• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-07-12 21:34:16 följande:

Haha! Så roligt, men vad störigt för dig! Jag hade typ kokat!

Jag fick tillfälle att bryta ihop i telefon redan ikväll faktiskt, för NIPT-barnmorskan hade ringt mitt röstsvar medan jag var ute och då tog jag för givet att provet var avvikande (bara normalsvar visas på webben, tror jag) och började såklart tokböla på en gång, likadant min sambo började också gråta, så när hon ringde upp mig en halvtimme senare kunde jag knappt prata och han satt liksom och hulkade i bakgrunden. Hon bara, hallå, jag hör dig lite dåligt? 

Svaret var iaf att det fanns inget svar, fostret hade inte lämnat ifrån sig något DNA, vilket händer väldigt sällan men tydligen händer det. Toppenkul verkligen. Så nu kunde jag antingen göra ett test till gratis, vänta två veckor till och hoppas att fostret släppt ifrån sig DNA den här gången, men det är bara ca 50 % chans att det går på andra försöket, eller också kan vi göra ett invasivt test direkt. Men jag vill inte göra något invasivt test utan nån indikation på att något är fel, vilket ju iofs är exakt samma som att inte göra fosterprov överhuvudtaget och bara hej och hå, hoppas ungen är frisk. Bara det att det råkade kosta oss 6500, rakt i sjön, plus extra ångest. Det är för sent för KUB. 

Precis i början av graviditeten ville jag inte testa nånting alls, jag ville liksom bara ge den här graviditeten en chans att vara normal helt på egen hand. Borde kanske gått på den känslan från början, det hade varit billigare om inte annat..  

Det är en rolig historia nu efteråt och han har fått en hel del pikar om det ;) men just på plats var jag förbannad i fyra dagar och jag förlåter honom aldrig för att jag fick dölja alla krämpor :/

Men åh vad sjukt jävla förbannat drygt! Och att ni behövde gå igenom den sorgen pga ett missat samtal! :(

Visste inte att bebisar kunde undvika att släppa DNA, eller snarare, jag visste först inte alls att bebisar släppte ut DNA (sjukt coolt egentligen) men när jag fick reda på det så förutsatte jag att alla gjorde det. Ett KUB-test hade väl ändå inte fungerat det heller? Bygger på både ultraljud och blodprov med bebisens DNA? Men det hade varit gratis, ingen struntsumma ni har fått betala. Ska ni göra om testet med inställning att ni inte kommer få något resultat eller skiter ni i det?

Håller med om att ett invasivt test känns dumt utan något som indikerar ökad risk. Skulle jag aldrig göra i alla fall.

Vilken extremt onödigt jobbig situation ni har hamnat i. Och ni som också är så beslutna/överens över vad ni ska göra vid "negativt" resultat.
  • tuuli
    Sagan12345 skrev 2016-07-12 22:25:14 följande:
    Men fy så jobbigt..

Så ni gör inget till test och hoppas att fostret gett ifrån sig dna?

Lr vad bestämde ni er för?
    Jo, vi gör nog ett till test imorgon, men det är inte speciellt goda chanser att det ger något resultat i vecka 14 om det inte gick i vecka 12. Bäst chanser att få ett resultat har vi egentligen vecka 16-18 när fostrets DNA blandat sig mer med mitt blod, men då är det ju egentligen meningslöst om man ska använda det till att eventuellt avbryta graviditeten - svaret kommer då i vecka 18-20, samtidigt som RUL. Frågan är alltså om man vill testa bara för att ha det gjort, förmodligen inte få svar om två veckor heller och sen bara släppa allting och hoppas på det bästa, eller testa skitsent för att veta och ändå inte kunna göra något åt det. Båda alternativen är dåliga. 

• tuuli
    Kmora skrev 2016-07-12 23:13:45 följande:
    Det är en rolig historia nu efteråt och han har fått en hel del pikar om det ;) men just på plats var jag förbannad i fyra dagar och jag förlåter honom aldrig för att jag fick dölja alla krämpor :/

Men åh vad sjukt jävla förbannat drygt! Och att ni behövde gå igenom den sorgen pga ett missat samtal! :(

Visste inte att bebisar kunde undvika att släppa DNA, eller snarare, jag visste först inte alls att bebisar släppte ut DNA (sjukt coolt egentligen) men när jag fick reda på det så förutsatte jag att alla gjorde det. Ett KUB-test hade väl ändå inte fungerat det heller? Bygger på både ultraljud och blodprov med bebisens DNA? Men det hade varit gratis, ingen struntsumma ni har fått betala. Ska ni göra om testet med inställning att ni inte kommer få något resultat eller skiter ni i det?

