• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • skaleq
    Emmask skrev 2016-06-07 20:31:39 följande:

Välkommen! Jag gick in i vecka 10 igår (10+1 idag alltså) så vi är väldigt synkade du och jag. Andra barnet, kommer bli 2 år och 3 månader mellan. Grattis till graviditeten! Kan föreställa mig att längtan gör det fantastiskt.

Åå, ser man på! Grattis själv! Har en systerson som är i den åldern och han är väldigt sugen på en liten bebis, tror det är en tacksam ålder att bli med syskon :)
  • Rhiandell
    Katten13 skrev 2016-06-08 20:38:17 följande:

Har sånt illamående imellanåt och har även spytt några ggr, vad gör ni för att motverka illamåendet?

Stackare. Jag mår rätt illa, men kräks inte. Se till att äta lite och ofta, lågt blodsocker och tom mage gör ofta illamåendet värre. Ifall det är jobbigt på morgonen kan man prova att äta något innan man går ur sängen. Ingefära hjälper för många, tex i te eller kex, kanderad ingefära kan också funka om man gillar det. Torra och/eller salta kex är också ett klassiskt knep. Det funkar rätt bra för mig.
  • angelikkaj
    Katten13 skrev 2016-06-08 20:38:17 följande:

Har sånt illamående imellanåt och har även spytt några ggr, vad gör ni för att motverka illamåendet?

Det dagar som känns riktigt blä så tar jag postafen
  • Nykär15
    tuuli skrev 2016-06-08 15:32:36 följande:
    Vet inte om du själv fått hög risk på KUB, själv har jag fått 1:2 för Downs och 1:8 för Pataus och Edwards. Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket man tänkt igenom det på förhand, för när man får beskedet så är det en helt annan sak. Och jag tycker inte det är speciellt orimligt att gå på KUB bara för att se hjärtat slå.

Däremot hade jag nog bett om att inte få veta exakta siffran, bara "är det lägre eller högre risk än 1 på 100". Med tanke på risken för missfall vid moderkaks- eller fostervattenprov så hade jag inte testat om risken varit lägre än 1 på 100, och då hade jag inte velat veta heller. Onödigt att noja över om det blev 1 på 350 och man hade helst velat ha 1 på 3000. Låg risk är låg risk. Och även högsta risken 1:2 kan ju gå bra, finns flera exempel på när det varit ingenting eller ett hjärtfel som givit hög risk på KUB. Jag lusläste alla historier när jag väntade på fostervattensprov.
    Jag har inte fått hög risk innan. Och som jag skrev i mitt inlägg så vet jag självklart inte hur jag skulle reagera om jag väl sitter i den sitsen, det kan ingen säga hur väl förberedd man än är. Men att ha tänkt igenom det och pratat om det tror iaf jag är viktigt och de säger de här iaf att man måste göra om man ska boka KUB. Just pga att det kan innebära svåra beslut. 
  • TyckOmMig
    Kmora skrev 2016-06-08 14:26:36 följande:
    Kul! Jag är i v11 (10+2) och har KUB-ultraljudet 28 juni. Fanns inga tider under midsommarveckan som hade varit bättre. Jobbigt att behöva vänta så länge ;)

När har du KUB-ultraljud?
    Jag har mitt KUB den 23/6!
  • Nykär15
    Katten13 skrev 2016-06-09 12:11:39 följande:

Vilken vecka gör Man vanligtvis rutin ultraljudet?

Här är det runt v 20, förut hade vi 18 men de ändrade när jag var gravid med andra barnet. 
  • Katten13

Jäklar ska man orka vänta så länge..

Nykär15 skrev 2016-06-09 12:17:05 följande:

Här är det runt v 20, förut hade vi 18 men de ändrade när jag var gravid med andra barnet. 

• Adorii

Ringde tillbarnnorskan nu och jag fick tid den 20 juli, jag kommer alltså att vara i v14(13+4) när jag får komma på inskrivning. Tycker det var ganska sent? Med första fick jag komma första gången i v10:p

• Nykär15

Vart på inskrivning idag (6+1) och fått tid för blodprov för KUB 8/7, UL blir veckan efter eller den därpå.
    RUL 8/9. Skönt ha lite datum att räkna ner till. Men först vårt tidiga ul om 11 dgr....

Svar på tråden BF Januari 2017