• Anonym (Hon)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

• Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
  • Anonym (Vickan)
    EnAnonumius skrev 2016-07-26 11:10:29 följande:

Nej TS var inte oärlig, det var HENNES privata pengar och är en del av privatlivet. Man kan ha transparens i ett förhållande även om man inte vet "minsta detalj" om allting.

Det du missar att ta i beräkningen är ändå att TS man begick en olaglighet. TS har inte begått några olagliga handlingar.

Ja man kan tycka att det är moraliskt fel mot sambo TS har gjort. Dock är det s.k subjektivt från människa till människa. Vissa har inte problem med att man inte berättar om arv inte ens inom förhållandet. Många skulle inte ens se det som "oärligt".

Men det "moraliska felet" (subjektivt tyckande) som TS KAN ha begått ursäktar eller inte ens kan användas som grund för sambons gärningar som är både olagligt och (även i mina ögon) moraliskt förkastligt. Att snoka i det som är privata.

TS sambo har heller ingen rätt varken laglig (eller moralisk) att kräva en del av hennes arv, det är hennes ENSKILDA egendom, så även om TS var gift med mannen och klausulen "enskild egendom" är skriven så skull han inte ens som, gift kunna ta del i det arvet, eller kräva att få del i det arvet.  Då klausulen "enskild egendom"  gör att det räknas som privat egendom OCH ingår inte bodelningen mellan gifta makar om de skulle skilja sig.

Även om arvet aldrig var "enskild egendom" (det glömts att skriva in som enskild egendom) så skulle han inte ha rätten att kunna kräva del av de pengarna då de är "bara sambos". Då sambolagarna och äktenskapslag skiljer sig mer än vad många tror.

Och med tanke på att TS sambo och TS kom övers om att de "gemensam kostnaderna"  och barnens utgifter skull splittras rakt av 50/50 och TS håller sin del av avtalet, så kan ju sambon knappast gnälla på henne att han inte får konsumera upp HENNES pengar på saker han vill att de skall gå till.

TS har ju egna sparade medel. Vill TS Sambo renovera köket så får han göra det ur egen ficka då TS anser att det inte behövs ännu.

Vill TS man köpa en massa lyxprylar så får han vacker hosta upp det ur egen ficka med på sina sparade medel. TS skall inte behöva leva ett liv som är emot hennes principer med eller utan förhållande bara för att hon har en sur gnällspik hemma som begår olagligheter.

Sedan vad är det TS skall förändra?

TS saknar ju intresse i att lyxkonsumera och vill bara lyfta pengar från kontot i yttersta nödfall. Hon vill klara sig på sin lön i första hand.

Så varför skall hon då ta av sina arv pengar för att uppfylla sambons önskningar om att "leva i sus och dus"  när hon inte har råd för att hon kanske haft oförutsedda utgifter,  lönen för tillfället bara för att hon inte vill att hennes arv pengar skall gå till "nöjen och onödig lyxkonsumtion"?

Den enda förändringen som TS skulle kanske göra är att ta e snabbantning och bli av med övervikten hon har. Tror hon skulle klara sig långt mycket bättre än ha övervikt på XX (sambons vikt) som kräver del i hennes pengar för hans egna höga nöjes skull. Han var ju aldrig villig att dela med sig av sina sparpengar till henne INNAN han fick nys om hennes arv och hur stor den summan var bara för att han ansåg ju också att de s.k "gemensamma utgifterna" och barnen skulle delas 50/50.

Återigen. Det är skillnad på att vara öppen om sin ekonomiska situation och dela med sig av sina pengar.
  • Anonym (Vickan)

Ja man behöver inte vara ärlig om någonting i en relation. Problemet här är att ts man levt i villfarelsen om att de varit ärliga. Ts har känt till att mannen levt i en villfarelse men inte gjort någonting för att korrigera detta. Det är klart mannen känner sig sviken och lurad.

• Anonym (Vickan)

Ts man verkar absolut inte vara någon drömman. Men det tar inte bort ts ansvar för sig själv och relationen. Och det är hon som har startat tråden.

• Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:23:00 följande:

Ja man behöver inte vara ärlig om någonting i en relation. Problemet här är att ts man levt i villfarelsen om att de varit ärliga. Ts har känt till att mannen levt i en villfarelse men inte gjort någonting för att korrigera detta. Det är klart mannen känner sig sviken och lurad.

Lite som hon kände när han sålde hennes tavla utan lov då? Har man separat ekonomi har man. Varför är det ts ansvar att säga att hon INTE vill tala om hur mycket pengar hon har, och inte hans ansvar att säga att han vill veta vad arvet var på? Hon ville ju att han skulle följa från början, men det ville han inte. Hon tänkte berätta men han sålde hennes tavla utan lov för att köpa tv. Nu har han dessutom snokat reda på hur mycket pengar hon har. Tycker ts har hållit det hemligt av goda skäl och att det är helt förståeligt. Vad spelar pengarna för roll när ts ändå absolut inte vill röra dem? Hon vill att de ska gå till barnens studier och körkort, pension och extra säkerhet. Han vill leva lyxliv tills pengarna är slut, och tjatar som en galning om det, fast HAN nyss ville ha delad ekonomi och retade ts för att han hade mycket pengar sparat. Hur kan du inte förstå att hon inte skröt om hur mycket hon har? Jag förstår det till fullo.
  • BandAnna

Ts, jag tycker din sambo själv bäddat för det här genom att vara så skrytsam över sitt sparkapital och så otroligt nitisk vad gäller delandet av kostnader och jag hade reagerat precis som du. Han känns inte som en man att lita på. 