Håller med om att ett invasivt test känns dumt utan något som indikerar ökad risk. Skulle jag aldrig göra i alla fall.

Vilken extremt onödigt jobbig situation ni har hamnat i. Och ni som också är så beslutna/överens över vad ni ska göra vid "negativt" resultat.
    Ja, fantastiskt drygt. KUB testar inte fostrets DNA (och inte mammans heller), KUB testar papp-A som är ett plasmaprotein och fritt beta-HCG som är ett annat protein (tror jag) och båda har bara med moderkakan och mammans blod att göra. Hur bra moderkakan fungerar och hur mycket gravidhormon man har i blodet, om jag fattat det hela rätt. Båda värdena kan ge en indikation på att något är dåligt, i kombination med en bred, vätskefylld nackspalt, men problemet är att en del mammor har "dåligt blod" utan att det betyder något. Äldre mammor har ofta "dåligt blod" och det måste inte betyda trisomi eller någon stor risk för fostret. Likadant med nackspalten - en del foster har mycket vätska i nacken och det betyder antingen inget eller t.ex hjärtfel. Så man lägger ihop de här två värdena, plussar på mammans ålder och möjligen rökning och vikt (minns inte), och ut kommer en statistisk risksiffra. Har man bra blod och bra nackspalt behöver man ju inte gå vidare. Har man dåligt blod och dålig nackspalt kan det betyda lite allt möjligt, oftast dåligt men inte nödvändigtvis en trisomi. 

NIPT ger däremot 99,5 % säkert svar, inte statistiskt utan individuellt - om man nu får ut nåt DNA att analysera vill säga! 

Jaha. Ja, det slutar väl förmodligen med att vi bara hoppas på det bästa, utan att få veta något. Vi gör nog om testet imorgon, men det är liten chans att det ger något resultat. 
  • Nykär15
    tuuli skrev 2016-07-13 00:12:41 följande:
    Ja, fantastiskt drygt. KUB testar inte fostrets DNA (och inte mammans heller), KUB testar papp-A som är ett plasmaprotein och fritt beta-HCG som är ett annat protein (tror jag) och båda har bara med moderkakan och mammans blod att göra. Hur bra moderkakan fungerar och hur mycket gravidhormon man har i blodet, om jag fattat det hela rätt. Båda värdena kan ge en indikation på att något är dåligt, i kombination med en bred, vätskefylld nackspalt, men problemet är att en del mammor har "dåligt blod" utan att det betyder något. Äldre mammor har ofta "dåligt blod" och det måste inte betyda trisomi eller någon stor risk för fostret. Likadant med nackspalten - en del foster har mycket vätska i nacken och det betyder antingen inget eller t.ex hjärtfel. Så man lägger ihop de här två värdena, plussar på mammans ålder och möjligen rökning och vikt (minns inte), och ut kommer en statistisk risksiffra. Har man bra blod och bra nackspalt behöver man ju inte gå vidare. Har man dåligt blod och dålig nackspalt kan det betyda lite allt möjligt, oftast dåligt men inte nödvändigtvis en trisomi. 

NIPT ger däremot 99,5 % säkert svar, inte statistiskt utan individuellt - om man nu får ut nåt DNA att analysera vill säga! 

Jaha. Ja, det slutar väl förmodligen med att vi bara hoppas på det bästa, utan att få veta något. Vi gör nog om testet imorgon, men det är liten chans att det ger något resultat. 

Usch vad tråkiga besked att ni inte fick veta något alls...oddsen för det är ju väldigt låga trots att det står att det händer på nån procent att man inte kan få något svar. Men kan tycka att man borde få en del pengar tillbaka i såna fall...nu blir det ju nytt test, men som du säger blir ju allt så försenat och det är ju det man inte vill. 

Har ni fått göra nåt vanligt UL bara för att se om bäbisen ser ok ut? Nackspalten borde ju vara ok att mäta nu med? Är du i 13+ när du skriver v 14? Iaf kan de ju se lite mer om hur barnet verkar må som kanske kan lugna er något? 

Jag förstår det känns jobbigt och att det är mycket tankar just nu..men jag tror allt är ok med ert lilla gryn! Hjärta

• Kmora
    tuuli skrev 2016-07-13 00:12:41 följande:

Tack för förklaringen! Jag har läst bioteknik men har aldrig fått lära mig något om fostrets DNA i mammans blod :) jag tror att min barnmorska förklarade för mig att man var tvungen att ta blodprovet inför KUB efter nio veckor för att det skulle finnas "bebis DNA" men jag anser inte att hon är en tillförlitlig källa på just dessa "detaljer". Kan egentligen inte förstå att man så brett utför en sannolikhetsbedömning för kromosomavvikelser. Det är inte så många som verkar förstå att det är en sannolikhet man får. En bekant till mig fick lägsta risk men i magen var det ändå ett barn med kromosomfel. Upptäcktes genom att barnet hade navelbråck och de fick gå på ett uppföljnings ultraljud och då visade det sig att fostret hade något avvikande och det gjorde moderkaksprov och det visade på trisomi (ej downs) så hon blev mer eller mindre tvingad till sen abort (barnet skulle dö i magen eller kort efter födseln pga trisomin). Så får man lägsta risk är det ändå typ något barn per år som föds med downs och som haft lägsta risken.

Vid KUB frågar de om rökning och vikt så det är säkert med i riskbedömningen.

Så då börjar två nya veckors väntan :(
  • lovea01

Hej!

Är 24 år och väntar 4:e barnet:)

Hoppas jag kan hoppa in här lite sent men inte velat hoppas på för mycket då jag fick missed abortion i veckan 8 förra gången men det hade legat kvar tills vi 11. Men denna gången så har jag klarat mig till vecka 13 nu så man börjar tro på att det faktiskt blir en januari bebis men oron finns där ändå nog tills rul i september. Är beräknad till 25 januari :)

• Emmask
    lovea01 skrev 2016-07-16 11:04:33 följande:

Hej!

Är 24 år och väntar 4:e barnet:)

Hoppas jag kan hoppa in här lite sent men inte velat hoppas på för mycket då jag fick missed abortion i veckan 8 förra gången men det hade legat kvar tills vi 11. Men denna gången så har jag klarat mig till vecka 13 nu så man börjar tro på att det faktiskt blir en januari bebis men oron finns där ändå nog tills rul i september. Är beräknad till 25 januari :)

Oj, bra jobbat med fyra vad 24! Jag som kämpat med mitt enda :) Vad är hemligheten?
  • Nykär15

Fick brev om att ingå i en forskningsstudie när vi gör KUB, så får samtidigt göra NIPT gratis! Så tacksam o glad! Om en vecka är det dags...

• Snusann

Hej!

Hoppar in här. Väntar barn nummer 2 och 3 nu, har gjort KUB idag och är i vecka 12+1. Har 10 missfall bakom mig samt då en son på 6 år. Har bara kommit såhär långt i graviditeten två gånger innan så jag hoppas verkligen att detta kan funka. Blir som en bonus att få två på samma gång. Har BF 29/1 men kommer nog sättas igång efter nyår någon gång om allting går som det ska.

Läst lite snabbt bara i tråden och jag förstår att det är en del som har annat att oroa sig för. Jag önskar alla lycka till och hoppas vi får följas åt på färden. '

• Sagan12345
    Snusann skrev 2016-07-19 14:02:59 följande:

Hej!

Hoppar in här. Väntar barn nummer 2 och 3 nu, har gjort KUB idag och är i vecka 12+1. Har 10 missfall bakom mig samt då en son på 6 år. Har bara kommit såhär långt i graviditeten två gånger innan så jag hoppas verkligen att detta kan funka. Blir som en bonus att få två på samma gång. Har BF 29/1 men kommer nog sättas igång efter nyår någon gång om allting går som det ska.

Läst lite snabbt bara i tråden och jag förstår att det är en del som har annat att oroa sig för. Jag önskar alla lycka till och hoppas vi får följas åt på färden. '

Hej å välkommen.

Herrejösses vilken resa, måste varit tufft att ta dig igenom 10 mf. I vilken vecka har du som senast fått mf? Hoppas verkligen det går vägen för dig denna gång. Hur gick kub?

Spännande med två :) själv är det ett foster i min mage och har Kub om 6 dagar
Svar på tråden BF Januari 2017