• Anonym (Hon)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

• Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 13:50:16 följande:

Fast hon påstår själv att det är för att hon inte anser att familjen behöver mer (hur hon nu kan definiera behoven för hela familjen på egen hand) och för att hon vill skydda mannen från att överkonsumera..

• Anonym (Anna)
    Fast hon påstår själv att det är för att hon inte anser att familjen behöver mer (hur hon nu kan definiera behoven för hela familjen på egen hand) och för att hon vill skydda mannen från att överkonsumera..
    Det är naturligtvis upp till TS att själv bestämma huruvida hon ska vara med och finansiera det mannen villa ha eller anser sig behöva.

Hur skulle det annars gå till, menar du?

Om TS anser att de inte behöver en ny bil, så har hon all rätt att tycka så. Vill då mannen ändå ha en ny bil får han betala den själv.
  • Anonym (Anna)
    Och självklart vill hon skydda mannen från att överkonsumera. Varför skulle han få överkonsumera med hennes arv?
  • Anonym (Anna)
    Virriga Vera skrev 2016-07-26 13:37:34 följande:
    TS sambo visste att TS hade fått ett arv, han var inte intresserad av det under hela tiden han trodde att det handlade om "peanuts". Han blev medbjuden att närvara vid bouppteckningen enl. TS men var som sagt inte intresserad. Nu har han kollat och upptäckt att det handlade om stora pengar och då är han intresserad. Är det TS som har gjort fel? Skulle TS liksom sambon "skryta" om sitt stora bankkonto för att hålla sin sambo uppdaterad?
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-25 14:48:12 följande:

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

Sammanfattningsvis har ni inte, och har inte haft, gemensam ekonomi, inte ens delvis, eftersom var och en av er tagit ansvar för era egna utgifter (och hälften av barnens). Det är en rätt ovanlig lösning i familjer där paret har olika ekonomiska förutsättningar men förekommer. Hur era ekonomiska förutsättningar ser ut är det svårt att säga något om då inkomst och tillgångar är två vitt skilda ting.

Hur kom ni fram till hur ni ville ha det ekonomiskt? Har ni någonsin diskuterat saken? Hur har det känts för dig att aldrig någonsin bli bjuden fast du tjänat sämre? Har din inställning (vill klara sig själv) påverkat din mans vilja att bjuda dig? Är han ogin överlag eller har han endast varit det med dig?
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 14:03:21 följande:

Det är naturligtvis upp till TS att själv bestämma huruvida hon ska vara med och finansiera det mannen villa ha eller anser sig behöva.

Hur skulle det annars gå till, menar du?

Om TS anser att de inte behöver en ny bil, så har hon all rätt att tycka så. Vill då mannen ändå ha en ny bil får han betala den själv.

Vad är det enligt dig som säger att enbart ts har rätt att snåla med sina pengar på sånt sätt som gynnar?
  • Anonym (A)

Ts har redan stått för en större del av kostnaden för barnen genom att faktiskt vara föräldraledig utan extra kompensation från sambon. Dessutom betalade hon för både sin och barnens mat under föräldraledigheten när sambon inte var med och åt.

Om valet att skaffa barn inte var gemensamt och inte  Ts eget val borde egentligen sambon kompenserat henne både för förlorad lön och för minskad pension p.g.a. föräldraledigheten.

Dessutom var det hans val att skaffa en ny leksak- en större TV- och det var ren stöld att sälja TS tavla. Där borde han betala tillbaka vad tavlan faktiskt var värderad till, inte vad han fick för tavlan.

Ts sambo har begått minst ett brott- nämligen stöld- när han sålde tavlan. Eventuellt skulle han kunna komma undan med egenmäktigt förfarande. Dessutom har han troligen på olovligt vis tagit reda på hennes kontosaldo.

Han är väldigt noga på att skilja på mitt och ditt när det gäller sina egna utgifter, men vill gärna leva i lyx på någon annans bekostnad.

Om jag var Ts skulle jag väldigt noga fotografera allt lösöre av värde och se till att ha pappaer på vad jag faktiskt äger i fortsättningen, säkrast utanför hemmet.

Bäst hade ju varit om de hade haft en bättre samsyn på ekonomi, men i nuläget förstår jag varför Ts inte har velat berätta mer detaljerat om arvet för honom.

Själv har jag faktiskt inte heller berättat i detalj hur mycket jag ärvt för min man, men har sagt till honom ungefär hur mycket det var och  att pengarna jag fått räcker för att vi ska kunna flytta till en större lägenhet på sikt. Han har inte heller visat något större intresse för pengarna eller för hur jag investerar dem. Pengarna jag ärvt och avkastningen är  min enskilda egendom, och det han någon gång i framtiden ärver kommer vara hans egendom.

Däremot betalar jag gärna större inköp, semesterresor m.m. eftersom jag tjänar mer, och även i nästa lägenhet räknar jag med att jag står för större delen av kontantinsatsen och större delen av räntekostnaderna. I praktiken betalar vi de gemsamma kostnaderna proportionellt mot inkomsterna. Innebär visserligen att jag har mer pengar över, men de pengarna blir just semesterpengar och sparande inför framtida flytt.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:07:40 följande:
    Vad är det enligt dig som säger att enbart ts har rätt att snåla med sina pengar på sånt sätt som gynnar?
    Eftersom de har separat ekonomi så gör TS vad hon vill med sina pengar, så länge hon betalar för sin del av det gemensamma.

Var står det att TS snålar?
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 14:13:10 följande:

Eftersom de har separat ekonomi så gör TS vad hon vill med sina pengar, så länge hon betalar för sin del av det gemensamma.

Var står det att TS snålar?

Som jag har förstått det tjänar ts mindre pengar än mannen, vilket i praktiken torde bli att mannen får skjuta till pengar till TS för att även hon ska ha råd i slutet av månaden.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 14:04:37 följande:

Och självklart vill hon skydda mannen från att överkonsumera. Varför skulle han få överkonsumera med hennes arv?

Han skulle inte lida av att slösa bort någon annans pengar. Alltså behöver han inte skyddas. Det är hennes pengar och hon som behöver skyddas. För mig känns det som att hon undanhållit honom sanningen för att skydda sig själv även om hon påstår nåt annat själv.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom