• bonusmammantilltusen

styvmamma tråden

Hej..

Jag lever med en man och hans 2 barn..

Jag skulle vilja hitta fler i samma situation som mig och kunna diskutera vardagsproblem mm.

Finns de fler än mig?

• Svar på tråden styvmamma tråden
  • Anonym (andra sidan)

Angående ekonomin tycker jag att ni måste ta hänsyn till vad de hade för en överenskommelse från början. 
    För oss var det tex s
    å att jag alltid jobbade deltid och tog mycket större ansvar för barn och hem medan han gjorde karriär. Sen blev det skilsmässa (hans beslut helt och hållet) och barnen varannan vecka. Ingen av oss betalar underhåll till den andra, men eftersom han tjänar bra mycket mer än jag kom vi överens om att han betalar en mycket större del av barnens utgifter än vad jag gör. Detta var vi båda helt införstådda med och inget jag tvingade honom till.
    Om nu en ny kvinna kom och skulle bestämma att han m
    åste sluta med det, ja då skulle jag nog bli väldigt arg. Bara som en tanke från andra sidan...

• Anonym (..)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 21:52:36 följande:

Angående ekonomin tycker jag att ni måste ta hänsyn till vad de hade för en överenskommelse från början. 

För oss var det tex så att jag alltid jobbade deltid och tog mycket större ansvar för barn och hem medan han gjorde karriär. Sen blev det skilsmässa (hans beslut helt och hållet) och barnen varannan vecka. Ingen av oss betalar underhåll till den andra, men eftersom han tjänar bra mycket mer än jag kom vi överens om att han betalar en mycket större del av barnens utgifter än vad jag gör. Detta var vi båda helt införstådda med och inget jag tvingade honom till.

Om nu en ny kvinna kom och skulle bestämma att han måste sluta med det, ja då skulle jag nog bli väldigt arg. Bara som en tanke från andra sidan...

Nja, jag kan tycka att den överenskommelsen jag och min man har nu upphör om vi skiljer oss. Och även om den inte upphört vis skilsmässan får man ju själv förstå att om min man får för sig att skaffa fler barn med en ny kvinna efter mig så kanske han inte kan betala större delen av barnens försörjning längre även om han gjort det tidigare..
  • Brumma
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 21:52:36 följande:

För oss var det tex så att jag alltid jobbade deltid och tog mycket större ansvar för barn och hem medan han gjorde karriär. Sen blev det skilsmässa (hans beslut helt och hållet) och barnen varannan vecka. Ingen av oss betalar underhåll till den andra, men eftersom han tjänar bra mycket mer än jag kom vi överens om att han betalar en mycket större del av barnens utgifter än vad jag gör. Detta var vi båda helt införstådda med och inget jag tvingade honom till.

Om nu en ny kvinna kom och skulle bestämma att han måste sluta med det, ja då skulle jag nog bli väldigt arg. Bara som en tanke från andra sidan...

Fast här verkar det ju knappast vara en överenskommelse som ngn ny kvinna lägger sig i.

När man hotar med att ta ifrån föräldern barnen om man inte får betalt - då har man fasen gått LÅNGT över gränsen!

Jag förstår inte varför man måste ta fullt normala saker och lägga det i jämförelse från "andra sidan" när det inte är normala saker som diskuteras? Och lägga till att "om en ny kvinna skulle förbjuda" - har något som skrivits här gett anledning till att tro att ngn ny kvinna skulle förbjuda något liknande?
  • Anonym (andra sidan)
    Anonym (..) skrev 2016-06-07 22:10:35 följande:
    Nja, jag kan tycka att den överenskommelsen jag och min man har nu upphör om vi skiljer oss. Och även om den inte upphört vis skilsmässan får man ju själv förstå att om min man får för sig att skaffa fler barn med en ny kvinna efter mig så kanske han inte kan betala större delen av barnens försörjning längre även om han gjort det tidigare..
    Alltså överenskommelsen kom ju till i samband med skilsmässan. Om han får fler barn är det möjligt att han inte kan betala lika mycket. Då får han dela upp det så alla hans barn får samma standard när det kommer till aktiviteter etc.
  • Anonym (..)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 22:17:24 följande:

Alltså överenskommelsen kom ju till i samband med skilsmässan. Om han får fler barn är det möjligt att han inte kan betala lika mycket. Då får han dela upp det så alla hans barn får samma standard när det kommer till aktiviteter etc.

Jaha, när jag läste inlägget så förstod jag det som något ni kommit överens om under tiden ni levde tillsammans.
  • Anonym (andra sidan)
    Brumma skrev 2016-06-07 22:16:18 följande:
    Fast här verkar det ju knappast vara en överenskommelse som ngn ny kvinna lägger sig i.

