• Anonym (Hon)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

• Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Milla) skrev 2016-07-27 14:23:49 följande:

Idiotiskt att prioritera bort barnen genom att inte vara föräldraledig. Det finns gott om drömjobb och bra arbetsgivare.

Vilken branch jobbar han inom?

Jag tänker inte uppge bransch, jag anser det oviktigt i sammanhanget.

Men nej, drömjobb är det inte gott om. Jag har inte hittat något ännu. Jag har ett bra jobb med trevliga arbetskamrater men något drömjobb är det inte.

En bra arbetsgivare och ett drömjobb är inte samma sak. I min sambos fall är drömjobbet en blandning av lön, arbetsuppgifter, status, och förmåner. Han har en bra arbetsgivare som är mån om personalen, men det gäller att vara på när chanser kommer och de som varit föräldralediga har inte bara blivit efter tåget, de har svårt att komma ikapp.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-27 13:51:32 följande:

För det mesta tycker jag att vår uppdelning är bra. Det var några kärva år första föräldraledigheterna men jag tycker att det har varit bra.

Jag ska kolla med min mamma om hon kan vara med barnen någon kväll så jag kan försöka prata med sambon i lugn och ro. Det är något svårt att försöka reda ut något hemma med en hop sommaryra ungar i fötterna från det man kommer hem till läggdags.

Ang sambons föräldraledighet så har han sett flera på sitt jobb halka efter i karriären pga det och vågar inte riskera något. Han har sitt drömjobb.

Varför är ni tillsammans? Varför blev ni tillsammans? Vad såg ni hos varandra ursprungligen? Gör ni någonting tillsammans? Behöver du honom till någonting? Till vad i så fall? Har ni bra sex ens? Roligt tillsammans? Ja, varför är ni tillsammans?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-27 15:39:23 följande:

Varför är ni tillsammans? Varför blev ni tillsammans? Vad såg ni hos varandra ursprungligen? Gör ni någonting tillsammans? Behöver du honom till någonting? Till vad i så fall? Har ni bra sex ens? Roligt tillsammans? Ja, varför är ni tillsammans?

Vi är tillsammans för att vi älskar varandra.

Vi blev tillsammans för att vi blev kära.

Vi flyttade ihop för att vi ville dela livet med varandra.

Vi planerade och skaffade barn tillsammans för att vi ville utöka vår familj.

Jag vet inte vad han såg hos mig, men jag såg snälla ögon som satt på en arbetsmyra med 3 jobb. Jag såg humor och idrottsintresse. Jag såg en barndomsvän som jag litade på och hade känt hela mitt liv men kommit ifrån innan tonåren pga att de flyttade och han bytte skola. Jag såg en person jag tyckte om.

Just nu ser jag inte mycket av den personen, men jag försöker tro att vi kommer ta oss igenom det här. Vi sover åtminstonde i samma säng på nätterna. Förvisso oftast med minst ett barn som sällskap men endå.

Nej, jag "behöver" honom inte. Det har jag aldrig gjort. Jag upplever det tragiskt att leva med någon för att man behöver dem, såvida det inte handlar om minderåriga barn och deras föräldrar.

Jag lever med honom för att jag vill dela mitt liv med honom vid min sida.

Vi har sex när livet och orken tillåter kanske inte alltid så ofta som man skulle vela men barnen lär inte sova hos oss i evighet. Och enligt mig är det bra, han har inte heller verkat missnöjd direkt.

Vi brukade ha roligt tillsammans få vi har samma humor. Just nu har vi inte så kul.

Nöjd med det svaret?
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-27 16:18:33 följande:

Vi är tillsammans för att vi älskar varandra.

Vi blev tillsammans för att vi blev kära.

Vi flyttade ihop för att vi ville dela livet med varandra.

Vi planerade och skaffade barn tillsammans för att vi ville utöka vår familj.

Jag vet inte vad han såg hos mig, men jag såg snälla ögon som satt på en arbetsmyra med 3 jobb. Jag såg humor och idrottsintresse. Jag såg en barndomsvän som jag litade på och hade känt hela mitt liv men kommit ifrån innan tonåren pga att de flyttade och han bytte skola. Jag såg en person jag tyckte om.

