• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Nykär15
    fnissel skrev 2016-06-07 21:27:56 följande:

Hej hej

Jag är i vecka 7 (6+3) och har med hjälp av en app räknat ut att bäbis kommer runt den 27 januari.

Vi försökte 8 månader innan jag nu blev gravid fötär första gången, det kan ju tyckas kort tid men när man längtar så är den en evighet.

Har två systrar som mått riktigt pyton under sina graviditeter så jag antar att jag me får det värsta. Men änn så länge är jag bara så otroligt trött, spelar ingen roll hur länge jag sover efter 1 timme vaken skulle jag kunna sova igen. Kaffe klara jag knappt av att dricka längre, och så som juice, kräm, jordbubbar, yoghurt får mig lycklig just nu! Spyr nästan när jag tänker på grönsaker.

Bröstvårtorna är väldigt ömma.

Jag är gbp opererad sen 3 år tillbaka så jag äter ju 6-7 gånger per dag fortfarande det kanske kan underlätta mitt icke illamående.

Varor lite knas i magen några dagar från och till med typ magknip och varit tvungen att springa på toa direkt. Tycker det svider ibland när jag kissar med.

Men dessa små saker är ju ingenting egentligen.man har ju varit med om värre! (Fast tröttheten suger)

Hoppas ni andra ha det fint!

8 månader kan absolut kännas som en evighet! Jag och min kille lyckades nu på försök nr 5, hade ett missfall på försök nr 2...så har väl rätt lätt bli gravid. Tog sig på första försöket med mina tidigare två barn. Så när vi fick missfall och sen tog ett par cykler till så kändes det förstås som en evighet...även om jag vet det är rätt kort tid ändå, vilket jag är otroligt tacksam för.

Ang dina symptom så skulle jag kolla upp det där med att det svider när du kissar, så du inte har råkat får en UVI, det är inte bra när man är gravid och måste behandlas direkt. Det är ju inget symptom som är vanligt annars så jag hade kollat upp det direkt. 

Jag är med i v 7, fast v 6+0 idag. Mår småilla, vill inte ha lagad mat alls, tokömma bröst och molvärk...börjat bli rätt trött nu med...sover dåligt, kissar nästan en gång i timmen på natten..helt galet.

• tuuli
    Kmora skrev 2016-06-08 08:19:04 följande:
    Min barnmorska är väldigt bra på det där, hon pratar inte alls om själva bebisen i magen i början utan bara om hur jag mår och sådant.

Vet inte om du också bor i Stockholm men här är det ju inskrivning v8-9 och då tycker jag precis som du är det är helt skevt att prata om en bebis... Men bästa besök som är i v20 då man även har varit på RUL, ja, då är det ju mer på sin plats. Och det gjorde min barnmorska med mitt första barn (har samma barnmorska för jag är så nöjd).

Aha, verkar konstigt att man fortsätter med KUB när NIPT är så mycket säkrare. Kanske ett billigare test? Kommer att bli NIPT som är standard i framtiden. Och väldigt självklart att du ska göra det istället när ni redan har haft en graviditet som slutade i missfall pga trisomi! Får du betala för testet själv?
    Nej, precis, i vecka 8 har ju fostret precis slutat vara embryo och knappt det. Ett blåbärsstort foster är inte en bebis. Skönt att din barnmorska var bra. Jag har bytt mvc nu, ville inte gå till mitt gamla eftersom det slutade så illa. Inte deras fel, mer att vi ville börja om. Jag bor i Malmö, här är det hälsosamtal vecka 8-9 och inskrivning vecka 12 eller senare. Vi hoppade hälsosamtalet eftersom jag redan har det i färskt minne, och går direkt på inskrivning samma dag som NIPT. 

Det är enbart en kostnadsfråga. Jag hörde en oerhört osympatisk åsikt från en manlig läkare, att NIPT gjorde det för "lätt" att göra abort jämfört med KUB. För det är ju alltid så jävla lätt att avsluta en önskad (eller en oönskad för den delen) graviditet, så låt oss göra det svårare och så plågsamt som möjligt! Men de flesta normala läkare hoppas jag inte tänker så, utan bara att det är dyrt. I Stockholm får man det gratis om man har särskilda skäl (vi hade t.ex rätt garanterat fått det, med vår historia) men i Malmö får man betala själv. Det ändras väl snart. 
  • Katten13

Gick in i v9 idag (8+0) känns som varje ny vecka är en milstolpe! Imorgon ska jag på hälsosamtalet hos MVC eftersom de är första gången för mig. Blir lite verkligare då.

