• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Nykär15

Fick tid för RUL på inskrivningen, kommer vara i 19+1 då. Kub om två veckor, v 12+5 då.

Jag hade nog ringt för inskrivning ganska snart.

Enlängtan skrev 2016-07-10 10:11:54 följande:

I vilken vecka har ni bokat tid för RUL? Har ju själv ännu inte skrivit in mig på MVC än men börjar fundera på om jag kanske ska ringa och ordna tid för RUL snart (går in i vecka 12 imorgon så 10+6 idag).

Tänkte skriva in mig när semestern är slut :) men det är ju nån vecka kvar än.

• Enlängtan

I mitt landsting får man inte göra KUB :) och minns att jag själv fick ringa och boka tid på kvinnokliniken för RUL förra gången minns dock inte i vilken vecka :)

Är mitt andra barn och MVC är frivilligt, jag har själv kollat upp blodtryck och järnvärde hos hälsan på jobbet så ser ingen brådska i att skriva in mig ännu - förra gången hände ingenting där förrens efter vecka 23 i princip (hos min MVC utförs inga ultraljud, de lyssnar inte på barnets hjärtljud förrens senare och mäter inte SF-mått förrens senare heller).

• Nykär15
    Enlängtan skrev 2016-07-11 05:50:54 följande:

I mitt landsting får man inte göra KUB :) och minns att jag själv fick ringa och boka tid på kvinnokliniken för RUL förra gången minns dock inte i vilken vecka :)

Är mitt andra barn och MVC är frivilligt, jag har själv kollat upp blodtryck och järnvärde hos hälsan på jobbet så ser ingen brådska i att skriva in mig ännu - förra gången hände ingenting där förrens efter vecka 23 i princip (hos min MVC utförs inga ultraljud, de lyssnar inte på barnets hjärtljud förrens senare och mäter inte SF-mått förrens senare heller).

Klart man gör som man vill. Jag själv ser det som en trygghet att ha en kontakt jag träffat som jag kan ringa om jag har frågor eller stöter på andra problem som hon kan hjälpa till med. Vi tar alla tester för blodgruppering, HIV och andra sjukdomar redan nu samt bokar kommande besöken så man vet nu, och som sagt även bokat RUL. De skötte även remissen till KUB på inskrivningen. 

Får ni inte ens KUB om ni är över 35? Är man under det hos oss får man bekosta själv. Men nu är ju jag 39 så ville gärna göra det. 

• angelikkaj
    skaleq skrev 2016-07-10 00:55:49 följande:

Imorse när jag vaknade och låg ner i sängen så syntes det tydligt att det är någonting som växer i min mage (verkar föredra att ligga på min högersida..) :) Väldigt skönt att se då jag knappt har haft några symptom bortsett från trötthet. Är på 13+5 idag.

Hur går det för er? Har det börjat synas för er?

V13+2 här å ja det syns! Har ju inte den smalaste magen sen innan heller men nu kan jag inte dra in den. Så ja det syns att jag är gravid.
  • fernandasmamma
    Kmora skrev 2016-07-08 16:47:16 följande:
    Ja, det får jag också tyvärr. Började redan typ v9-10, men med förra barnet så hade jag inte sånt förrän magen var stor i typ v28 och framåt.
    Okej, så inget konstigt då alltså..
    Tack så mycket för ditt svar <3
  • fernandasmamma
    skaleq skrev 2016-07-10 00:55:49 följande:

Imorse när jag vaknade och låg ner i sängen så syntes det tydligt att det är någonting som växer i min mage (verkar föredra att ligga på min högersida..) :) Väldigt skönt att se då jag knappt har haft några symptom bortsett från trötthet. Är på 13+5 idag.

Hur går det för er? Har det börjat synas för er?

Jag är i vecka 12+5 men jag hade inte direkt en platt mage innan och lite lös hud så jag ser mycket större ut än vad jag egentligen borde tror jag
    Ännu större när jag har ätit mycket hehe.
    Men kan känna som en liten utbuktning längst ner på magen...
  • Enlängtan
    Nykär15 skrev 2016-07-11 09:59:05 följande:

Klart man gör som man vill. Jag själv ser det som en trygghet att ha en kontakt jag träffat som jag kan ringa om jag har frågor eller stöter på andra problem som hon kan hjälpa till med. Vi tar alla tester för blodgruppering, HIV och andra sjukdomar redan nu samt bokar kommande besöken så man vet nu, och som sagt även bokat RUL. De skötte även remissen till KUB på inskrivningen. 

Får ni inte ens KUB om ni är över 35? Är man under det hos oss får man bekosta själv. Men nu är ju jag 39 så ville gärna göra det. 

Här bokar man varje nytt besök då man är där så tyvärr får man inte lika bra "förhandskoll" på tiderna som hos er

Nej, ingen blir erbjuden KUB här och man kan inte heller bekosta det privat :/ Närmaste stället är Umeå och dit är det drygt 60 mil. Utan det är fostervattensprov som är det enda som erbjuds här uppe.

Frågade om det förra graviditeten, för min del är det väl egentligen det tidiga ultraljudet som är spännande (hade gärna bekostat det själv för är under 30 år), försökte idag boka via privat klinik där jag var när jag väntade första barnet just för att jag är så nyfiken och hade gärna velat se ett litet pickande hjärta (kan inte ta in att jag väntar barn förrens jag sett det :) ) men då var läkarn som utför det borta fram till 29 augusti så får klara mig fram till RUL helt enkelt :D
  • Nykär15
    Enlängtan skrev 2016-07-11 12:27:15 följande:
    Här bokar man varje nytt besök då man är där så tyvärr får man inte lika bra "förhandskoll" på tiderna som hos er

Nej, ingen blir erbjuden KUB här och man kan inte heller bekosta det privat :/ Närmaste stället är Umeå och dit är det drygt 60 mil. Utan det är fostervattensprov som är det enda som erbjuds här uppe.

Frågade om det förra graviditeten, för min del är det väl egentligen det tidiga ultraljudet som är spännande (hade gärna bekostat det själv för är under 30 år), försökte idag boka via privat klinik där jag var när jag väntade första barnet just för att jag är så nyfiken och hade gärna velat se ett litet pickande hjärta (kan inte ta in att jag väntar barn förrens jag sett det :) ) men då var läkarn som utför det borta fram till 29 augusti så får klara mig fram till RUL helt enkelt :D

Förstår...jobbigt med sådana avstånd! Ja man vill gärna se ett pickande hjärta så man vet att det finns nåt där. Jag pratade med min bm om det förra veckan, att jag tycker alla borde få ett VUL på inskrivning som bekräftar att man är gravid, och att man kanske gör det på rutin runt v 8-9. Hon höll med men tyvärr så är ju inte verkligheten den och att alla kan ha de resurserna och den kunskapen. 

Jag gjorde därför ett privat VUL v 8...för jag ville som du veta så det blev på riktigt. Men har ju turen bo nära en storstad så då blir ju utbudet större...

Svar på tråden BF Januari 2017