• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • tuuli

Jag går in i vecka 9 imorgon, och mår pyton. Det blir värre av att åka bil, tåg och buss för mig, speciellt om något luktar. Svett, kål, rök, ostädad kyl och sopor är det värsta, uuh. Nu när det varit så varmt är det en plåga att åka kommunalt för folk luktar allt möjligt ofräscht. Idag har jag åkt massa bil och tåg och kom hem väldigt illamående. Var tvungen att stanna var tionde meter på väg från bussen och samla mig, tänka på frisk luft och gröna blad typ. 

Vi har bara berättat för min mamma (lite av ett misstag) och hon är tyvärr inte så inställd på att det kommer att gå bra eftersom jag redan fått ett sent missfall. Tror inte hon på allvar tror att vi kommer att få ett friskt barn. Var lite samma förra gången faktiskt, hon ville liksom inte prata om det alls. Men nu bryr jag mig inte lika mycket som jag gjorde då, då tog jag väldigt illa upp och nu tänker jag att det bara är sån hon är, ingen mening med att undra varför eller önska sig annorlunda. Störigt bara att vi delar en erfarenhet oavsett om jag får barn eller ej, och att det ändå inte "räknas" liksom. Helst vill hon bara prata om min svägerska och mina brorsbarn. Det är de som är Familjen nu tydligen. Jaja, whatever. Får jag missfall igen så låter jag nog de ägna sig åt varandra helt enkelt. 

• Adorii

Hej:)

Hoppar in här. Har väntar mitt andra barn, BF 20 jan så jag är i v 7+2. Har haft 2 mf det senaste året men jag har bestämt mig att nu ska det bli en bebis!!

• Sagan12345
    tuuli skrev 2016-06-06 19:14:00 följande:

Jag går in i vecka 9 imorgon, och mår pyton. Det blir värre av att åka bil, tåg och buss för mig, speciellt om något luktar. Svett, kål, rök, ostädad kyl och sopor är det värsta, uuh. Nu när det varit så varmt är det en plåga att åka kommunalt för folk luktar allt möjligt ofräscht. Idag har jag åkt massa bil och tåg och kom hem väldigt illamående. Var tvungen att stanna var tionde meter på väg från bussen och samla mig, tänka på frisk luft och gröna blad typ. 

Vi har bara berättat för min mamma (lite av ett misstag) och hon är tyvärr inte så inställd på att det kommer att gå bra eftersom jag redan fått ett sent missfall. Tror inte hon på allvar tror att vi kommer att få ett friskt barn. Var lite samma förra gången faktiskt, hon ville liksom inte prata om det alls. Men nu bryr jag mig inte lika mycket som jag gjorde då, då tog jag väldigt illa upp och nu tänker jag att det bara är sån hon är, ingen mening med att undra varför eller önska sig annorlunda. Störigt bara att vi delar en erfarenhet oavsett om jag får barn eller ej, och att det ändå inte "räknas" liksom. Helst vill hon bara prata om min svägerska och mina brorsbarn. Det är de som är Familjen nu tydligen. Jaja, whatever. Får jag missfall igen så låter jag nog de ägna sig åt varandra helt enkelt. 

Men fy vad trist. Kan de vara självskydd? Att hon blev så ledsen och därför inte vågar hoppas!? I vilken v fick du missfall och vet dom varför? Är det första barnet? Jag håller verkligen minna tummar för er
  • tuuli
    Sagan12345 skrev 2016-06-06 19:46:17 följande:
    Men fy vad trist. Kan de vara självskydd? Att hon blev så ledsen och därför inte vågar hoppas!? I vilken v fick du missfall och vet dom varför? Är det första barnet? Jag håller verkligen minna tummar för er
    Ja, det kan det säkert vara. Men ledsen blir man ju oavsett, vet jag av erfarenhet, antingen man räknar med att det går bra eller dåligt. Hon är lite konstig med känslor öht. Jag fick tyst missfall som upptäcktes i vecka 17, då hade fostret dött i vecka 13, veckan efter ultraljudet. Fick göra abort då (framkallad förlossning eftersom det var sent). Troligen pga någon form av trisomi, för vi fick mycket hög risk på KUB (för alla tre trisomier de testar för). Vi fågade om det kunde vara ärftligt, men de gör inte utredning baserat på bara ett missfall, och statistiskt sett var det bara otur. Men vi får se. Den här gången gör vi NIPT istället för KUB. 
  • Sagan12345
    tuuli skrev 2016-06-06 21:38:19 följande:

Ja, det kan det säkert vara. Men ledsen blir man ju oavsett, vet jag av erfarenhet, antingen man räknar med att det går bra eller dåligt. Hon är lite konstig med känslor öht. Jag fick tyst missfall som upptäcktes i vecka 17, då hade fostret dött i vecka 13, veckan efter ultraljudet. Fick göra abort då (framkallad förlossning eftersom det var sent). Troligen pga någon form av trisomi, för vi fick mycket hög risk på KUB (för alla tre trisomier de testar för). Vi fågade om det kunde vara ärftligt, men de gör inte utredning baserat på bara ett missfall, och statistiskt sett var det bara otur. Men vi får se. Den här gången gör vi NIPT istället för KUB. 

Men fy, vilken pärs..

När ska du göra nipt?. Där får man väl svart på vitt om någon av de syndromen man kollar finns?

De ska nog gå bra denna gång ska du se.

Känner du dig lugn denna gång lr är du stressad och orolig?
  • tuuli
    Sagan12345 skrev 2016-06-06 22:26:37 följande:
    Men fy, vilken pärs..

När ska du göra nipt?. Där får man väl svart på vitt om någon av de syndromen man kollar finns?

De ska nog gå bra denna gång ska du se.

Känner du dig lugn denna gång lr är du stressad och orolig?
    Ja, det var väldigt tungt. Vi var deprimerade länge, både min sambo och jag, fastnade i soffan och orkade inte träffa folk på hela sommaren och hösten. Vi gör NIPT samma vecka som jag skriver in mig, vecka 12, för att vara över den värsta missfallsrisken. Sen dröjer det väl tio dar innan svaret kommer, och det ska vara tillräckligt säkert för att vi ska kunna räkna det som ett absolut ja eller nej. Så jag slipper vänta till vecka 17 för ett fostervattensprov denna gång. 

Jag kan väl säga så här, att jag tänker inte så mycket på att det ska bli ett barn än, jag tänker bara på att jag är gravid, som ett kroppsligt tillstånd. Men det gjorde jag med första också, jag försökte skydda mig. Problemet är bara att när man sett det röra sig på ultraljud så är det omöjligt att inte knyta an på en gång, oavsett hur mycket man försöker distansera sig. Jag överväger faktiskt att bara blunda på NIPT-ultraljudet, de får kolla själva. Så får jag hålla mig till RUL om det blir så. 

Jag är inte så stressad som jag var då, men det är mest för att jag vet att det gör ingen skillnad om man stressar och "läser på" (nojar) eller om man bara tar sin folsyra och tänker på nåt annat. Jag kan ju inte hindra ett missfall genom att vara påläst eller dricka spenatsmoothies varje dag, liksom. Men det är klart att jag tänker på att det kan gå likadant igen, det tänker jag jämt. Men så tänker jag också att det är större chans att det går bra, och att förra gången bara var otur.

Vi ska i alla fall åka på semester den veckan som vi väntar på NIPT-svar, man måste försöka leva lite också. Annars försvinner hela den här sommaren i oro också. Man kan vänta på stranden lika gärna. 
  • sophier
    Adorii skrev 2016-06-06 19:32:00 följande:

Hej:)

Hoppar in här. Har väntar mitt andra barn, BF 20 jan så jag är i v 7+2. Har haft 2 mf det senaste året men jag har bestämt mig att nu ska det bli en bebis!!

Vad kul vi har samma BF :) 7+3 idag! Har också haft MF, dock bara ett, i februari. Håller tummarna för oss!

Vad har du för symptom? Jag mår så jäkla illa.. varje morgon är jag illamående och vissa dagar hela dagarna :/
  • Jenny,36

Hallå alla blivande mammor!

En fråga om någon varit med om liknande som mig.

Jag är i v.9 (8+4) idag så fick jag en konstig flytning. Den var som genomskinlig gelé. Det kom bara vid ett tillfälle och inget mer. Någon som vet eller som haft liknande?

Har redan varit på 3 ultraljud och då har allt varit bra.

Är faktiskt lite orolig fick missfall på julafton sist och hoppas verkligen att allt ska gå vägen denna gång.

• Gammeltanten
    Jenny,36 skrev 2016-06-07 17:07:45 följande:

Hallå alla blivande mammor!

En fråga om någon varit med om liknande som mig.

Jag är i v.9 (8+4) idag så fick jag en konstig flytning. Den var som genomskinlig gelé. Det kom bara vid ett tillfälle och inget mer. Någon som vet eller som haft liknande?

Har redan varit på 3 ultraljud och då har allt varit bra.

Är faktiskt lite orolig fick missfall på julafton sist och hoppas verkligen att allt ska gå vägen denna gång.

Sådana flytningar har jag haft några gånger hittills. Senast idag (9+0).
Svar på tråden BF Januari 2017