• tuuli
    Katten13 skrev 2016-06-08 12:04:56 följande:

Gick in i v9 idag (8+0) känns som varje ny vecka är en milstolpe! Imorgon ska jag på hälsosamtalet hos MVC eftersom de är första gången för mig. Blir lite verkligare då.

8+1 för mig. :) Lycka till på hälsosamtalet, ska din partner följa med? 

Varje vecka är verkligen en milstolpe. Man känner ju efter varje dag vad som känns annorlunda, vad man vill äta och inte äta, hur mycket man behöver sova.. 
  • TyckOmMig

Varit på UL på MVC idag och allt såg bra ut.
    Jag är i v 10+4 och fostret stämde då de mätte.Fick tid till KUB och valde första tiden på morgonen för att slippa oroa mig i onödan.

• Nykär15
    Katten13 skrev 2016-06-08 12:04:56 följande:

Så känner jag med, en milstolpe för varje ny vecka! Påbörjar med ny på onsdagar, så 6+0 för mig idag. Ska på inskrivning i morgon, min kille ska med han oxå. Känns mer på riktigt när man väl är inne i den snurran Glad 

Hoppas de bokar in blodprov och UL för KUB redan i morgon, kanske även RUL (det har de gjort med de andra två redan på inskrivningen)

TyckOmMig skrev 2016-06-08 12:18:45 följande:

Varit på UL på MVC idag och allt såg bra ut.
    Jag är i v 10+4 och fostret stämde då de mätte.Fick tid till KUB och valde första tiden på morgonen för att slippa oroa mig i onödan.

Skönt att allt såg bra ut! Och att KUB närmar sig, längtar så tills man är förbi den delen....

• Rhiandell

Var hos barnmorskan idag. Fick en massa broschyrer och rekommenderad att tänka noga på vilka test jag vill ha, särskilt KUB. Ska få extra dos folsyra, det är standard om man har BMI över 30 här i England. Inskrivning blir om två veckor. Känns fortfarande helt overkligt.

• Katten13

Ja han ska med :)

tuuli skrev 2016-06-08 12:17:43 följande:

8+1 för mig. :) Lycka till på hälsosamtalet, ska din partner följa med? 

Varje vecka är verkligen en milstolpe. Man känner ju efter varje dag vad som känns annorlunda, vad man vill äta och inte äta, hur mycket man behöver sova.. 

• Katten13

Ja exakt onsdagar ser vi framemot! :) ska bara på hälsosamtalet imorgon om jag förstått de rätt och senare blir inskrivningen och resten tror jag? Får se vad hon säger imorgon. Skulle också bli glad om man fär tid för UL på en gång så man vet när de blir av :) sambon följer med han också imorgon!

Nykär15 skrev 2016-06-08 12:27:07 följande:

Så känner jag med, en milstolpe för varje ny vecka! Påbörjar med ny på onsdagar, så 6+0 för mig idag. Ska på inskrivning i morgon, min kille ska med han oxå. Känns mer på riktigt när man väl är inne i den snurran  

Hoppas de bokar in blodprov och UL för KUB redan i morgon, kanske även RUL (det har de gjort med de andra två redan på inskrivningen)

Skönt att allt såg bra ut! Och att KUB närmar sig, längtar så tills man är förbi den delen....

• Nykär15
    Katten13 skrev 2016-06-08 12:37:14 följande:

Ja exakt onsdagar ser vi framemot! :) ska bara på hälsosamtalet imorgon om jag förstått de rätt och senare blir inskrivningen och resten tror jag? Får se vad hon säger imorgon. Skulle också bli glad om man fär tid för UL på en gång så man vet när de blir av :) sambon följer med han också imorgon!

Härligt! Vi har nog allt i ett här, får fylla i nåt papper hemma och ha med. Så man pratar lite och planerar in tror jag. Har iofs bytt kommun men vart på denna mottagningen innan då de gjorde RUL sist jag var gravid och min gamla bm jobbar där nu i stället, ska däremot ha en ny för hon hade inga tider nu. 
Svar på tråden BF Januari 2017