• Anonym (Hon)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

• Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
  • Anonym (t.d)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-04 15:12:28 följande:
    Det har aldrig handlat om att dela på glasskostnaden om man är ensam med barnen. Det har handlat om så mycket mer, som tex kostnad för lekland när de river huset pga regn i en vecka, men det delas inte för han är inte med. Och sorry, men ska det gälla så ska det gälla även när han är med barnen.

Problemet var ju att jag har inte möjlighet att göra "billiga saker" med en hög ungar själv. Som sällan blir spec billiga med flera barn involverade. Han brukar lasta dem i båten och sen är de på sjön hela dagen. Kommer hem när jag kommer från jobb och har glömt äta sen frukost för de haft så kul. På båten fungerar vårt spec barn förvånansvärt bra och blir lätthanterligt. Jag kan dock inte hantera båten och har ingen möjlighet att åka ut med den själv.

Så det handlar inte om logik, det är ett ekonomiskt beslut från hans sida, och jag är nog inte vuxen nog att bjuda till från mitt håll. Enligt honom hör detta under de ramar vi gjort upp för den gemensamma delen av vår ekonomi och jag kan ju inte tvinga honom att betala.
    Ni verkar inte ju inte vara kloka i skallen någon av er.
    Lyssna på dig själv människa! "Han KRÄVER del av DITT arv"

jag skulle ringa polisen!

Nu ska jag hem efter jobbet. Vi har barnvakt hela kvällen så det får nog bli att beställa hem en varsin pizza ikväll till middag.
    Jag brukar köra på en simpel capricciosa men frugan brukar vilja ha en specialpizza som kostar 15 kr mer.
    Ikväll ska hon få betala för den. Jag ska dessutom ta betalt för halva coca-colan. Annars får hon snällt dricka vatten ur kranen.
  • Arbetsmyran76

Jo du kan kräva att ni delar på utgifterna kring ert barn - vad säger han om du beskriver just som du gjort nu

• Anonym (Hon)

Fixa vårdbidrag? Hur då hade du tänkt?

Vi får bidrag för vårt spec barn som går till dennes behov.

Min sambo tycker att nuvarande system är bra och rättvist. Vi har olika syn på den saken.

• Anonym (A)

Vem av er lägger mest tid på hemmet och barnen? Lägger du mer tid borde du få lika mycket per timme dom på ditt jobb+pensionsavsättning av din man. All extratid du lägger på ert hem och era barn gör att han kan tjäna mer och gå mer fritid, vilket han i så fall borde kompensera dig för. Samma gäller din inkomstförlust vid föräldraledighet och om du tar mer VAB eller går ner i tid pga barnen. Då blir det i alla fall mer rättvist, även om jag tycker upplägget är konstigt.

• Anonym (spara&slösa)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-04 15:12:28 följande:
    Det har aldrig handlat om att dela på glasskostnaden om man är ensam med barnen. Det har handlat om så mycket mer, som tex kostnad för lekland när de river huset pga regn i en vecka, men det delas inte för han är inte med. Och sorry, men ska det gälla så ska det gälla även när han är med barnen.

Problemet var ju att jag har inte möjlighet att göra "billiga saker" med en hög ungar själv. Som sällan blir spec billiga med flera barn involverade. Han brukar lasta dem i båten och sen är de på sjön hela dagen. Kommer hem när jag kommer från jobb och har glömt äta sen frukost för de haft så kul. På båten fungerar vårt spec barn förvånansvärt bra och blir lätthanterligt. Jag kan dock inte hantera båten och har ingen möjlighet att åka ut med den själv.

Så det handlar inte om logik, det är ett ekonomiskt beslut från hans sida, och jag är nog inte vuxen nog att bjuda till från mitt håll. Enligt honom hör detta under de ramar vi gjort upp för den gemensamma delen av vår ekonomi och jag kan ju inte tvinga honom att betala.
    Enkelt, budgetera en rimlig summa för underhållning av barnen och betala in hälften var på ert gemensamma konto.
    Hur ni kommer överens om vad som är rimligt är förstås upp till er och era barns behov.
  • Arbetsmyran76

Ja vårdbidrag är ju just tänkt till sådana saker - där behov av extra stimulans tex föreligger - så då borde dessa pengar kunna användas till att betala lekland etc/ jag har två barn med adhd/AS och får 8000kr efter skatt i vårdbidrag som ju bla läggs på deras extra behov av stimulans kläder leksaker mm

• Anonym (Hon)
    Arbetsmyran76 skrev 2016-08-04 21:23:28 följande:

Ja vårdbidrag är ju just tänkt till sådana saker - där behov av extra stimulans tex föreligger - så då borde dessa pengar kunna användas till att betala lekland etc/ jag har två barn med adhd/AS och får 8000kr efter skatt i vårdbidrag som ju bla läggs på deras extra behov av stimulans kläder leksaker mm

Oj, vi får inte i närheten av sådana summor. Barnet har eg inte stort behov av stimulans, det är nog på en normal nivå, men.med en grupp barn hemma så blir det väldigt stökigt om de inte aktiveras.

Nu verkar många ha hakat upp sig på arrangemanget runt barnens kostnader och jag orkar inte diskutera det mer. Det känns som att det faller inom ramen för det vi inte skulle älta mer innan vi träffar terapeuten. Jag blir dessutom illa berörd av den aggressiva ton flera använder och börjar bli orolig för vad som händer om jag avslöjar för mycket och röjer vem vi är.
  • misil

Ja vilket drömförhållande det är inte du och jag mot världen som tillsammans ska klara allt och vi ska ge varandra uppmuntran och styrka för detta.
    Utan det är du och jag mot varandra som gläds åt den andres svaghet och brister.

• Anonym (Fytgjtff)
    Anonym (t.d) skrev 2016-08-04 09:03:55 följande:

He he, jag har skrattat gott när jag läst denna tråd!

En snåljåp som skryter om sina pengar men låter sambon stå för halva notan!

Ha ha ha ha ha!! Vilken Gentleman liksom?

Du "bjuder" honom på en fin resa från ett arv han inte har nåt med att göra och ändå gnäller han?

Vad vill han egentligen? Kräver han hälften av ditt arv? Det är ju för tusan dina pengar? Ditt arv!! Ni är ju för böveln inte ens gifta?

Hur kan du respektera en man som åker och skäller ut din mamma för ett arv som är till dig?

Mycket ska man höra alltså! Men kom igen?

Borde han inte vara lite glad för din skull istället? Han skryter ju om hur mycket pengar han har själv ( som du inte ens får ta del av)!

Din sambo-man är en snål egoistisk skitstövel som förmodligen inte ens skulle bjuda dig en kokt korv på biltema om "dina" pengar var spenderade i slutet av månaden.

Hur kan och orkar du leva i en sån här situation? 

Kan bara hålla med om det du skriver. Helt sanslöst.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom