser det finnas fara för sonens välbefinnande!

Han har oftast tagit till sig och bättrat sig, gör allafall inte om samma sak utan det änder andra saker istället.. 

Jag har sagt till honom att om nåt allvarligt händer sonen för att han är ouppmärksam. (trillar ner från skötbordet och slår huvudet, eller liknande) så kommer jag inte förlåta honom. För en bebis ska inte behöva göra illa sig för att föräldern är klumpig och ouppmärksam.

Så detta blev på nåt sätt droppen för mig. Då jag har läst om barn som dött av överhettning i bilen (ja jag vet att det inte är så varmt nu, men varför göra det till en vana, nästa gång kanske det är 35 grader varmt)
    har även läst om bilstölder då de åkt iväg ovetande om att ett barn suttit bak i bilen och liknande... 

Han är inte klok. Jag skulle aldrig ha lämnat ett barn ensam med en så illa fungerande människa. 
  • Anonym (Insnöad)

Exempel:

Har sambon nån diagnos eller så? Lika ansvarslös/ ouppmärksam i andra delar av livet?
  • Johan75
    Anonym (inte ok) skrev 2016-04-21 13:54:11 följande:

Fast för en 1-åring är några minuter ensam och ledsen en evighet.
    För en ettårining är det väl en evighet när mamma försvinner ur synvinkeln? Tycker verkligen inte att artikeln som det länkades till har med tråden att göra. Den handlade om att man inte ska negligera barnet när det är ledset om man anser att barnet inte har fog för att vara just ledset. Det gör nog inte TS eller hennes kille. Finns i alla fall inget som tyder på det. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    emmamoa123 skrev 2016-04-21 14:02:00 följande:
    Fast OM man kan undvika så VILL man väl inte att barnet ska vara ledsamt i sin ensamhet om ens för fem minuter? ( har för mej att Ts skrev 7-8 min ngnstsns). Måste man så måste man men Ts man kunde tagit in barnet och hålla barnet famnen. Jag har alltid balanserat både barn och pizzor o dyl med båda händer. Alt inväntat min partner.
    2-3 minuter väntade hon vid bilen skriver hon. Jag har aldrig heller lämnat något av mina barn ensammen i bilen, men jag behöver inte tycka att TS kille begick värsta misstaget i världshistorien för det. Och jag tycker verkligen inte att artikeln du länkade till tar upp något som har med den här tråden att göra. 
  • Johan75
    BandAnna skrev 2016-04-21 16:03:58 följande:

Nej man lämnar inte ett barn självt i bilen så jag håller helt med dig där TS. Vad som helst kan hända. Inbrott, barnet kan hitta något att stoppa i munnen och kvävas, värmeslag etc etc. 

Eller så kan inte vad som helst hända. Om barnet är fastspännt så kan det inte komma åt saker att stoppa i munnen, eller så finns det inga saker att stoppa i munnen. Risken för inbrott i bilen är kanske minimal, eller åtminstone inte mindre än att en alkis puttar omkull en på pizzerian. Kanske ser man bilen utmärkt från pizzerian. Kanske var det ca 5 grader ute en aprilkväll och inte så stor risk för värmeslag. 
  • Rusticola

Tycker att du överreagerade TS (har bara läst ditt första inlägg).

Om sonen hinner bli ledsen/orolig i bilen är det ju dumt att lämna honom när man inte måste (antar att han var vaken när pappan gick, sovande barn lämnar man ju ofta i bilen förutsatt att det inte är risk att det blir varmt). Men farligt/oansvarigt är det ju inte, risken att någon slår sönder en ruta och tar ett barn utan att någon annan lägger sig i på 5 min är nog mindre än att ni dör på vägen hem i bilen. Inte farligt att barn är ledsna en stund och sen upptäcker att de inte behövde vara ledsna heller, kan snarare stärka barnet. Om man är så tokorolig så man inte kan lämna barnet i bilen en stund är det nog risk att man överför det på barnet och det gör mer skada på lite sikt.

Det är min reflektion i frågan.

• Mobility

Tycker ett så litet barn är för litet att lämna i bilen faktiskt. Från tre eller så kan de väl sitta i typ tre minuter om barnet är ok med det. Annars inte. 

• Anonym (Moa)

Nej, ett så litet barn ska inte lämnas ensam, varken i bilen eller hemma eller någon annan stans! Du överreagerade inte!

Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?