• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Cadencee
    Anonym (Mamman) skrev 2016-07-03 17:29:07 följande:
    Håll käft själv! Varför kan ni inte resa MED barnen? Dom är små och somnar tidigt, ni har all tid i världen men DU vill bara gnälla!
    Det kan väl mamman göra likaväl istället för att andra ska behöva avboka resa för hennes skull? Vill hon ändra får hon ta det tyngsta lasset isåfall.
  • Anonym ((&))
    Cadencee skrev 2016-07-03 17:48:30 följande:
    Då får ju barnet lösa det. Hen är 8 år och inget litet barn. Som någon skrev ovan: eftersom hen KAN torka sig men VILL inte så får ju barnet ta konsekvensen. Hade vart skillnad på ett mindre barn som inte KAN torka sig själv. Då hade det varit grymt av TS.
    Hur vet ni att barnet kan ? Barnet har ju aldrig gjort det
  • Anonym ((&))
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 17:38:43 följande:

Jag lever i en kärnfamilj med min man och våra två barn. Barnen är oerhört krävande och jag och min man har i princip ingen tid för oss själva. Det är väldigt påfrestande på förhållandet. Tråkigt, men så är det.

Ibland försöker vi fixa barnvakt för att kunna gå ut och äta bara jag och min man. När det väl blir av är det underbart. Ibland får det dock ställas in, barnen bli sjuka eller barnvakten får förhinder. Det suger! Men sånt är livet med barn. Under flera års tid så har vi inget annat val än att sätta barnens behov före våra egna.

När det gäller ens egna barn så är det här (för det mesta) självklart.

När det gäller bonusbarn så börjar många resonera annorlunda. Man hör argument som 'de är inte mina barn', 'de är inte mitt ansvar', 'jag behöver paus', 'vi hade faktiskt planerat annat' osv. Visst, mycket av det här är sant. MEN, det är faktiskt såhär livet är med barn. Har man valt att gifta in sig i en familj där barn redan finns så får man liksom de här sakerna på köpet även om man inte vill.

visst kan man skylla på barnens mamma i det här exemplet, men det är precis likadant i en kärnfamilj. Ens partner tar kanske inte alltid det ansvar man hade tänkt sig, vissa relationer funkar bättre än andra. Det är likadant med ens partners ex, visa har ex som tar mycket ansvar och alltid ställer upp, andra har horribla ex som gör allt för att förstöra. Man kan liksom inte bara gå och välja en ny partner och tro att allt bara ska flyta på smärtfritt. Det kommer på köpet tyvärr.

Visa barn är svårare än andra och kräver mycket. Visa ex är svårare än andra.

Men kan man inte hantera några jobbiga år med eventuellt 'förstörda' planer, ja då kanske man bör söka en partner som inte har barn...

Många plus till dig för detta inlägg
  • Cadencee
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 17:51:02 följande:
    Jag har förstått det som att barnet KAN torka sig men vill att andra gör det. Då tycker jag att barnet får ta konsekvensen av vad som händer när TS tex inte vill. Och eftersom barnet ändå är så pass gammalt och bad jag vet inte har någon typ av funktionshinder så tycker inte jag att man kan kräva av någon att torka barnet i rumpan.
  • Anonym ((&))
    Cadencee skrev 2016-07-03 17:57:16 följande:
    Jag har förstått det som att barnet KAN torka sig men vill att andra gör det. Då tycker jag att barnet får ta konsekvensen av vad som händer när TS tex inte vill. Och eftersom barnet ändå är så pass gammalt och bad jag vet inte har någon typ av funktionshinder så tycker inte jag att man kan kräva av någon att torka barnet i rumpan.
    Jag har som sagt förstått din åsikt . Själv anser jag att mina barn o bonusbarnen hälsa först så då ser jag till att det är rent o lär dom att kunna torka sig själv
  • sextiotalist

Jag lever i en kärnfamilj med min man och våra två barn. Barnen är oerhört krävande och jag och min man har i princip ingen tid för oss själva. Det är väldigt påfrestande på förhållandet. Tråkigt, men så är det.

Ibland försöker vi fixa barnvakt för att kunna gå ut och äta bara jag och min man. När det väl blir av är det underbart. Ibland får det dock ställas in, barnen bli sjuka eller barnvakten får förhinder. Det suger! Men sånt är livet med barn. Under flera års tid så har vi inget annat val än att sätta barnens behov före våra egna.

När det gäller ens egna barn så är det här (för det mesta) självklart.

När det gäller bonusbarn så börjar många resonera annorlunda. Man hör argument som 'de är inte mina barn', 'de är inte mitt ansvar', 'jag behöver paus', 'vi hade faktiskt planerat annat' osv. Visst, mycket av det här är sant. MEN, det är faktiskt såhär livet är med barn. Har man valt att gifta in sig i en familj där barn redan finns så får man liksom de här sakerna på köpet även om man inte vill.

visst kan man skylla på barnens mamma i det här exemplet, men det är precis likadant i en kärnfamilj. Ens partner tar kanske inte alltid det ansvar man hade tänkt sig, vissa relationer funkar bättre än andra. Det är likadant med ens partners ex, visa har ex som tar mycket ansvar och alltid ställer upp, andra har horribla ex som gör allt för att förstöra. Man kan liksom inte bara gå och välja en ny partner och tro att allt bara ska flyta på smärtfritt. Det kommer på köpet tyvärr.

Visa barn är svårare än andra och kräver mycket. Visa ex är svårare än andra.

Men kan man inte hantera några jobbiga år med eventuellt 'förstörda' planer, ja då kanske man bör söka en partner som inte har barn...

Och en väninna separerade då deras förhållande inte orkade med den påfrestning som ett barn med asperger krävde. När de sedan hade barnen varannan vecka så började föräldrarna fungera. Hennes arbete kräver ofta utlandsresor med kort varsel. Men å andra sidan är exets semestrar heliga, speciellt den tiden han är utan barn. Min väninna är otroligt tacksam att han hänger med i svängarna så hon gör allt för att ledigheten inte ska rubbas.
  • nihka

Jag lever i en kärnfamilj med min man och våra två barn. 

Så fungerar det i en kärnfamilj där båda föräldrana tar ett delat ansvar.

Om du och din man skulle dela på er skulle du anse det som "hantera några jobbiga år med eventuellt förstörda planer" om han reste iväg på semester i stället för att ta hand om sina barn så som det var överenskommet så du inte kunde göra det du hade planerat?

Notera att jag inte frågar dig om du skulle planera om för dina barns skull eller inte utan vad du skulle anse om det.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-07-03 17:29:07 följande:

Håll käft själv! Varför kan ni inte resa MED barnen? Dom är små och somnar tidigt, ni har all tid i världen men DU vill bara gnälla!

För att vi reser bort med barnen nästa helg! Just därför! För att vi gör en barnresa och SKULLE göra en romantisk vuxenresa. Tycker du vi ska lämna dom ensamma på ett hotellrum så vi kan göra det vi hade tänkt när de har somnat?

Varför kan inte mamman ta med barnen på sin semester isf?
  • Anonym (Herregud)
    Om en unge på åtta år inte har något förståndshandikapp (vilket jag utgår från att han inte har eftersom ts inte skriver något annat) finns det inte på kartan att han inte kan torka sig själv, utan det handlar om att han är curlad.
  • Anonym (Jag)

Han kan! Brukar säga att jag kan kontrollera då han först ha
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!