• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Nykär15
    Kmora skrev 2016-06-08 14:31:22 följande:
    I Stockholm är det gratis och frivilligt för alla och jag gör det främst för att se att det är något i min mage. Är inte helt säker vad jag skulle göra om vi får hög risk för kromosomavvikelser.
    Tror det är viktigt att ta ställning till innan undersökningen, hur man ställer sig till eventuella avvikelser. De skickar ut info här innan om allt sånt och att om man väljer det ska man ha pratat igenom det och vara på det klara med om varför man gör undersökningen. Kanske bättre boka ett privat UL om man bara vill se att det finns en bäbis?
  • Kmora
    Nykär15 skrev 2016-06-08 14:38:17 följande:
    Tror det är viktigt att ta ställning till innan undersökningen, hur man ställer sig till eventuella avvikelser. De skickar ut info här innan om allt sånt och att om man väljer det ska man ha pratat igenom det och vara på det klara med om varför man gör undersökningen. Kanske bättre boka ett privat UL om man bara vill se att det finns en bäbis?
    Såklart det är vettigt att ha en inställning innan, men jag tror inte att jag kan bestämma nu hur jag ska reagera då. Jag fungerar så, kan inte alls veta hur jag reagerar i nya situationer.

Hade ingen plan med första barnet heller när jag gjorde KUB. Och jag kommer inte betala för privat ultraljud när jag kan få det gratis och samtidigt få reda på en "risk" som jag är intresserad av att veta.
  • Nykär15
    Kmora skrev 2016-06-08 15:01:44 följande:
    Såklart det är vettigt att ha en inställning innan, men jag tror inte att jag kan bestämma nu hur jag ska reagera då. Jag fungerar så, kan inte alls veta hur jag reagerar i nya situationer.

Hade ingen plan med första barnet heller när jag gjorde KUB. Och jag kommer inte betala för privat ultraljud när jag kan få det gratis och samtidigt få reda på en "risk" som jag är intresserad av att veta.

Ja men då är du ju ändå intresserad av att veta risken. Jag tolkade det som en chans få se om det fanns nåt därinne bara och att du inte hade tagit nån ställning till själva undersökningen. Men då har du ju gjort det innan och vet vad det innebär. Klart man inte kan säga hur man reagerar, det vet inte jag heller. Vi har sagt att vi vet hur vi ska göra om det skulle vara dåligt, men hamnar man väl i den sitsen är det inte säkert man tänker samma...det vet man ju först då liksom. 

Förstår dock inte varför inte alla erbjuds ett UL/VUL för att bekräfta sin graviditet då det är så många som ändå vill göra det. Hade ju förenklat för alla inblandade och om det ingick ex på inskrivningen så hade det ju lugnat en massa. 

• Kmora
    Nykär15 skrev 2016-06-08 15:16:12 följande:

Ja men då är du ju ändå intresserad av att veta risken. Jag tolkade det som en chans få se om det fanns nåt därinne bara och att du inte hade tagit nån ställning till själva undersökningen. Men då har du ju gjort det innan och vet vad det innebär. Klart man inte kan säga hur man reagerar, det vet inte jag heller. Vi har sagt att vi vet hur vi ska göra om det skulle vara dåligt, men hamnar man väl i den sitsen är det inte säkert man tänker samma...det vet man ju först då liksom. 

Förstår dock inte varför inte alla erbjuds ett UL/VUL för att bekräfta sin graviditet då det är så många som ändå vill göra det. Hade ju förenklat för alla inblandade och om det ingick ex på inskrivningen så hade det ju lugnat en massa. 

:) prioriteringen för mig är 1) veta om något finns där i magen 2) vill veta risken

Jag är ganska säker på att jag vid hög risk skulle gå vidare alla steg till moderkaksprov. Dels för att jag är så nyfiken av mig och dels för att kunna förbereda sig eller kunna ta ställning till abort. Men när jag väl är där så tänker jag kanske annorlunda.

Har hört om fall där man haft en risk 1/20 och fått ett friskt barn och sen som min bekant som fick 1/20000 och sen hade hennes barn ändå trisomi (skrev om det något inlägg sen).

Och jag håller helt med dig om att ett VUL eller tidigt UL bör erbjudas alla, samt RUL (som görs idag) men även TUL (tillväxtultraljud). TUL kan hjälpa sjukvården att upptäcka fall där barnet självdör sent i graviditeten. TUL var gratis förut men togs bort. Tror att det var upp emot 4-5 ultraljud som ingick förut för länge sen. Helt bisarrt vad kvinnorelaterad vård (och liknande) nerprioriteras :(
  • tuuli
    Nykär15 skrev 2016-06-08 14:38:17 följande:
    Vet inte om du själv fått hög risk på KUB, själv har jag fått 1:2 för Downs och 1:8 för Pataus och Edwards. Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket man tänkt igenom det på förhand, för när man får beskedet så är det en helt annan sak. Och jag tycker inte det är speciellt orimligt att gå på KUB bara för att se hjärtat slå.

Däremot hade jag nog bett om att inte få veta exakta siffran, bara "är det lägre eller högre risk än 1 på 100". Med tanke på risken för missfall vid moderkaks- eller fostervattenprov så hade jag inte testat om risken varit lägre än 1 på 100, och då hade jag inte velat veta heller. Onödigt att noja över om det blev 1 på 350 och man hade helst velat ha 1 på 3000. Låg risk är låg risk. Och även högsta risken 1:2 kan ju gå bra, finns flera exempel på när det varit ingenting eller ett hjärtfel som givit hög risk på KUB. Jag lusläste alla historier när jag väntade på fostervattensprov.
  • Rhiandell
    tuuli skrev 2016-06-08 15:32:36 följande:

Vet inte om du själv fått hög risk på KUB, själv har jag fått 1:2 för Downs och 1:8 för Pataus och Edwards. Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket man tänkt igenom det på förhand, för när man får beskedet så är det en helt annan sak. Och jag tycker inte det är speciellt orimligt att gå på KUB bara för att se hjärtat slå.

