• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • ungbrunett
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 20:29:49 följande:
    Men jösses, hon har gått in i barnets familj frivilligt, då hjälps man åt!!!!
    Hur ska hon förstå det om inte ens mamman gör det.. uppenbarligen hjälps man inte åt i barnens familj eftersom mamman lever loppan på allas bekostnad.
  • Anonym (Tja)
    ungbrunett skrev 2016-07-03 21:03:42 följande:

Hur ska hon förstå det om inte ens mamman gör det.. uppenbarligen hjälps man inte åt i barnens familj eftersom mamman lever loppan på allas bekostnad.

Nä så då kan ju lika bra pappan och ts också skita i barnen...?
  • Anonym (Herregud)
    ungbrunett skrev 2016-07-03 21:02:49 följande:

Är helst oförstående kring hur folk här ovan har en så inskränkt syn.

Ingen tid för romantiska resor under småbarnsår säger någon. I nästa andetag åker mamman till barnen iväg på resor utan barn. Går ju jättebra uppenbarligen.

Ni får ta med barnen säger någon. Men inget krav ställs på mamman att hon skulle ta med barnen ens på de veckor som hon egentligen skulle ha dem. Men ts ska förstå att hon absolut får räkna med att ta med barnen på resa. 

I en familj får man hjälpas åt, oavsett vems barnen är, säger någon annan. Men hur är det mer ok att mamman lever loppan medan styvmamman blir förbisedd?

Jag vill ogärna sjuka till den nivån att jag vill åberopa orättvisa, men någon måtta får det vara. jag fattar inte. jag gör verkligen inte det. Hur kan man mena, oavsett hur ok pappan sa till mamman att det var (vad hade han för val i situationen, vi vet ingenting om någonting egentligen), att en styvmamma ska ställa upp på allt och ge upp allt - när inte ens den biologiska mamman kan tänka sig att göra det. Klar det blir slitningar i en sån här situation. 

Förstår inte varför ni är så hårda mot ts, och mot "styvmammor". Vad man än säger så får man höra att hon skulle tänkt på det innan, hon får räkna med det, hon borde det osv osv. Men på riktigt.. hur trevligt det än kan vara att umgås med barnen så är det väl inte mer än mänskligt att bli otroligt less, sårad, besviken och ledsen när situationer som dessa uppstår.

Och det är, trots allt, inte ts huvudansvar att se till detta. Det ska vara helt ok för henne att vilja göra något på tu man hand med sin sambo, som att åka på en resa bara de två när barnen ändå är hos mamman.. Det är så otroligt oförståeligt hur det inte kan vara en självklarhet.

FL i ett nötskal. Föräldrar har rätt till egentid eftersom det är så jobbigt med barn, men nåde den bonusmamma som vill ha egentid eftersom bonusbarnen är jobbiga.
  • smulpaj01
    sextiotalist skrev 2016-07-03 20:16:29 följande:

Här är en som inte hört samtalen (det gick att höra på andra sidan köket) när exet hotade med enskild vårfnad in sambon inte bytte helger efter hennes nyck.

Jag lovar. En del gör allt för att styra (efter en vända samarbetssamtal så blev det bättre då hon fick klart för sig att man inte kan ändra schema efter val av nya karlar)

Vilken förälder VILL inte ha barnen hos sig för jämnan?

Jag har mitt barn på heltid och kommer alltid ha det som tur är!
  • Anonym (Förväntan)

Flera här som inte alls verkar förstå ts besvikelse. Ts har accepterat barnen, accepterar att de är mycket hos sin pappa och ofta kommer extra dagar. De har planerat sommaren tillsammans med biomamman och hon har till och med gått med på att ta hand om barnen medan pappan jobbar så att de får mer ledigt.

Men de har också kommit överens om en vecka barnledigt där hon och pappan ska resa och få rå om varandra, vila upp sig och bara njuta. Jag tänker mig att ts gått med på att göra det lilla extra eftersom hon kände att hon kan hämta energi från resan. Nu står hon istället med extra jobb, ingen ordentlig vila och dessutom ska hon fortfarande ta hand om barnen på pappans jobbvecka. Jag hade blivit extremt frustrerad, besviken och arg. Speciellt när orsaken är mammans fräckhet och pappans oförmåga att sätta ner foten och säga nej.

