• bonusmammantilltusen

styvmamma tråden

Hej..

Jag lever med en man och hans 2 barn..

Jag skulle vilja hitta fler i samma situation som mig och kunna diskutera vardagsproblem mm.

Finns de fler än mig?

• Svar på tråden styvmamma tråden
  • Brumma
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-06-07 17:15:34 följande:

Troligen går vartenda öre till barnen eftersom hon inte kan dra av något för skulden!

Hon har dem mindre än två veckor i månaden. Hon betalar inga aktiviteter. Hon får båda barnbidragen PLUS fullt underhåll?

Nä du. Jag är faktiskt fullkomligt övertygad att det mesta av de pengarna INTE går till barnen. Hon ska ju liksom bidra själv oxå..
  • Anonym (Ehhh)
    Brumma skrev 2016-06-07 18:12:18 följande:

Hon har dem mindre än två veckor i månaden. Hon betalar inga aktiviteter. Hon får båda barnbidragen PLUS fullt underhåll?

Nä du. Jag är faktiskt fullkomligt övertygad att det mesta av de pengarna INTE går till barnen. Hon ska ju liksom bidra själv oxå..

Så du har koll på hennes ekonomi alltså? Jag missade det och tänker att hon kanske lever långt under existensminimum!
  • Brumma
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-06-07 18:21:55 följande:

Så du har koll på hennes ekonomi alltså? Jag missade det och tänker att hon kanske lever långt under existensminimum!

Om hon lever på existensminimum så finns det flera andra vägar än att pappan betalar dubbelt. Bostadsbidrag, underhållsstöd vid växelvis boende (från försäkringskassan och påverkar inte den andra föräldern), soc..

En annan bra idé när man lever på existensminimum är att INTE välja de dyraste aktiviteterna när det finns likvärdiga billigare alternativ.
  • Anonym (Oh ja.)
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-06-07 17:15:34 följande:
    Troligen går vartenda öre till barnen eftersom hon inte kan dra av något för skulden!
    Inte en chans. Som Brumma har skrivit så är det andra instanser, inte exet, som går in och stöttar om en har dålig ekonomi. Här är det förvisso exet eftersom han är feg.
    Och på sitt sätt väljer mamman framför sin nya kvinna och sina barn, för TÄNK vad mycket roligt de kan göra hos pappa för de 4196 kr extra de får i månaden om pappan kräver halva barnbidragen och slutar betala underhåll.

• Anonym (J)

Det där stämmer inte. Om man lever under existensminimum och har rätt till underhållsstöd för barnen så är det det första soc kommer kräva innan de ger ett öre. Naturligtvis! Varför skulle kommunen betala för barnen det den andre föräldern ska skjuta till?

Anonym (Oh ja.) skrev 2016-06-07 19:56:08 följande:

Inte en chans. Som Brumma har skrivit så är det andra instanser, inte exet, som går in och stöttar om en har dålig ekonomi. Här är det förvisso exet eftersom han är feg.

Och på sitt sätt väljer mamman framför sin nya kvinna och sina barn, för TÄNK vad mycket roligt de kan göra hos pappa för de 4196 kr extra de får i månaden om pappan kräver halva barnbidragen och slutar betala underhåll.

• Brumma
    Anonym (J) skrev 2016-06-07 20:16:57 följande:

Det där stämmer inte. Om man lever under existensminimum och har rätt till underhållsstöd för barnen så är det det första soc kommer kräva innan de ger ett öre. Naturligtvis! Varför skulle kommunen betala för barnen det den andre föräldern ska skjuta till?

Fast hon har inte rätt till underhållsstöd. Underhållsstöd vid växelvis boende möjligtvis om hon har låg inkomst men inte underhållsstöd från pappan.

Vad menar du att pappan "ska" skjuta till?

Han ska inte skjuta till ngt alls vid vv boende. Han har däremot rätt att få halva barnbidraget för båda barnen. Barnen bör - rent lagligt - även vara skrivna hos sin pappa där de har din huvudsakliga dygnsvila.
  • Brumma
    Anonym (Oh ja.) skrev 2016-06-07 19:56:08 följande:

4498:-

De har ett gemensamt barn också och eftersom barnen rent lagligt borde stå skrivna hos pappan får de räkna tre barn när det gäller flerbarnstillägg ;)
  • Anonym (J)

Det är inte så längre. Om föräldrarna har väldigt olika inkomstnivå så kan det bli så att den ena får skjuta till till den andra. Det är ju egentligen rätt logiskt.

Och vad gäller barnbidraget så ska det vara ett utjämnande bidrag. Jag tycker det är bra att den förälder som oftast har sämst ekonomi efter en skilsmässa (nästan alltid mamman) får en extra hjälp. Det är ju inget man blir rik på, eller hur?

Brumma skrev 2016-06-07 20:31:59 följande:

Fast hon har inte rätt till underhållsstöd. Underhållsstöd vid växelvis boende möjligtvis om hon har låg inkomst men inte underhållsstöd från pappan.

Vad menar du att pappan "ska" skjuta till?

Han ska inte skjuta till ngt alls vid vv boende. Han har däremot rätt att få halva barnbidraget för båda barnen. Barnen bör - rent lagligt - även vara skrivna hos sin pappa där de har din huvudsakliga dygnsvila.

• Anonym (..)
    Anonym (J) skrev 2016-06-07 21:23:03 följande:

Det är inte så längre. Om föräldrarna har väldigt olika inkomstnivå så kan det bli så att den ena får skjuta till till den andra. Det är ju egentligen rätt logiskt.

Och vad gäller barnbidraget så ska det vara ett utjämnande bidrag. Jag tycker det är bra att den förälder som oftast har sämst ekonomi efter en skilsmässa (nästan alltid mamman) får en extra hjälp. Det är ju inget man blir rik på, eller hur?

Fast det krävs en väldigt stor skillnad i inkomst, ingen med vanligt svenssonjobb kommer bli tvungen att skjuta till pengar till den andre föräldern.

Min styvsons mamma har ingen inkomst(har inte ens orkat ta sig till arbetsförmedlingen) hon lever helt på sin pojkvän och försökte därför få pengar av min man som har ca 40 000 innan skatt, hon fick inte ett öre.

Och sen undrar jag varför du är så säker på att mamman i de t här fallet har så dålig inkomst? Chansen är lika stor att hon bara vill ha mer pengar.
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2016-06-07 21:23:03 följande:

Visa mig gärna en dom på att ngn blivit dömd att betala underhåll vis växelvis boende. Det blev en dom för några år sedan men den upphävdes av nästa instans.

Här har pappan tom MER än halvtid. .

Det finns numera lag på att båda föräldrarna har rätt till halva barnbidraget vid växelvis boende. Det är enda kravet. Mkt bra tycker jag.
Svar på tråden styvmamma tråden