• Anonym (arg)

Överreagerar jag på sambon?

Hej
    jag och sambon hade ett jättebråk igår och idag är han fortfarande sur för att jag överreagerar. Så jag tänkte höra lite vad den generella åsikten är här fall jag överreagerar eller inte..

Min sambo är pappaledig, vår son är just fyllda ett.
    Igår när jag slutade jobbet skulle vi mötas upp utanför pizzerian.

När jag kommer fram till pizzerian ser jag vår bil och ser till min fasa att sonen sitter ensam i bilen! 
    Jag försöker öppna dörren men den är låst. Ställer mig vid fönstret och vinkar till sonen som blir glad att se mig men sen börjar grina när jag inte öppnar.

Då kommer sambon gående med pizzakartonger och slänger ur sig ett hej är du redan här..

Jag bröjar skälla på honom att han inte får lämna sonen ensam i bilen!!

-Men vadå den var ju låst och jag skulle bara hämta pizzorna..

Jag menar på att nån kan gå förbi och tro att han är övergiven, ringa polisen, slå sönder rutan eller än värre någon kan kidnappa honom!!

Och om inte annat ska inte sonen  behöva sitta och vara ledsen och ensam i bilen!!

Jag kanske överreagerade med mina mammahormoner men jag sa till min sambo att det är vårdslöshet mot barnet och att om det händer igen kommer jag ansöka om egen vårdnad och flytta.. (detta var väl kanske överdrivet sagt i stundens hetta men jag vill att han ska fatta att jag menar allvar)

Vad tycker ni? Lämnar ni era barn själva i bilen?

• Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?
  • Anonym (ojoj)
    taquine skrev 2016-04-21 08:54:07 följande:
    Ja du överreagerar. Men i FL .s värld så så kryllar det naturligtvis av pyromaner, kidnappare och biltjuvar .i närheten av de små barnen...
    Varför krångla ut en unge när man bara ska hämta pizza?   Och var glad innan du ts antagligen blev hysterisk och reagerade på det.
    Haha nej jag fattar inte heller. Man måste ju göra en riskvärdering i jämförelse med krånglet att släpa ut ett sovande barn ur bilen, ett barn som dessutom gärna hade velat fortsätta sova..  Krånglet väger oftast tyngre än de ev risker som skulle finnas att lämna barnet några minuter. 
  • Tazzme
    Anonym (Dåligt) skrev 2016-04-20 21:07:51 följande:
    När jag måste duscha när jag är själv med sonen så får han duscha med mig eller har jag dörren öppen, oftast vill han duscha också för han älskar att duscha/bada.

Jag skulle aldrig stänga dörren, men inte pga att sonen inte kan vara själv, han har somnat själv i sin egen säng sen vi kom hem från BB. Dock så klättrar han på ALLT! Fönsterbräda, stolar, bordet, ja allt han kan komma upp på så jag skulle inte våga stänga pga det.
    Jag var också ensamstående med äldsta barnet från innan förlossning och jag kan inte komma på en enda ggn som jag var tvungen att lämna henne ensam vare sig i bilen eller i lägenheten/huset.

Nu tror jag att vi har satt lika olika vikt på ordet "måste". Naturligtvis måste ett barn aldrig vara helt ensam. jag kan befinna mig bredvid mitt barn 24/7 om jag vill. Frågan är bara om det verkligen är helt 100% nödvändigt?
    Varför t.ex. ta med barnet in i duschen, så att det har tråkigt och/eller mamma inte kan duscha snabbt å smidigt utan måste sätta dubbelt så mycket tid på duschningen för att det samtidigt kräver underhållning av ett surt barn...

Sen vill jag, återigen, påpeka att då jag skrivit "lämna ensam" så menar jag inte BARA att lämna ensam i bilen. Vad är det för skillnad på att lämna barnet ensamt i sitt rum då det ska sova/leka eller lämna det ensamt i vardagsrummet, då du själv springer in till köket och fyller diskmaskinen eller nåt, mot att lämna barnet ensamt i bilen? Tror inte att du, eller nån annan, ärligt kan påstå att de aldrig lämnar sitt barn utom synhåll/hörhåll i fem minuter under en vanlig dag hemma... 
    Vill man ändå hitta någon skillnad mellan bilen och hemmet, så skulle jag säga att den mest märkbara skillnaden är att i hemmet finns det massa mera säkerhetsrisker för ett litet barn, än fastspänd i bilen.

Hur som haver.

De som argumenterar mot att ett barn får vara ensamt i bilen har, så vitt ajg sett, två huvudargument. Det första är att det är synd om det stackars lilla barnet som gråter av rädsla. Det andra argumentet är att det är så himmelens farligt.

Jag tror inte att de flesta barn gråter av rädsla i en sån situation, kanske tristess, ilska pga tristess eller annat. Om ens barn är så himmelens beroende av sin förälder att det gråter av rädsla för att föräldern inte finns inom synhåll i fem minuter, så får man nog tänka om lite hur man gör.... Det barnet kan inte känna sig särskilt tryggt, och/eller tryggt i sig själv. 