När man hotar med att ta ifrån föräldern barnen om man inte får betalt - då har man fasen gått LÅNGT över gränsen!

Jag förstår inte varför man måste ta fullt normala saker och lägga det i jämförelse från "andra sidan" när det inte är normala saker som diskuteras? Och lägga till att "om en ny kvinna skulle förbjuda" - har något som skrivits här gett anledning till att tro att ngn ny kvinna skulle förbjuda något liknande?
    Alltså nej det är kanske inte jämförbart. Hota att ta ifrån barnen är alltid fel. Men jag kan tänka mig att detta med att pappan betalar underhåll var något som var ok för honom innan den "nya" kvinnan kom in i bilden. Troligtvis tjänar han mycket mer än henne. Jag kan förstå exfruns ilska även om jag också tycker att hon beter sig mycket dåligt.
  • Brumma
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 22:23:48 följande:

Alltså nej det är kanske inte jämförbart. Hota att ta ifrån barnen är alltid fel. Men jag kan tänka mig att detta med att pappan betalar underhåll var något som var ok för honom innan den "nya" kvinnan kom in i bilden. Troligtvis tjänar han mycket mer än henne. Jag kan förstå exfruns ilska även om jag också tycker att hon beter sig mycket dåligt.

Jag läser inte alls in det som att det är nya kvinnan som försöker ändra på något. Möjligtvis stötta honom i ngt han inte haft mod att ta tag i själv (fast det har han ju inte nu heller).

Även om han tjänar mkt mer är det inte ok att tvinga ngn betala underhåll när det faktiskt inte finns ngn skyldighet till underhåll.

Varför måste det vara kvinnans "fel"? Känns som om du har väldigt förutfattade meningar om "nya kvinnor" :/
  • Anonym (andra sidan)
    Brumma skrev 2016-06-07 23:04:07 följande:
    Jag läser inte alls in det som att det är nya kvinnan som försöker ändra på något. Möjligtvis stötta honom i ngt han inte haft mod att ta tag i själv (fast det har han ju inte nu heller).

Även om han tjänar mkt mer är det inte ok att tvinga ngn betala underhåll när det faktiskt inte finns ngn skyldighet till underhåll.

Varför måste det vara kvinnans "fel"? Känns som om du har väldigt förutfattade meningar om "nya kvinnor" :/
    Ja, i den här tråden och alla liknande är biomammorna alltid "helt galna", "psyko" och "inte av denna värld". Jag kan bara inte tro att bonusmammorna alltid är så oskyldiga. Det finns alltid två olika historier.
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 23:15:51 följande:

Ja, i den här tråden och alla liknande är biomammorna alltid "helt galna", "psyko" och "inte av denna värld". Jag kan bara inte tro att bonusmammorna alltid är så oskyldiga. Det finns alltid två olika historier.

Det är klart att det finns 2 sidor av allt!

Att som biomamman komma in på en sånhär tråd kan säkert vara jobbigt, om jag skulle skilja mig och min sambo hittade en ny skulle jag säkert läsa alla sånahär forum och fundera vad den nya tycker om mig och min son.. Tror inte att någon har det lätt, varken bio eller bonus.

Men Jag upplever nog det som att man har det lite värre som bonusmamma. Åtminstone i vårt hem. Sambon pungar ut med 1/5 av sin lön åt exfrun, vi blev tvungna att köpa större hus så barnen skulle få ett ordentligt stort sovrum (=mera lån!) de äter här lika ofta som hos sin mamma och jag ska städa efter dom och tvätta deras kläder osvosv.. Tacken jag får är sura miner av mamman då jag inte vill ställa upp på våra barnfria veckor.

Om jag sen skriver ärligt hur jobbigt jag kan tycka att det är så är jag en dålig bonusmamma som borde ha tänkt efter innan jag flyttade ihop med min sambo. Och stackars barn som måste bo med en människa som har tröttnat på att curla dom, de kommer att bli traumatiserade...
  • Anonym (Bio+bonusar)

Sedan vi köpte hus tillsammans och skaffade gemensamt konto har jag nog nångång försökt fråga varför han betalar underhåll. 1/5 av hans lön går till exet, 2/5 till huslån, 1/5 till räkningar och 1/5 ska vi leva på. Om man då tänker att barnen är vv, så blir det ju i princip 1 barn på heltid. Så 4pers ska leva på samma summa som han betalar åt henne varje månad.

Jag har aldrig sagt att han inte får betala, men visst är det jobbigt att de kontoutdragen då man själv inte har nån krona över i slutet av månaden!

Svar på tråden styvmamma tråden