• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 18:19:24 följande:

Han kan! Brukar säga att jag kan kontrollera då han först ha

..först har torkat 3 gånger själv. Pappret är alltid rent. Det är bara för att han är rädd att få skit på händerna som han inte gör der!
  • Anonym ((&))
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 18:10:10 följande:
    För att vi reser bort med barnen nästa helg! Just därför! För att vi gör en barnresa och SKULLE göra en romantisk vuxenresa. Tycker du vi ska lämna dom ensamma på ett hotellrum så vi kan göra det vi hade tänkt när de har somnat?

Varför kan inte mamman ta med barnen på sin semester isf?
    Din sambo väljer ju uppenbart barnen före romantiken med dig , vad säger han om det ?
  • Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 18:24:11 följande:
    Åttaåringar förstår att de bör kunna detta så mest troligt skulle ingen åttaåring ropa på en pedagog för att be om hjälp med en sådan sak. Skulle barnet ropa och be om hjälp skulle vi på fritidset jag jobbar extra på ibland meddela föräldrarna att de måste lära barnet.

Vi har barn med funktionshinder och lite andra saker som påverkar deras förmåga, bla ett barn med svår epilepsi (samt autism) som vid anfall kan göra på sig på ena eller andra sättet. Det barnet är sju år och kan efter ett anfall säga: Oj, jag har kissat/bajsat på mig, kan jag få en påse? (För att lägga de smutsiga kläderna i) Och så byter barnet själv och även torkar, eller tvättar av sig helt själv, vilket som behövs.

I början kollade vi, men inte längre eftersom vi vet att barnet klarar detta utmärkt själv.

Ett fritids som inte torkar barnet om det ber om det finns nog inte, men det är inte deras uppgift. Det är föräldrarnas uppgift att se till att barn vid åtta års ålder klarar sådant själv och här har TS sambo samt mamman misslyckats kapitalt.
    Lägg därtill till en mamma som skiter fullständigt i sina barn och bara bryr sig om sig själv så är det synd om dessa barn ja. Men det är absolut inte synd om dem för att TS vill ha sin lediga tid när det är sagt och för att hon inte vill curla sönder barnen ytterligare.

Om du på allvar tror detta så säger det mer om dig och din inskränkta syn på vilka skyldigheter man har mot andras barn (vilket är inga alls faktiskt, mer än att uppföra sig hyfsat mot dem) än om hur det är i verkliga livet. Eller så har du bara ett tråkigt sommarlov.
    Ursäkta ?

Ditt sista stycke grundas på vad ? Inte mina inlägg då
  • Anonym ((&))
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 18:21:12 följande:
    ..först har torkat 3 gånger själv. Pappret är alltid rent. Det är bara för att han är rädd att få skit på händerna som han inte gör der!
    Ja o då bör man hjälpas åt i hemmet att försöka få bort den rädslan inte låta barnet skylla sig själv .
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 18:10:10 följande:

För att vi reser bort med barnen nästa helg! Just därför! För att vi gör en barnresa och SKULLE göra en romantisk vuxenresa. Tycker du vi ska lämna dom ensamma på ett hotellrum så vi kan göra det vi hade tänkt när de har somnat?

Varför kan inte mamman ta med barnen på sin semester isf?

Jag skulle också vilja göra en romantisk vuxenresa med min man!! Det hade varit helt underbart. Två gånger har vi planerat en natt tillsammans på ett hotell bara han och jag. Båda gångerna blev det inställt. Ena gången blev barnen sjuka, andra gången barnvakten. Det var retligt :(

I en familj med barn har man ofta ingen möjlighet till romantiska vuxenresor. Tråkigt men så är det för många (vissa har kanske tillgång till barnvakter och får det att fungera, men väldigt många kan ALDRIG göra det).

Tänk istället så bra ni har det som ändå har möjlighet till lite egentid då och då.

Den här resan blev kanske inställd, men nästa gång kanske det funkar!
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 18:38:06 följande:
    Ursäkta ?

Ditt sista stycke grundas på vad ? Inte mina inlägg då
    Jo, exakt på dina inlägg. Jo, jag vet att du tjatar om detta med bajs i rumpan 'bara', men din syn på det hela visar ju klart och tydligt att det är TS sak att lära andras ungar torka sig i röven. Barnet kan ju redan, men vill inte för att han tycker det är äckligt. Du kan bara inte ha missat att TS skrivit det gång på annan, du bara struntar i det vad det verkar.

