• Anonym (Hon)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

• Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
  • nevermind
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-08 16:48:45 följande:

Hade det varit en stor skuld så hade det ju uppdagats senast när vi ansökte om bostadslån.

På vilket vis?
    Jag vet inte. Vad som sas, hur han motiverade det, om tv:n blev kvar.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-25 14:48:12 följande:

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

Jag hade ifrågasatt min man å vårt förhållande som vi sagt är livslångt förhållande om han inte hade lagt pengarna på oss, familjen, på våra barn och vårt hus om det var i behov av renovering. Att du verkar vilja bara spara pengar på hög är ju givetvis upp till dig. Jag hade inte gått in i ell livslångt förhållande med ngn som har den synen på pengar. Otroligt tråkig inställning. Sen att du inte vill att mannen disponerar pengarna är en sak.
  • EnAnonumius
    Copp skrev 2016-08-08 15:36:32 följande:
    Men de jag menar med att kvinnan vill ha separat ekonomi e att det är hon som hemlighetshåller den riktigt stora summan. Med en sådan lögn är det svårt att ta ärliga beslut om någonting.
    Ursäkta? Varför sitter du och hittar på att kvinnan vill ha separat ekonomi?
    Och kryddar på med mer "hitte på" om att hon vill ha separat ekonomi för att hemlighålla arvet.
    Så den enda som far med lögn är faktiskt du.

Om du inte kan bekväma dig med att läsa Trådstarten ordentligt, och läsa TS övriga inlägg i tråden (trycka på visa endast under TS) så kanske du skall låta bli att svar alls.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-08 19:48:26 följande:

Jag hade ifrågasatt min man å vårt förhållande som vi sagt är livslångt förhållande om han inte hade lagt pengarna på oss, familjen, på våra barn och vårt hus om det var i behov av renovering. Att du verkar vilja bara spara pengar på hög är ju givetvis upp till dig. Jag hade inte gått in i ell livslångt förhållande med ngn som har den synen på pengar. Otroligt tråkig inställning. Sen att du inte vill att mannen disponerar pengarna är en sak.

Vårt hus är INTE i behov av renovering då det totalrenoverade för 10 år sedan då vi flyttade hit. Min sambo ville renovera för att få modernare, snyggare (i hans mening) stil på det.

Vi har en hög ungar som kommer att behöva körkort mm i framtiden, hur är att spara till det inte att lägga pengarna på familjen?
    nevermind skrev 2016-08-08 19:42:57 följande:

Jag vet inte. Vad som sas, hur han motiverade det, om tv:n blev kvar.

Jag kom hem, TVn märktes bra. Jag frågade, trött efter en jobbig resa var fan den kommit ifrån. Han sa att han hade sålt den där skitfula tavlan jag pratat om att sälja och fått ett grymt bra pris för den, det hade precis räkt till TVn vi behövde. Jag fick ett smärre migränanfall, kallade honom idiot och gick och lade mig. Nästa morgon plockade jag fram värderingen, lade den på hans plats vid frukostbordet och åkte sen på jobb. När jag kom hem var han väldigt tyst, när barnen lagt sig bad han om ursäkt, berättade hur han gått med den till en butik i stan som bla säljer tavlor och konst, och pratat till sig nästan dubbelt upp mot vad de erbjöd från början. Han hade gått tillbaka och försökt få köpa tillbaka den men den var redan såld vidare. Det fanns ingen grund att gå vidare på då alla papper var i sin ordning, kvitton fanns skrivet, samt överlåtelsebevis.

Nöjd nu?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 04:37:23 följande:

Vårt hus är INTE i behov av renovering då det totalrenoverade för 10 år sedan då vi flyttade hit. Min sambo ville renovera för att få modernare, snyggare (i hans mening) stil på det.

Vi har en hög ungar som kommer att behöva körkort mm i framtiden, hur är att spara till det inte att lägga pengarna på familjen?Jag kom hem, TVn märktes bra. Jag frågade, trött efter en jobbig resa var fan den kommit ifrån. Han sa att han hade sålt den där skitfula tavlan jag pratat om att sälja och fått ett grymt bra pris för den, det hade precis räkt till TVn vi behövde. Jag fick ett smärre migränanfall, kallade honom idiot och gick och lade mig. Nästa morgon plockade jag fram värderingen, lade den på hans plats vid frukostbordet och åkte sen på jobb. När jag kom hem var han väldigt tyst, när barnen lagt sig bad han om ursäkt, berättade hur han gått med den till en butik i stan som bla säljer tavlor och konst, och pratat till sig nästan dubbelt upp mot vad de erbjöd från början. Han hade gått tillbaka och försökt få köpa tillbaka den men den var redan såld vidare. Det fanns ingen grund att gå vidare på då alla papper var i sin ordning, kvitton fanns skrivet, samt överlåtelsebevis.