Vad gäller faran. Jag tycker att det redan bra påpekats, av flera andra också, att riskerna för att lämna barnet i bilen, en skyddad, trygg miljö utan vassa föremål, heta ytor etc. etc. etc. helt klart kan konstateras vara mer riskfritt än att t.ex. ta med barnet till pizzerian, eller annat ställe.

Så vad är liksom grejen? Vad ÄR det egentligen som är så himla farligt med att lämna barnet ensamt? Det innebä'r ju varken nåt känslomässigt trauma för ungen, eller en säkerhetsrisk. Tvärtom så underlättare det ibland bara mycket för både föräldern och barnet. Föräldern kan uträtta sina sysslor snabbt och smidigt, så att både barn och förälder snabbare kommer hem, och barnet kan få fortsätta sova/slipper bli upptaget och inkånad till nå ställe man inte vill med till.

Och missförstå mig inte. Jag (och säkert alla andra som också lämnar sin barn i bilen) gör det inte varenda gång vi ska på ärende. Men ibland, om det just bara är frågan om att springa in efter en mjölk, eller några pizzor.

Det är inte farligt/riskfyllt och alla tycker det funkar bra. Så why not?
    Det känns som att det hela mest är frågan om att "så gör man bara inte!", utan att egentligen ha någon direkt anledningt till VARFÖR man inte ska göra så.

(men visst kan det vara skillnad från barn till barn, nu antar jag ju förstås att folk förstår att jag menar barn som det gunkar bra med, inte såna som skriker och gråter av ilska för att bli kvarlämnade och att det bara helt enkelt inte går...)

• Anonym (arg)
    Anonym (ojoj) skrev 2016-04-21 08:59:39 följande:
    Haha nej jag fattar inte heller. Man måste ju göra en riskvärdering i jämförelse med krånglet att släpa ut ett sovande barn ur bilen, ett barn som dessutom gärna hade velat fortsätta sova..  Krånglet väger oftast tyngre än de ev risker som skulle finnas att lämna barnet några minuter. 
    han sov inte när sambon lämnade honom
    och han grät när jag kom fram till bilen
  • Johan75
    Anonym (arg) skrev 2016-04-21 09:47:01 följande:
    Hur länge stod du där innan sambon kom?
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (arg)
    Johan75 skrev 2016-04-21 09:48:12 följande:
    Hur länge stod du där innan sambon kom?
    ca 2-3 minuter
  • Johan75
    Anonym (arg) skrev 2016-04-21 10:06:29 följande:
    ca 2-3 minuter
    Ok, ja jag tycker nog du överdriver. Ditt verbala hot om att ta ifrån honom barnen är enligt mig ett oändligt mycket större övertramp än att han lämnade ett barn i bilen under en kort tid. 

Vad är det du är mest upprörd över? I trådstarten skriver du ju om att kidnappning och liknande, men det känns inte som en reell farlighet enligt mig. Tror nog, som sagt, att ett barn generellt sett är väldigt säker fastspänd i en bilbarnstol i en låst bil under en kort tid. Mycket säkrare än under många andra perioder av dagen. 
    Behold, i come as a thief.
  • Haskel
    Anonym (arg) skrev 2016-04-21 09:47:01 följande:
    Ert barn är 1 år gammal. I den åldern gråter barn, för "ingenting".
    En ettåring vet inte vad det innebär att sitta ensam i en bil. Han/hon grät för att någonting, i det exakta nuet, inte kändes bra. Han/hon har säkerligen gråtit mer/längre tidigare, då han/hon varit hungrig, övertrött, ont i magen, etc.

Man lämnar givetvis inte ett gråtande barn i bilen. Men jag tar för givet att barnet inte grät, när han sprang i för att hämta pizzan.

Barnet satt troligtvis fastspänd i bilbarnstol...vad skulle kunnat hända?
    Värmeslag, knappast troligt på 5 minuter, så här års.

Det är inte fel, att tycka, att han borde tagit med sig ungen. Felet är din reaktion.
  • emmamoa123

En missuppfattning bland folk är att ett barn som inte gråter är ett tryggt barn. Ofta snarare tvärtom, dom har lärt sig att även om dom gråter kommer inte föräldern och då blir dom avtrubbade och slutar med det.

"Med anknytning menas det känslomässiga band som uppstår till varaktiga omvårdnadspersoner. För att utveckla en trygg anknytning behöver barn:

? Beskydd ? att skyddas mot farligheter.

? Tröst ? att tröstas i och efter hotfulla ­situationer.

? Lyhördhet ? någon som hör och kan tolka barnets signaler.

? Förutsägbarhet ? att föräldern reagerar likartat på signaler från barnet"

Källa: Anders Broberg

Och:

www.viforaldrar.se/artiklar/lat-ditt-barn-grata-ut

Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?