Ang att TS med sambo ska resa MED barnen. PÅ allvar? De hade redan bokat resa för länge sen, det kanske inte ens fanns platser kvar, för att inte tala om pengarna det skulle kosta att ta med barnen också. Dessutom har de redan bokat in en resa med barnen.

Mamman å sin sida, bokade NYLIGEN en resa UTAN barn på SIN umgängestid. HON hade då kunnat kolla om det funnes plats för barnen också, och frågat om det vore ok att ta barnen extra, det hade varit ett mer normalt beteende.

• nihka
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 18:45:04 följande:
    I en familj med barn har man ofta ingen möjlighet till romantiska vuxenresor. 
    Jodå. Mamman har det. Det är ju för att hon utökade sin resa med en vecka som TS och pappans resa får utgå helt.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 18:45:04 följande:
    Jag skulle också vilja göra en romantisk vuxenresa med min man!! Det hade varit helt underbart. Två gånger har vi planerat en natt tillsammans på ett hotell bara han och jag. Båda gångerna blev det inställt. Ena gången blev barnen sjuka, andra gången barnvakten. Det var retligt :(

I en familj med barn har man ofta ingen möjlighet till romantiska vuxenresor. Tråkigt men så är det för många (vissa har kanske tillgång till barnvakter och får det att fungera, men väldigt många kan ALDRIG göra det).

Tänk istället så bra ni har det som ändå har möjlighet till lite egentid då och då.

Den här resan blev kanske inställd, men nästa gång kanske det funkar!
    I en bonusfamilj HAR men ju det, det är liksom en extra lyx man KAN kosta på sig för att man har barn varannan vecka. Ja i normalfallet alltså, men i TS fall fungerar det inte för att hennes sambo inte respekterar henne nog för att lösa problemen med mamman. Han väljer istället att lägga sig platt och visa för sina barn att honom kan man köra med som man vill, han bara tar emot skit.

• Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 18:58:02 följande:
    I en bonusfamilj HAR men ju det, det är liksom en extra lyx man KAN kosta på sig för att man har barn varannan vecka. Ja i normalfallet alltså, men i TS fall fungerar det inte för att hennes sambo inte respekterar henne nog för att lösa problemen med mamman. Han väljer istället att lägga sig platt och visa för sina barn att honom kan man köra med som man vill, han bara tar emot skit.

Eller så betyder barnen mest o han vill ha dom extra när han fick chansen . Sambon har han ju jämt .
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 19:04:09 följande:
    Eller så betyder barnen mest o han vill ha dom extra när han fick chansen . Sambon har han ju jämt .
    Exakt, han kan vara så kortsiktig i sitt tänk. Därav att jag mfl har uppmanat TS att fundera på om hon verkligen vill leva med en man som inte är kapabel till att sätta alla främst i sin familj utefter behov. Istället sätter han mammans behov först.

Jag förstår hans tankar kring att låta barnen komma på hennes tid. Han vill inte att barnen ska känna sig ovälkomna och han vill inte ta konflikten med mamman. Men han tänker helt galet. Barnen hade troligen förstått mycket väl om han hade varit tvungen att förklara varför de inte kunde komma extra. En förklaring hade endast behövts utifall mamman hade klagat inför barnen om att deras pappa inte vill ha dem. vilket är en lögn.

Han värderar TS så pass lite att han inte bryr sig om hennes åsikt alls, utan avbokar utan att ens prata med henne om det först. TS hade kanske kunnat åka med en vän istället, eller åkt själv, men han gav henne inte det valet.

Han pratade med TS och hon sa nej, vi kan inte ha barnen extra för vi har bokat en resa. Ok sa sambon, då meddelar jag mamman. Dagen efter meddelar han TS att han avbokat resan för de ska ha barnen extra.

Ett sådant beteende är inte ok. Mamman beter sig ju så här för att hon kan, för att hon vet att pappan är en mes och inte säger ifrån. TS har valet att acceptera att hon inte är värd lika mycket som barnens mamma eller göra slut.

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!