Däremot hade jag nog bett om att inte få veta exakta siffran, bara "är det lägre eller högre risk än 1 på 100". Med tanke på risken för missfall vid moderkaks- eller fostervattenprov så hade jag inte testat om risken varit lägre än 1 på 100, och då hade jag inte velat veta heller. Onödigt att noja över om det blev 1 på 350 och man hade helst velat ha 1 på 3000. Låg risk är låg risk. Och även högsta risken 1:2 kan ju gå bra, finns flera exempel på när det varit ingenting eller ett hjärtfel som givit hög risk på KUB. Jag lusläste alla historier när jag väntade på fostervattensprov.

Precis, risk är alltid just risk. Jag tycker det är jättesvårt, jag vill inte alls göra invasiva test. Men om man får högt på KUB, vad gör man liksom.

När mamma väntade mig erbjöds hon fostervattensprov (fanns inte KUB då), men hon sa nej. Hon sa att som lärare i särskolan, hur kan hon se sina elever i ögonen om hon aborterar ett barn för en anomali. Men på samma gång, med det jobbet, och vetskapen om hur svårt uppväxt många av dem har, hur kunde hon med berått mod välja att föda ett sådant barn. Så hon tyckte det var bättre att inte veta. Jag känner samma, men min pojkvän har sagt att han verkligen vill att jag testar och att han inte fixar ett barn med anomali.

Så det är så svårt. Och sen som sagt, man vet ju inte hur det känns den dagen man står där.
  • fnissel
    Nykär15 skrev 2016-06-08 09:12:28 följande:

8 månader kan absolut kännas som en evighet! Jag och min kille lyckades nu på försök nr 5, hade ett missfall på försök nr 2...så har väl rätt lätt bli gravid. Tog sig på första försöket med mina tidigare två barn. Så när vi fick missfall och sen tog ett par cykler till så kändes det förstås som en evighet...även om jag vet det är rätt kort tid ändå, vilket jag är otroligt tacksam för.

Ang dina symptom så skulle jag kolla upp det där med att det svider när du kissar, så du inte har råkat får en UVI, det är inte bra när man är gravid och måste behandlas direkt. Det är ju inget symptom som är vanligt annars så jag hade kollat upp det direkt. 

Jag är med i v 7, fast v 6+0 idag. Mår småilla, vill inte ha lagad mat alls, tokömma bröst och molvärk...börjat bli rätt trött nu med...sover dåligt, kissar nästan en gång i timmen på natten..helt galet.

Ja jag är livrädd för missfall just nu! Vågar knappt göra någonting! ( haha nu låter det ju som jag sitter hemma isolerad men nääädå inte alls) Kände du något särkillt innan ditt mf?

jag vill knappt heller ha lagad mat jag skulle kunna leva på juice!

Ska ta en sticka på jobbet i morgon! Kanske bra och kolla, har tyckt att det känns så skonsamt för att vara uvi! Men värt att kolla! Tack
  • tuuli
    Rhiandell skrev 2016-06-08 16:28:24 följande:
    Precis, risk är alltid just risk. Jag tycker det är jättesvårt, jag vill inte alls göra invasiva test. Men om man får högt på KUB, vad gör man liksom.

När mamma väntade mig erbjöds hon fostervattensprov (fanns inte KUB då), men hon sa nej. Hon sa att som lärare i särskolan, hur kan hon se sina elever i ögonen om hon aborterar ett barn för en anomali. Men på samma gång, med det jobbet, och vetskapen om hur svårt uppväxt många av dem har, hur kunde hon med berått mod välja att föda ett sådant barn. Så hon tyckte det var bättre att inte veta. Jag känner samma, men min pojkvän har sagt att han verkligen vill att jag testar och att han inte fixar ett barn med anomali.

Så det är så svårt. Och sen som sagt, man vet ju inte hur det känns den dagen man står där.
    Min mamma var också lärare i särskolan, så jag frågade henne om hennes erfarenheter. Det bidrog mycket till vårt beslut, fast sen blev det ju inget val ändå eftersom fostret dog, vilket är det vanligaste trots allt. Jag tror att lärare på särskolan förmodligen har den bästa överblicken, föräldrar till barn med Downs ser bara sina perfekta ungar, och läkare ser bara felen, problemen och komplikationerna, eftersom ingen ringer ju läkaren för att tala om hur lycklig och frisk ens unge är. Sanningen ligger nog nånstans mittemellan för det mesta.  
  • Adorii

Va roligt!:) ja då får vi hålla tummarna för båda två.

Jag har bara sjukt ömma bröst denna gång, inge illamående eller trötthet. Dock har jag haft ont i fogarna, trodde inte man kunde få foglossning så tidigt men tydligen så kan man de:s

Nä men fy va jobbigt, usch!

sophier skrev 2016-06-07 14:38:00 följande:

Vad kul vi har samma BF :) 7+3 idag! Har också haft MF, dock bara ett, i februari. Håller tummarna för oss!

Vad har du för symptom? Jag mår så jäkla illa.. varje morgon är jag illamående och vissa dagar hela dagarna :/

• Katten13

Har sånt illamående imellanåt och har även spytt några ggr, vad gör ni för att motverka illamåendet?

Svar på tråden BF Januari 2017