• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Kmora
    Pennyli skrev 2016-06-11 13:33:04 följande:

Någon som hört att det är mer troligt att det blir pojk vid väldigt mkt ilasmåemdr?? Har två flickor innan i aldrig mått så här illa med dem. Men nästan 9 år sen jag var gravid. Är i v 8 nu å hoppas snart det vänder då det tar mkt på psyket tycker jag, fler?!

Jag har också hört tvärtom, dvs att med tjej mår man mer illa MEN jag tror inte på det :) jag tror snarare på att alla påverkas olika av graviditeter plus att varje graviditet är unik.

Finns de som säger att tvillinggraviditeter är värre med illamåendet och sen är det tvillingmammor som säger att de mått mycket bättre under tvillinggraviditeten än med första barnet.

Så allt är så olika :)
  • Bella_123

Hejsan väntar mitt första barn! Är i V.9 nu och mår oförskämt bra! Lite illamående men inte så att jag behöver spy. Öm i brösten men gör inte jätte ont. Annars är det som vanligt! Min skräck eftersom jag mår så bra är att den ska dö och sedan stanna kvar där och så får man veta på rul att det har dött.. Är så rädd för detta.. Är inte rädd för att börja blöda eller så utan bara att det ska dö utan att man märker nånting.. Någon mer som känns denna rädsla?

• Sagan12345
    Bella_123 skrev 2016-06-11 15:55:03 följande:

Hejsan väntar mitt första barn! Är i V.9 nu och mår oförskämt bra! Lite illamående men inte så att jag behöver spy. Öm i brösten men gör inte jätte ont. Annars är det som vanligt! Min skräck eftersom jag mår så bra är att den ska dö och sedan stanna kvar där och så får man veta på rul att det har dött.. Är så rädd för detta.. Är inte rädd för att börja blöda eller så utan bara att det ska dö utan att man märker nånting.. Någon mer som känns denna rädsla?

Du får försöka tänka att det är rätt ovanligt med MA (missed abortion) och är du väldigt orolig så kan du ju boka in ett privat ultraljud..

Jag fattar inte att man inte gör ultraljud på alla vid ett tidigare tillfälle än rul.
  • Bella_123

Nä alltså jag tycker det är sent i v.20.. Borde kunna få göra det tidigare.. Försöker intala mig själv att det kommer gå bra och att man inte ska oroa sig i onödan. Men mina syskon tycker jag har klagat å gnällt direkt efter dom plussat hur jobbigt de e å hur trött dom är å mår så illa osv :P så känns "ovanligt" att jag mår så bra

• mlar

Ang illamående tjej/kille så när en väninna till mig väntade sin flicka så mådde hon väldigt illa hela dagarna. Kräktes upp allt hon åt. Med pojken fick hon hyperemesis gravidarum (så allvarligt graviditetsillamående att hon blev inlagd) med min son hade jag det ungefär som med hennes flicka, mådde rejält illa alltså. Gick ner fem kg och först i v 17 vände det (illamåendet) då mådde jag bara illa om jag inte åt smååt. Nu mår jag aningen sämre än med pojken, har dålig hy (för att vara mig) och ömma bröst. Hade inte det senare med sonen. Gissar därför på flicka denna gång, men vem vet ????
    Ang ma så fick jag ett i höstas. Det var fruktansvärt jobbigt. Jag anade ändå att något var fel så jag bokade in ett vul privat och det upptäcktes ca 1v efter att det stannat av.
    Anledningen till att jag anade oråd var att jag började må väldigt illa och uppvisade andra grav symptom. Drömde att jag fick ett missfall och mina symptom liksom stannade av och avtog. Slutade må illa, slutade vara gravidilsken och bara kände på mig att det hade stannat av. Ingen smärta och inte en droppe blod. Men jag bara visste.
    Hösten blev väldigt utdragen med flera omgångar cytotec och Tillslut skrapning.
    Jag kontaktade Mvc där jag bor nu denna grav och förklarade läget. Det var inga tveksamheter och hon bokade in ett vul. Den här gången gick jag ivrigt och väntade på vul, att få se hjärtslag, vilket jag fick också! Även om jag varit/är rädd för ett till ma så har jag inte den dåliga känslan nu.
    Om du är orolig, boka in ett vul! Det är ingen garanti att det inte händer något efter, men det är skönt att kunna slappna av lite.
    Sen är alla graviditeter olika. Jag mår uppenbarligen illa när jag är gravid. Min syster verkar vara gjord för det och mådde jätte bra! Försök njuta av att du mår bra istället! ????
    Ursäkta mitt långa inlägg!