Och att han nu snokat bland ditt kapital samt åker hem till din mamma för att skälla är ju ytterligare tecken på det. Var aktsam ts.  

• Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:23:00 följande:

Hur kan han tycka att deras relation bygger på ärlighet när han utan hennes vetskap säljer hennes ägodelar? Du måste skämta?

Och varför spekulerar du i hur hennes man upplever det? Det tyckte ju inte att vi skulle göra. Så här skrev du:

Det är omöjligt för oss att spekulera i ts mans tankar.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 11:37:56 följande:

Hur kan han tycka att deras relation bygger på ärlighet när han utan hennes vetskap säljer hennes ägodelar? Du måste skämta?

Och varför spekulerar du i hur hennes man upplever det? Det tyckte ju inte att vi skulle göra. Så här skrev du:

Det är omöjligt för oss att spekulera i ts mans tankar.

Vi behöver inte spekulera om just det eftersom ts berättat att mannen är upprörd och själv uppger att han känner sig lurad.
  • EnAnonumius
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:19:47 följande:
    Återigen. Det är skillnad på att vara öppen om sin ekonomiska situation och dela med sig av sina pengar.
    Ja och ingen har jag sett i tråden varit emot det, inte ens jag.

Dock det som skiljer sig mellan DIG och mig är fortfarande att jag anser detta.

Jag citera mig själv:
    "Vissa har inte problem med att man inte berättar om arv inte ens inom förhållandet. Många skulle inte ens se det som "oärligt"."
    (slut citat)

Det verkar som du har svårt att skilja på "subjektivt tyckande" från "allmängiltighet".

Men DU vägra ju att svar på min fråga längst ned. Det var ju du som avsåg att vill man ha en förändring så börjar man med sig själv.

Så jag provar igen. Försök nu att svara på frågan vad TS skall förändra du anser ju att TS kan ju förändra sig själv.

Sedan vad är det TS skall förändra?

TS saknar ju intresse i att lyxkonsumera och vill bara lyfta pengar från kontot i yttersta nödfall. Hon vill klara sig på sin lön i första hand.
    Så varför skall hon då ta av sina arv pengar för att uppfylla sambons önskningar om att "leva i sus och dus"  när hon inte har råd för att hon kanske haft oförutsedda utgifter,  lönen för tillfället bara för att hon inte vill att hennes arv pengar skall gå till "nöjen och onödig lyxkonsumtion"?

Den enda förändringen som TS skulle kanske göra är att ta e snabbantning och bli av med övervikten hon har. Tror hon skulle klara sig långt mycket bättre än ha övervikt på XX (sambons vikt) som kräver del i hennes pengar för hans egna höga nöjes skull. Han var ju aldrig villig att dela med sig av sina sparpengar till henne INNAN han fick nys om hennes arv och hur stor den summan var bara för att han ansåg ju också att de s.k "gemensamma utgifterna" och barnen skulle delas 50/50.

Så ja vad är det TS skall förändra hos sig själv? Det är ju du som säger det,. Men du utvecklar det ju inte för fem öre.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-26 11:37:14 följande:

Lite som hon kände när han sålde hennes tavla utan lov då? Har man separat ekonomi har man. Varför är det ts ansvar att säga att hon INTE vill tala om hur mycket pengar hon har, och inte hans ansvar att säga att han vill veta vad arvet var på? Hon ville ju att han skulle följa från början, men det ville han inte. Hon tänkte berätta men han sålde hennes tavla utan lov för att köpa tv. Nu har han dessutom snokat reda på hur mycket pengar hon har. Tycker ts har hållit det hemligt av goda skäl och att det är helt förståeligt. Vad spelar pengarna för roll när ts ändå absolut inte vill röra dem? Hon vill att de ska gå till barnens studier och körkort, pension och extra säkerhet. Han vill leva lyxliv tills pengarna är slut, och tjatar som en galning om det, fast HAN nyss ville ha delad ekonomi och retade ts för att han hade mycket pengar sparat. Hur kan du inte förstå att hon inte skröt om hur mycket hon har? Jag förstår det till fullo.

Tänk själv. Föreställ dig att du levt med en man du älskar under ett decennium. Du tror att ni är öppna och ärliga med varandra om väsentliga saker. En dag får du reda på att han har jättemycket pengar som han aldrig berättat om. Hur skulle du ta det? Själv skulle jag i alla fall börja ifrågasätta grundvalarna för hela vår relation.
  • EnAnonumius
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:42:20 följande:
    Vi behöver inte spekulera om just det eftersom ts berättat att mannen är upprörd och själv uppger att han känner sig lurad.
    Ja och han känner sig lurad ja.

Dock så kan "känna sig lurad" vara just något som bottnar i den egna personen, då han lurar ju TS, och han gör en s.k projicering på TS. Det är ganska vanligt att man försöker dölja sina egna fel och brister genom att leta fel och brister hos andra.

Han lurade ju TS genom att sälja hennes egendom bakom henne rygg för att köpa en TV, detta gjorde ju han INNAN han begick _olagligheten_ och gjorde intrång på hennes bankkonton. 

Så jo det är lika relevant att spekulera i det med. Då det kan vara nyckeln till att han känner sig lurad.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom