• bonusmammantilltusen

styvmamma tråden

Hej..

Jag lever med en man och hans 2 barn..

Jag skulle vilja hitta fler i samma situation som mig och kunna diskutera vardagsproblem mm.

Finns de fler än mig?

• Svar på tråden styvmamma tråden
  • Brumma
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 23:15:51 följande:

Ja, i den här tråden och alla liknande är biomammorna alltid "helt galna", "psyko" och "inte av denna värld". Jag kan bara inte tro att bonusmammorna alltid är så oskyldiga. Det finns alltid två olika historier.

Jag tror att det finns "helt galna" biomammor OCH bonusmammor. Och jag tror att det inte alltid måste finnas någon anledning (normal sådan) för att ngn skall bli "psycho".

Dock har jag bara sett "helt galna" biomammor runt mig, helt vanliga tjejer - nära vänner till mig - som blivit fullkomligt förbytta efter separationen. . Har inte sett det hos de bonusmammor jag känner.. Trots det är jag övertygad om att det förekommer i båda "led".

Vad jag inte förstår är varför det ska vara så otroligt svårt att bara tro någon när de skriver att någon faktiskt beter sig helt galet?Går det inte att tro på pga att det är just mammor som utmålas som galna?

Det som verkar glömmas är att när det fungerar alldeles utmärkt - vilket det högst troligt gör i de flesta fall - så behövs det inte skrivas någon tråd om det. Det är när det faktiskt ÄR ett problem som man behöver skriva av sig. Och då möts man av reaktioner som dina - misstro för "alla kan inte vara gslna". Precis - men just den här personen (skit i att det råkar vara en mamma) ksnske faktiskt är det. Helt utan anledning.

Och det finns väl ingen som påstår att bonusmammor alltid är oskyldiga? Men det är inte heller så att varenda bonusmamma som råkat ut för en "galen biomamma" hittar på eller gjort det allra minsta för att bidra till konflikten - mer än att finna till.

Ett litet axplock från mammor jag känner - en ansåg på allvar att hennes del av barnens försörjning bestod av barnbidraget. Resten skulle pappan stå för. Samma mamma ansåg att pappan skulle köpa nya möbler till barnens rum - i lägenheten hon skaffade med sin nya kille (som hon lämnat pappan för). En annan mamma skällde ut pappan för att han en lördag tagit med barnet på McDonalds. Trots att hon själv gör det MINST en gång i månaden.

Sedan har vi mamman som går i taket om pappan köpt kläder till barnet och "hans nya" råkat vara med. . Mamman som handgripligen gått in i pappans o den nyas hus och slitit ur boken ur bonusmammans händer - boken hon läste högt för barnet ur - enbart för att msn man "bestänt" att hon inte skulle få läsa/natta/trösta/osv.. Jag kan rasa upp många fler. Men inte en enda som jag KÄNNER som betett sig illa som "ny kvinna".
  • Anonym (Bio+bonusar)

Och nej, mamman har INTE dålig ekonomi. Hennes barn går med märkeskläder och hon och hennes nya åker utomlands med jämna mellanrum.

Mitt barn går i begagnade kläder, allt i hans rum har jag köpt begagnat. Så samma levnadsstandard har de verkligen inte!

• Anonym (andra sidan)
    Anonym (Bio+bonusar) skrev 2016-06-07 23:41:08 följande:

Och nej, mamman har INTE dålig ekonomi. Hennes barn går med märkeskläder och hon och hennes nya åker utomlands med jämna mellanrum.

Mitt barn går i begagnade kläder, allt i hans rum har jag köpt begagnat. Så samma levnadsstandard har de verkligen inte!

Men hur kom det sig att han betalade underhåll från första början? Verkar ju konstigt om de hade barnen lika mycket och hon dessutom är rikare??
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 23:53:01 följande:

Men hur kom det sig att han betalade underhåll från första början? Verkar ju konstigt om de hade barnen lika mycket och hon dessutom är rikare??

För att hon då ännu var föräldraledig med hans barn. Efter ca 1 år började hon jobba igen men nån månad senare fick hon barn med en ny man och har varit hemma sen dess. Hon sa en gång att då hon börjar jobba igen så slipper vi betala underhåll då hon får en stadig inkomst, så i princip betalar vi henne så att hon ska få vara hemma med sitt sista barn.
  • Anonym (andra sidan)
    Brumma skrev 2016-06-07 23:40:27 följande:
    Jag tror att det finns "helt galna" biomammor OCH bonusmammor. Och jag tror att det inte alltid måste finnas någon anledning (normal sådan) för att ngn skall bli "psycho".

Dock har jag bara sett "helt galna" biomammor runt mig, helt vanliga tjejer - nära vänner till mig - som blivit fullkomligt förbytta efter separationen. . Har inte sett det hos de bonusmammor jag känner.. Trots det är jag övertygad om att det förekommer i båda "led".

Vad jag inte förstår är varför det ska vara så otroligt svårt att bara tro någon när de skriver att någon faktiskt beter sig helt galet?Går det inte att tro på pga att det är just mammor som utmålas som galna?

Det som verkar glömmas är att när det fungerar alldeles utmärkt - vilket det högst troligt gör i de flesta fall - så behövs det inte skrivas någon tråd om det. Det är när det faktiskt ÄR ett problem som man behöver skriva av sig. Och då möts man av reaktioner som dina - misstro för "alla kan inte vara gslna". Precis - men just den här personen (skit i att det råkar vara en mamma) ksnske faktiskt är det. Helt utan anledning.

Och det finns väl ingen som påstår att bonusmammor alltid är oskyldiga? Men det är inte heller så att varenda bonusmamma som råkat ut för en "galen biomamma" hittar på eller gjort det allra minsta för att bidra till konflikten - mer än att finna till.

Ett litet axplock från mammor jag känner - en ansåg på allvar att hennes del av barnens försörjning bestod av barnbidraget. Resten skulle pappan stå för. Samma mamma ansåg att pappan skulle köpa nya möbler till barnens rum - i lägenheten hon skaffade med sin nya kille (som hon lämnat pappan för). En annan mamma skällde ut pappan för att han en lördag tagit med barnet på McDonalds. Trots att hon själv gör det MINST en gång i månaden.

Sedan har vi mamman som går i taket om pappan köpt kläder till barnet och "hans nya" råkat vara med. . Mamman som handgripligen gått in i pappans o den nyas hus och slitit ur boken ur bonusmammans händer - boken hon läste högt för barnet ur - enbart för att msn man "bestänt" att hon inte skulle få läsa/natta/trösta/osv.. Jag kan rasa upp många fler. Men inte en enda som jag KÄNNER som betett sig illa som "ny kvinna".
    Visst, dina vänninor betedde sig konstigt, men skulle du verkligen benämna dom som galna eller psyko?
    Jag tror att många bonusmammor överreagerar för att de tycker illa om att biomamman överhuvudtaget finns! Som en här i tråden som har skrivit att mamman är psyko och en f*tta. Och som exempel kom att det har bestämts om fritidsaktiviteter och barnkalas utan att hon tillfrågats! Det är väl i så fall pappans ansvar att hon skulle tillfrågas!!!
    Men visst det här är en klagotr
    åd för bonusmammor och jag borde egentligen inte lägga mig i, jag vet.
  • Anonym (andra sidan)
    Anonym (Bio+bonusar) skrev 2016-06-08 00:02:58 följande:
    För att hon då ännu var föräldraledig med hans barn. Efter ca 1 år började hon jobba igen men nån månad senare fick hon barn med en ny man och har varit hemma sen dess. Hon sa en gång att då hon börjar jobba igen så slipper vi betala underhåll då hon får en stadig inkomst, så i princip betalar vi henne så att hon ska få vara hemma med sitt sista barn.
    Jaha, det låter ju konstigt. Men minst lika konstigt att din man går med på det. Han måste väl också fatta att hon kommer med tomma hot. Kan det vara så att han har dåligt samvete för att han lämnade henne med ett mycket litet barn?
  • Anonym (Ehhh)
    Brumma skrev 2016-06-07 21:41:40 följande:

Visa mig gärna en dom på att ngn blivit dömd att betala underhåll vis växelvis boende. Det blev en dom för några år sedan men den upphävdes av nästa instans.

Här har pappan tom MER än halvtid. .

Det finns numera lag på att båda föräldrarna har rätt till halva barnbidraget vid växelvis boende. Det är enda kravet. Mkt bra tycker jag.

Hur vet du att han har dom mer än halvtid? Styvmamman skrev att dom varit med henne EN semester vecka och nån gång när pappan jobbat. Det kallar jag enstaka tillfällen och inte mer än halvtid!

Oavsett bidrag, försörjningsstöd m.m så är det MÅNGA människor som tvingas leva långt under existensminimum!

Kanske tog dem massa lån i mammans namn under deras tid ihop som mamman nu får lida för! Soc betalar inte skulder!
  • Brumma
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-08 00:20:03 följande:

Visst, dina vänninor betedde sig konstigt, men skulle du verkligen benämna dom som galna eller psyko?

Jag tror att många bonusmammor överreagerar för att de tycker illa om att biomamman överhuvudtaget finns! Som en här i tråden som har skrivit att mamman är psyko och en f*tta. Och som exempel kom att det har bestämts om fritidsaktiviteter och barnkalas utan att hon tillfrågats! Det är väl i så fall pappans ansvar att hon skulle tillfrågas!!!

Men visst det här är en klagotråd för bonusmammor och jag borde egentligen inte lägga mig i, jag vet.

Ja, att bete sig på ett sådant sätt är inte att bete sig konstigt utan att låta "galna" impulser ta över. Att bete sig konstigt är ngt annat.. Jag tror att de helt tappat förmågan att tänka klart när det gäller deras ex och deras ex nya kvinnor. De ser dem inte som människor längre utan motståndare. De missar att det är viktiga personer i barnens liv och utgår enbart från sina egna sårade känslor och "behov" att förstöra och kontrollera. Det är att bete sig "psyko" - milt sagt..

Jag tror faktiskt inte att man överreagerar bara för att man inte gillar människan utan orsak. Men efter ÅR av att ha blivit behandlad illa, blivit överkörd osv så ja, då krävs det inte mycket. Vilket är HELT förståeligt.

Att kalla någon för f***a tycker jag aldrig är ok någonsin. Att lacka ur och kalla någon för psyko - när man behöver skriva av sig - är däremot även det helt förståeligt. Tyvärr så får man ju inte göra det om man samtidigt råkar nämna att denna människa råkar vara mamma till ens bonusbarn. Det är som om vissa här på forumet inte kan tänka sig att mammor dom separerat kan bete sig riktigt jäkla uselt. Man får liksom ingen gloria för att man råkar föda ett barn..

Om någon klagar över sin kollega på jobbet för att de beter sig illa ifrågasätter inte jag det bara för att "alla kollegor" minsann inte kan vara psyko utan har förståelse för att VISSA människor helt enkelt beter sig dåligt.

Att bli överkörd gällande småsaker ÄR skitjobbigt i längden. I början tänker man att det inte är så farligt men när det upprepas om o om igen så så blir det tillslut en stor sak. Det byggs på och slutligen rinner bägaren över. Om pappan är med i planeringen så ja, då är det hans ansvar att ta med sin partner i dialogen. Men om någon skriver att mamman BESTÖMMER saker så är sannolikheten stor att det är just det som är problemet. Hon bestämmer och meddelar sitt beslut. Och ja, påverkar det ngn så kollar man med den människan FÖRST. Även om msn råkar vara heliga Maria.

Och nej. Tanken var väl att denna tråd skulle var en tråd där bonusmammor kan diskutera vardagsproblem med andra i samma sits. Inte klaga i allmänhet. Helst då UTAN att bli påhoppade.. och ja, jag håller med om att det är något man bör kunna respektera.

Hade det klagat ALLMÄNT på mammor "typ alla biomammor är psyyyko" - då fattar jag att man vill gå in och ge en bild "från andra sidan". Men när det gäller en specifik person så GNÄLLER det inte alla mammor utan just denna mamma som inte vet hur hon skall bete sig. Och det skapar problem.
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-06-08 08:08:37 följande:

Hur vet du att han har dom mer än halvtid? Styvmamman skrev att dom varit med henne EN semester vecka och nån gång när pappan jobbat. Det kallar jag enstaka tillfällen och inte mer än halvtid!

Oavsett bidrag, försörjningsstöd m.m så är det MÅNGA människor som tvingas leva långt under existensminimum!

Kanske tog dem massa lån i mammans namn under deras tid ihop som mamman nu får lida för! Soc betalar inte skulder!

Vi har dom lite mera än halvtid. Vv+ extra dagar då mamman "behöver ledigt". Sina semesterveckor planerar hon in på våra lediga veckor så då är bonusarna med oss på hennes veckor.

De hade lån i hans namn. Huset sålde de och delade jämnt på vinsten. Hon fick behålla bilen.
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-08 00:25:11 följande:

Jaha, det låter ju konstigt. Men minst lika konstigt att din man går med på det. Han måste väl också fatta att hon kommer med tomma hot. Kan det vara så att han har dåligt samvete för att han lämnade henne med ett mycket litet barn?

Dåligt samvete vet jag nog att han har. Vet inte om det är för exfruns eller barnens skull.. Då de är här umgås han med dem varenda ledig minut, han "har ju dem så sällan" så de e klart att han ska leka med dom och passa upp dom till 150%. Jag och min som får vår uppmärksamhet då de inte är här säger han. Men då de inte är här så är han ofta helt slutkört och vill mest bara sova.

Jag funderar ofta på hur det blir när vår son blir äldre. Hur förklarar man att "vi leker på bonusveckorna, annars blir pappa så trött. Vi betalar så mycket åt X så tyvärr kan vi inte åka bort i sommar." Känns orättvist mot vår son. Än så länge är han för liten att förstå, men hur blir det senare? Hur ska man förklara att mamma och pappa tex. Inte kan gå ut på middag på bonusveckorna så vi tvingas alltid lämna bort bara sonen och göra allt tråkigt då bonusarna inte är här. Åtminstone jag skulle känna att tiden med bröderna är mycket viktigare.

För mig känns det nu som att tiden som vi bara är 3 om är mindre viktig. För sambon verkar livet pausa tills bonusarna kommer tillbaka nästa gång. Vi är en familj på 5, men vi är ju också en familj på 3!
Svar på tråden styvmamma tråden