Hade ts vetat på förhand att barnen skulle vara på plats hela sommaren hade hon planerat annorlunda. Jag tror också att hon varit förstående om orsaken varit mer krisartad.

Mitt råd till ts är att sätta sig ner med sin sambo och diskutera igenom ordentligt. Han behöver bemöta mammans hot och krav och ställa krav på henne. Om hon inte är villig att ta hand om sina barn och prioritera tid med dem kanske det är bättre att de bor hos pappan och hon har dem bara ibland. Isåfall måste ts ta ställning till om hon vill bo med barnen eller separera, och hur hushållet ska fungera om hon stannar.

• Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 20:09:14 följande:
    Men då kan han ju lika gärna ha sagt ok till mamman o tagit för givet att ts inte hade nått emot det o sen inte kunde ta sig ur det
    Givetvis kan han ha ljugit för TS om hur det gick till och bara frågade TS om det var ok som ett spel för galleriet. Det ändrar inte det faktum att han beter sig oerhört respektlöst mot TS.

Att som normalbegåvad vuxen inte fatta att det absolut inte är ok att ens komma med en så dum förfrågan om att få ANDRA att avboka sin resa för att få resa själv är för mig helt ofattbart. Antingen är inte mamman normalbegåvad eller så njuter hon av att få pappan att dansa efter sin pipa.
    Men hon gör det ju för att hon kan, hon vet att hon kan styra och ställa precis som hon vill för pappan lyder.

Den som beter sig sämst här är dock pappan som inte bryr sig om TS annat än som bekvämlighetsinrättning. För mig är det otänkbart att behandla någon jag älskar så som TS sambo behandlar henne.
  • smulpaj01
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 21:50:24 följande:

Givetvis kan han ha ljugit för TS om hur det gick till och bara frågade TS om det var ok som ett spel för galleriet. Det ändrar inte det faktum att han beter sig oerhört respektlöst mot TS.

Att som normalbegåvad vuxen inte fatta att det absolut inte är ok att ens komma med en så dum förfrågan om att få ANDRA att avboka sin resa för att få resa själv är för mig helt ofattbart. Antingen är inte mamman normalbegåvad eller så njuter hon av att få pappan att dansa efter sin pipa.

Men hon gör det ju för att hon kan, hon vet att hon kan styra och ställa precis som hon vill för pappan lyder.

Den som beter sig sämst här är dock pappan som inte bryr sig om TS annat än som bekvämlighetsinrättning. För mig är det otänkbart att behandla någon jag älskar så som TS sambo behandlar henne.

Han kanske inte älskar Ts, han älskar dock sina barn!
  • nihka
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 19:48:19 följande:
    Eller så frågade mamman pappan snällt o han sa att det gick bra
    Frågade snällt EFTER hon hade bokat sin resa?

Tar du hänsyn till något som TS har skrivit när du pusslar ihop din story?
  • Anonym (Jag)
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 20:29:49 följande:

Men jösses, hon har gått in i barnets familj frivilligt, då hjälps man åt!!!!

Ja, man hjälps åt! Det gör man verkligen! Men om man har en resa bokad så borde man ju få åka på den resan! Tycker du att jag snällt ska acceptera att mamman ligger på stranden i 3 veckor då hon egentligen skulle ha barnen halva den tiden och själv avboka så att jag kan passa upp henne? Var nånstans hjälper mamman oss då??
  • Anonym (*suckar*)
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 21:54:26 följande:
    Han kanske inte älskar Ts, han älskar dock sina barn!
    Nej, det är just det jag försöker få TS att förstå, att han kanske inte gör det eftersom han beter sig så illa mot henne.

Så som han beter sig är faktiskt närapå verbal misshandel. Men det förstår han kanske inte själv.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!