• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • jenak

Hej allihopa!

Helt ny här. Men vi plussade den 18 januari. Idag ör jag i v 9+1. Väldigt spännande! Vi lyckades bli gravida på första försöket så det var väldigt chockande när vi plussade då det är första barnet för båda. Såklart är vi väldigt glada. :) nästa vecka ska vi på i skrivning och ta alla tester inför KUB. vill bara att veckorna ska gå lite så man får se den lille inuti magen och såklart veta att allting är bra!!!

Hur mår ni som är i samma v som mig? Jag mår illa, väldigt ofta men spyr inte. Sen så är jag trött - OTROLIGT trött.

/j

• Katten13

Har ni här i gruppen berättat för era närmaste ännu om graviditeten? Vilken vecka berättade ni i? Vi tänkte eventuellt berätta på midsommarafton för då är våra familjer samlade, jag är då i v 11 (10+3)

• tuuli
    jenak skrev 2016-06-08 12:52:06 följande:

Hej allihopa!

Helt ny här. Men vi plussade den 18 januari. Idag ör jag i v 9+1. Väldigt spännande! Vi lyckades bli gravida på första försöket så det var väldigt chockande när vi plussade då det är första barnet för båda. Såklart är vi väldigt glada. :) nästa vecka ska vi på i skrivning och ta alla tester inför KUB. vill bara att veckorna ska gå lite så man får se den lille inuti magen och såklart veta att allting är bra!!!

Hur mår ni som är i samma v som mig? Jag mår illa, väldigt ofta men spyr inte. Sen så är jag trött - OTROLIGT trött.

/j

18 januari kan du väl inte ha plussat. ;) 18 maj kanske? 

Är en vecka "yngre" men känner samma. Sover 10-12 h på natten och mår illa hela eftermiddagen och kvällen, men spyr inte. 
  • angelikkaj

En undran just om KUB. De flesta verkar skriva om det här så ja undrar om det är något som görs på de flesta numer?

• Rhiandell

Hej jenak, det var samma för mig. Jag trodde aldrig att det skulle gå på första försöket, så det var en total shock. Pojkvännen är stolt som en tupp och säger att det är hans superspermier, han har två barn redan.

• Kmora
    tuuli skrev 2016-06-08 11:36:18 följande:
    Nej, precis, i vecka 8 har ju fostret precis slutat vara embryo och knappt det. Ett blåbärsstort foster är inte en bebis. Skönt att din barnmorska var bra. Jag har bytt mvc nu, ville inte gå till mitt gamla eftersom det slutade så illa. Inte deras fel, mer att vi ville börja om. Jag bor i Malmö, här är det hälsosamtal vecka 8-9 och inskrivning vecka 12 eller senare. Vi hoppade hälsosamtalet eftersom jag redan har det i färskt minne, och går direkt på inskrivning samma dag som NIPT. 

Det är enbart en kostnadsfråga. Jag hörde en oerhört osympatisk åsikt från en manlig läkare, att NIPT gjorde det för "lätt" att göra abort jämfört med KUB. För det är ju alltid så jävla lätt att avsluta en önskad (eller en oönskad för den delen) graviditet, så låt oss göra det svårare och så plågsamt som möjligt! Men de flesta normala läkare hoppas jag inte tänker så, utan bara att det är dyrt. I Stockholm får man det gratis om man har särskilda skäl (vi hade t.ex rätt garanterat fått det, med vår historia) men i Malmö får man betala själv. Det ändras väl snart. 
    Ser nu att det var en del felstavningar (bästa besök istället för nästa besök) samt så föll ett ord bort, ska stå "kommer säkert att bli NIPT som är standard i framtiden", men du verkar ha förstått mig rätt :)

Bra att du bytte MVC, ibland kan sådana grejer göra stor skillnad för psyket. Och din barnmorska var ju inte ens bra. Min har en bra balans mellan vad som är rimligt att förvänta sig som gravid och vad som faktiskt inte är det, dvs om man "gnäller" över t.ex. trötthet så ömkar hon en inte direkt utan är mer rak och säger att man är väldigt trött i början, samtidigt som hon alltid fångar upp om något verkar vara jobbigt på riktigt. Och är bra på att svara rakt och ärligt. Det gillar jag.

Jag tycker män generellt ska hålla sig utanför debatter och åsikter kring aborter. De kommer aldrig att kunna vara experter i ämnet. Inte ens jag som ändå har varit gravid anser mig ha rätt att uttala mig kring jobbigheten med abort - för jag har aldrig gjort någon.

Precis, hade för mig att en bekant till mig gjorde typ NIPT efter att ha avslutat en graviditet väääldigt sent pga trisomi (en trisomi där barnet ofta dör i magen men kan födas levande men dör alltid inom typ 1år). Tror det var efter RUL det kom fram och de hade fått bra statistik på KUB. Nu har hon två barn och har inte behövt avsluta någon mer graviditet däremellan.
  • Nykär15
    Katten13 skrev 2016-06-08 13:02:23 följande:

Har ni här i gruppen berättat för era närmaste ännu om graviditeten? Vilken vecka berättade ni i? Vi tänkte eventuellt berätta på midsommarafton för då är våra familjer samlade, jag är då i v 11 (10+3)

Nej vi kommer vänta med att berätta för någon till efter KUB, känns bäst så. Så det blir först i slutet på juli....evig väntan känns det som....
    angelikkaj skrev 2016-06-08 13:45:32 följande:

En undran just om KUB. De flesta verkar skriva om det här så ja undrar om det är något som görs på de flesta numer?

Jag gör det för att jag närmar mig 40 år, alla över 35 erbjuds det kostnadsfritt här. Jag gjorde med andra barnet privat, var då 34 år och det kostade runt 2000 kr.
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-06-08 12:18:45 följande:

Varit på UL på MVC idag och allt såg bra ut.
    Jag är i v 10+4 och fostret stämde då de mätte.Fick tid till KUB och valde första tiden på morgonen för att slippa oroa mig i onödan.

Kul! Jag är i v11 (10+2) och har KUB-ultraljudet 28 juni. Fanns inga tider under midsommarveckan som hade varit bättre. Jobbigt att behöva vänta så länge ;)

När har du KUB-ultraljud?
  • Kmora
    Katten13 skrev 2016-06-08 13:02:23 följande:

Vi berättade i fredags för våra föräldrar och syskon, då var jag i v10 (9+3). Vi gjorde samma med första barnet så det kändes naturligt. Men de vi berättar för är de som vi också vill ha stöd utav om något händer. Annars ska jag berätta för chefen efter KUB-ultraljudet och sen helt officiellt (Facebook typ :P) efter RUL. Precis samma upplägg som med första barnet :)
  • Kmora
    angelikkaj skrev 2016-06-08 13:45:32 följande:

I Stockholm är det gratis och frivilligt för alla och jag gör det främst för att se att det är något i min mage. Är inte helt säker vad jag skulle göra om vi får hög risk för kromosomavvikelser.
Svar på tråden BF Januari 2017