Nöjd nu?

Ert förhållande låter iaf inte varken kärleksfullt eller baserat på kärlek. Låter faktiskt aptrist och sorgligt. Håller ni ihop för barnens skull?
  • Anonym (t.d)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-09 05:19:50 följande:
    Ert förhållande låter iaf inte varken kärleksfullt eller baserat på kärlek. Låter faktiskt aptrist och sorgligt. Håller ni ihop för barnens skull?
    Det verkar vara ett förhållande som mest bygger på status.
    Jag har en kompis som påminner mycket om TS man. Det är min äldsta och bästa vän som jag är uppväxt med. Han flyttade till Norge för 20 år sedan och gjorde en fin karriär. Inom loppet av nåt år blev han som en helt annan kille. Allt handlade om pengar, fina bilar och framför allt status och yta.
    I början var jag glad för hans skull såklart men det blev väldigt drygt efter ett tag. Den kille jag kände försvann mer och mer. jag bröt kontakten med honom och pratade inte med honom på över 10 år.
    Idag har vi kontakt igen och han är mycket bättre men fortfarande inte helt "frisk" enligt mig. Sett utifrån har han allt. En fru med två barn och bor i en villa som är  värderad till 8 miljoner Nok. Fortfarande är det mycket snack om pengar och att han skulle vilja invistera i det och det bara han hade mer. Hans äktenskap är en katastrof då hon är raka motsatsen till honom. Det är ett under att hon står ut med honom om jag ska vara ärlig..
    Men det är klart, han skulle aldrig sjunka så långt att han åker och skäller ut hennes föräldrar om ett arv som han inte har ett dugg med att göra. Jag tycker fortfarande att det låter helt vansinnigt.
    Jag tycker att TS man skulle behöva gå och prata med nån psykolog.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-09 05:19:50 följande:

Det är "aptrist" när man bråkar. Som jag sagt många gånger i tråden, just nu är vårt liv inte så kul men jag hoppas att vi ska ta oss igenom detta.

Hur tycker folk att de kan bedöma om vårt förhållande är kärleksfullt baserat på bråk och en ekonomisk överenskommelse?
  • Lalinandanenon
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 09:46:24 följande:
    Det är "aptrist" när man bråkar. Som jag sagt många gånger i tråden, just nu är vårt liv inte så kul men jag hoppas att vi ska ta oss igenom detta.

Hur tycker folk att de kan bedöma om vårt förhållande är kärleksfullt baserat på bråk och en ekonomisk överenskommelse?
    Det är klart att du har kärlek för honom. Annars hade du väl knappast bett om råd i denna tråd?
    Ingen betvivlar väl att Joakim Von Anka älskar sin brorson Kalle heller?

Det handlar väl mer om respekt för varandra. Ni hade ju en Ök om att ha separat ekonomi och allt var bra så länge han var den som trodde han hade mest pengar, eller hur? När det visar sig att han tydligen är en fattiglapp jämte dig så klarar inte hans fåfänga det och han börjar bete sig som en skitstövel.

Det är väl upp till dig att avgöra om du tycker att det är acceptabelt eller inte?

Det framgår inte här varför ni inte är gifta, men man undrar ju onekeligen hur du nu skulle ställa dig nu om han plötsligt ber om din hand?
    Är det för att det är så kärleksfullt mellan er eller skulle det kunna bero på nånting annat tror du? 
  • Anonym (Hon)

Vi är inte gifta för att... ja, jag vet inte riktigt. Vi har väll pratat om det i luddiga termer, men aldrig mer seriöst. Väldigt få av våra vänner är gifta, det är helt enkelt inte normen här. Min sambo har en gång sagt att hans föräldrar får gifta sig först... De lever som sambos än idag och har väll aldrig eg uppger något skäl för det.

Skulle han fria till mig nu... jag vet inte. Jag skulle nog ha svårt att tro på det då det är väldigt kyligt oss emellan fortfarande. Jag är annars inte mycket för könsroller men jag vill faktiskt att det är han som friar och "driver på" ett ev bröllop. Kanske för att han varit tydligt negativ till det då i början av vårt förhållande, och jag vill inte övertala honom till något han egentligen inte vill.

Även vid ett ev giftermål kommer mitt arv att vara min enskilda egendom.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 09:46:24 följande:

Tja du har ju nämnt lite fler saker än så som jag inte heller anser är grundat på kärlek och totalt avsaknad av respekt. Därav mina ord.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom