• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Tja)
    nihka skrev 2016-07-03 18:05:42 följande:

Så fungerar det i en kärnfamilj där båda föräldrana tar ett delat ansvar.

Om du och din man skulle dela på er skulle du anse det som "hantera några jobbiga år med eventuellt förstörda planer" om han reste iväg på semester i stället för att ta hand om sina barn så som det var överenskommet så du inte kunde göra det du hade planerat?

Notera att jag inte frågar dig om du skulle planera om för dina barns skull eller inte utan vad du skulle anse om det.

Jag skulle säkerligen inte gilla om min man bestämde sig för att bli en egoistisk skit som inte kan ta sitt ansvar för sina barn.

MEN, jag skulle ALDRIG sjunka till samma nivå. Mina barn skulle vara välkomna här i sitt egna hem, dygnet runt 365 dagar om året. Det är en ganska kort tid som de behöver oss föräldrar, så ja, de åren det gäller hade jag bestämt mig för att acceptera läget helt enkelt.

Tänk om ts mans ex bestämmer sig för att överge sina barn helt. Eller dör. Då skulle möjligheterna till romantiska vuxenresor försvinna helt...

Jag tycker att ger man sig in i en relation med någon som har små barn så bör man tänka att 100% barn är referensramarna. Allt annat är en 'bonus'. Varje natt barnen sover nån annanstans, varje eftermiddag de hämtas av någon annan, varje morgon någon annan väcker, klär på, gör frukost, varje träning någon annan skjutsar osv är en chans till egentid som väldigt många inte har.

Att som förälder 'missa' hälften av allt detta för att man skiljt sig, kan både upplevas som en lyx och som en sorg. Bara för att man försöker se positivt på sin tillvaro och väljer att se det som en lyx, så kan man ändå uppskatta att plötsligt få några extra oplanerade dagar med sina barn. Framför allt kan man välja att ta emot sina barn med öppna armar oavsett anledning till att de dyker upp.

Om några år är problemet ur världen oavsett hur biomamman väljer att bete sig.
  • Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 19:56:28 följande:
    TS har redan skrivit hur det gick till. Om du klickar på visa endast under TS så står det på sidan tre. Ena inlägget är nr 349 har jag för mig och det andra är lite över det.

I korta drag så står det att pappan frågade TS om det gick bra att de avbokade resan och TS sa nej. Pappan skulle då meddela mamman men kom istället dagen efter och meddelade ilsket TS att han avbokat resan för de skulle ha barnen extra och att han inte ville diskutera det mer.

I det andra står det att han tycker om att vara med sina barn men inte är så lycklig över att ha fått lov att avboka resan.
    Men då kan han ju lika gärna ha sagt ok till mamman o tagit för givet att ts inte hade nått emot det o sen inte kunde ta sig ur det
  • Anonym (Tja)
    nihka skrev 2016-07-03 19:47:01 följande:

Absolut.

Om pappan hade ställt på mamman om att avboka sin extra vecka så hade det blivit bättre för barnen som kanske inte tycker det är så roligt att skyfflas runt i sista minuten.

Eller så gör mamman likadant igen eller värrre för att hon lärt sig att det går bra.

Givetvis hade det bästa för barnen varit att känna att de har två föräldrar som gör allt för dem, och som ser barnens närvaro och tillhörighet i familjen som en självklarhet. Men om biomamman nu inte kan eller väljer att inte göra så, så blir det kanske ännu viktigare att inte pappan beter sig likadant.

Och visst kan det bli så att mamman fortsätter göra så här. Tråkigt för barnen, men då får man ju åtminstone hoppas att de inte har en pappa som också är beredda att svika dem.
  • smulpaj01
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 19:48:19 följande:

Eller så frågade mamman pappan snällt o han sa att det gick bra

Troligen!
  • Anonym ((&))
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 20:09:36 följande:
    Givetvis hade det bästa för barnen varit att känna att de har två föräldrar som gör allt för dem, och som ser barnens närvaro och tillhörighet i familjen som en självklarhet. Men om biomamman nu inte kan eller väljer att inte göra så, så blir det kanske ännu viktigare att inte pappan beter sig likadant.

Och visst kan det bli så att mamman fortsätter göra så här. Tråkigt för barnen, men då får man ju åtminstone hoppas att de inte har en pappa som också är beredda att svika dem.
    Å då slutar det med att barnen bor på heltid hos sin pappa då han är mera trygghet o det kanske vore det bästa för barnen
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 20:09:39 följande:

Troligen!

Här är en som inte hört samtalen (det gick att höra på andra sidan köket) när exet hotade med enskild vårfnad in sambon inte bytte helger efter hennes nyck.

Jag lovar. En del gör allt för att styra (efter en vända samarbetssamtal så blev det bättre då hon fick klart för sig att man inte kan ändra schema efter val av nya karlar)
  • Anonym (Herregud)

Bioföräldrarna verkar ju vara riktigt dåliga föräldrar som inte klarar att lära ungarna grundläggande saker och lämpar över ansvaret för dem på utomstående. Jag håller med den som skrev att soc borde kopplas in.

• smulpaj01
    Anonym (Herregud) skrev 2016-07-03 19:47:50 följande:

Det är föräldrarnas sak, inte ts. Hon är ingen obetald barnpiga.

Men jösses, hon har gått in i barnets familj frivilligt, då hjälps man åt!!!!
  • Anonym (Herregud)
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 20:29:49 följande:

Men jösses, hon har gått in i barnets familj frivilligt, då hjälps man åt!!!!

Att hjälpa en åttaåring med toalettbesök är inget man kan kräva av förälderns nya partner. Hon är inte barnens mamma eller personliga assistent.
  • ungbrunett

Är helst oförstående kring hur folk här ovan har en så inskränkt syn.

Ingen tid för romantiska resor under småbarnsår säger någon. I nästa andetag åker mamman till barnen iväg på resor utan barn. Går ju jättebra uppenbarligen.

Ni får ta med barnen säger någon. Men inget krav ställs på mamman att hon skulle ta med barnen ens på de veckor som hon egentligen skulle ha dem. Men ts ska förstå att hon absolut får räkna med att ta med barnen på resa. 

I en familj får man hjälpas åt, oavsett vems barnen är, säger någon annan. Men hur är det mer ok att mamman lever loppan medan styvmamman blir förbisedd?

Jag vill ogärna sjuka till den nivån att jag vill åberopa orättvisa, men någon måtta får det vara. jag fattar inte. jag gör verkligen inte det. Hur kan man mena, oavsett hur ok pappan sa till mamman att det var (vad hade han för val i situationen, vi vet ingenting om någonting egentligen), att en styvmamma ska ställa upp på allt och ge upp allt - när inte ens den biologiska mamman kan tänka sig att göra det. Klar det blir slitningar i en sån här situation. 

Förstår inte varför ni är så hårda mot ts, och mot "styvmammor". Vad man än säger så får man höra att hon skulle tänkt på det innan, hon får räkna med det, hon borde det osv osv. Men på riktigt.. hur trevligt det än kan vara att umgås med barnen så är det väl inte mer än mänskligt att bli otroligt less, sårad, besviken och ledsen när situationer som dessa uppstår.

Och det är, trots allt, inte ts huvudansvar att se till detta. Det ska vara helt ok för henne att vilja göra något på tu man hand med sin sambo, som att åka på en resa bara de två när barnen ändå är hos mamman.. Det är så otroligt oförståeligt hur det inte kan vara en självklarhet.

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!