• Bella_123

Huvva så hemskt! Jag har inte en stark känsla att det skulle vara så men oron är ändå där.. Mår illa bara ibland å har inte så mycket växtvärk som dagarna före Bim tex, Har det fortfarande dagligen men inte lika starkt.. Ska på inskrivning nästa vecka ska då prata med bm ang detta..

• Mojjjen

Hej!

Hoppar in här med, är i vecka 10+6 och tillhör dem som aldrig känt av graviditeten. Möjligtvis v.5-6 då mina bröst ömmade men annars inget alls och kissar en gång på natten typ. Har 4 Mf bakom mig och givetvis gör detta mig supernojig! Har en kontakt med en läkare på Kk och vi fick se fostret i v. 7+4 då jag hade haft en blödning, allt såg bra ut och gulesäck, hjärta och 13mm fanns. Sedan fick vi återbesök v.9+4 och då fanns navelsträng, hjärta som slog och 27mm foster. Nu är jag superorolig att något är fel då det inte händer något, kissar fortfarande på natten och har vita flytningar så får se de lilla jag har som positivt. På fredag (v.11+4) ska vi göra KUB och då får vi se den lille igen ???? hoppas du finns kvar och mår fint där inne! Först efter fredag kommer jag våga tro och släppa min oro! Så vill bara till er som inte har massa taken, allt kan vara superbra ändå! Så har det än så länge varit för mig!

• Sagan12345
    Bella_123 skrev 2016-06-11 21:14:43 följande:

Huvva så hemskt! Jag har inte en stark känsla att det skulle vara så men oron är ändå där.. Mår illa bara ibland å har inte så mycket växtvärk som dagarna före Bim tex, Har det fortfarande dagligen men inte lika starkt.. Ska på inskrivning nästa vecka ska då prata med bm ang detta..

Jag har också mindre molvärk än runt bmi, men känner fortfarande av de av och till. Jag är rätt trött men mår annars väldigt bra och jag var på vul i veckan och allt såg bra ut. Jag frågade ang. Att jag mår så bra och läkarn sa att det är så himla individuellt och att man inte ska oroa sig för de. Frågade min syrra om hennes gravidsymtomer och hon hade i princip inga sa hon.

Jag tror nog allt står väldigt bra till hos dig. Varför skulle de mola om det inte är ett liv som växer där inne?! :)
  • Sagan12345
    Mojjjen skrev 2016-06-12 09:14:22 följande:

Hej!

Hoppar in här med, är i vecka 10+6 och tillhör dem som aldrig känt av graviditeten. Möjligtvis v.5-6 då mina bröst ömmade men annars inget alls och kissar en gång på natten typ. Har 4 Mf bakom mig och givetvis gör detta mig supernojig! Har en kontakt med en läkare på Kk och vi fick se fostret i v. 7+4 då jag hade haft en blödning, allt såg bra ut och gulesäck, hjärta och 13mm fanns. Sedan fick vi återbesök v.9+4 och då fanns navelsträng, hjärta som slog och 27mm foster. Nu är jag superorolig att något är fel då det inte händer något, kissar fortfarande på natten och har vita flytningar så får se de lilla jag har som positivt. På fredag (v.11+4) ska vi göra KUB och då får vi se den lille igen ???? hoppas du finns kvar och mår fint där inne! Först efter fredag kommer jag våga tro och släppa min oro! Så vill bara till er som inte har massa taken, allt kan vara superbra ändå! Så har det än så länge varit för mig!

Åhh fy, man blir ju skadad av mf. Vilka veckor har du haft dessa i? Skönt att allt ser bra ut nu och stort lycka till på ditt KUB
  • Redoförnytt
    Gammeltanten skrev 2016-06-10 18:53:44 följande:

Var på inskrivning idag. I mitt landsting är det NIPT istället för KUB. Ska göra det på torsdag nästa vecka. 10+2 då. RUL 10 augusti. Börjar nästan kännas verkligt nu. Nu ska vi "bara" prata om hur vi ska göra om vi får hög risk. Hoppas vi kommer vara överens.

Jaha, nipt! Vilket landsting tillhör du?

Helt sjukt att det är så olika med det där.
Svar på tråden BF Januari 2017