Just nu ser jag inte mycket av den personen, men jag försöker tro att vi kommer ta oss igenom det här. Vi sover åtminstonde i samma säng på nätterna. Förvisso oftast med minst ett barn som sällskap men endå.

Nej, jag "behöver" honom inte. Det har jag aldrig gjort. Jag upplever det tragiskt att leva med någon för att man behöver dem, såvida det inte handlar om minderåriga barn och deras föräldrar.

Jag lever med honom för att jag vill dela mitt liv med honom vid min sida.

Vi har sex när livet och orken tillåter kanske inte alltid så ofta som man skulle vela men barnen lär inte sova hos oss i evighet. Och enligt mig är det bra, han har inte heller verkat missnöjd direkt.

Vi brukade ha roligt tillsammans få vi har samma humor. Just nu har vi inte så kul.

Nöjd med det svaret?

Det var inte för min egen skull som jag ställde frågorna.

Du säger att ni älskar varandra. Vad innebär det för dig att "älska någon"?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bella) skrev 2016-07-27 09:23:22 följande:

Inte läst alla svar men alla Ts kommentarer. Först reagerade jag på att Ts inte berättat om arvet, tycker man ska vara öppen i en relation. Mrn förstår utifrån beskrivningen av sambon att det funnits skäl att inte berätta.

Blir så upprörd att sambon är så snål och gniden. Visst, man kan bestämma sig för att ha separat ekonomi där man delar kostnaderna rakt av. Men om man då ska vara rättvis så skulle han då ha kompenserat Ts för inkomstbortfallet under föräldraledigheten. Varför ska hon gå back ekonomiskt för att han inte har råd att stanna hemma med barnen. Tråkigt också med pettimeter-rättvisa och att man alltid ska dela upp varje minsta kostnad så att det blir "rättvist". Sålänge han hade mest på sparkontot tyckte han att det var en bra idé, men nu tycker han helt plötsligt att andra regler gäller och att hon ska dela med sig, något han aldrig gjort. Riktigt illa tycker jag.

Exakt det här! Jag reagerade också på att ts inte berättat om arvet för sin man, det tycker jag definitivt att man ska göra! Vet man med sig att ens man skulle ha svårt att acceptera eller hantera detta så kanske man ska ta sig en funderare över förhållandet eller mannen?

Att han har suttit på en stor summa sparade pengar var visst okej så länge han trodde att du inga pengar hade, men nu när du har mer så ska du visst dela med dig och de ska spenderas medan hans fortfarande skall sparas eller? Hur tänker han? Varför ha ni inte levt "lyxliv" på hans besparingar i så fall? Det visar ju ändå att han förstår värdet av sparade pengar, men tydligen enbart om det gäller hans egna!

Sen håller jag även med Bella om föräldraledigheten, att det är riktigt orättvist och fult av honom att du tar hela föräldraledigheten med inkomst- och pensionsbortfall medan han fortsätter dra in pengar som vanligt! Och det verkar som att du ändå var tvungen att betala hälften av gemensamma utgifterna? Att dela lika på utgifter innebär för mig att man betalar utefter förmåga. Och om den ena tar all föräldraledighet så ska den givetvis bli kompenserad ekonomiskt på något vis, dels genom att betala en mindre andel av gemensamma utgifter och dels kanske få en summa varje månad av partnern som jobbar! Nu har ju du förlorat massor på ert upplägg medan han fått alla fördelar! Och så hånar han dig för att du inte hade sparade pengar, och skröt om hur duktig han var som sparat, när det faktiskt delvis är din förtjänst att han ens haft möjligheten! Nae, jag blir riktigt förbannad på orättvisan här!

I vilket fall som helst, han har ingen rätt till dina pengar ts, men jag tycker att du borde berättat sanningen för honom direkt. Gör klart för honom att pengarna ska sparas och inget du vill slösa på levnadskostnader! Det är alltid bra att ha en ordentlig buffert, och som du sa så blir det bara lättare och lättare att ta av pengarna om man först börjar!
  • Anonym (Hon)

Han vill inte leva lyxliv på mina pengar, utan det skulle givetvis betalas 50/50 även då. Skulle tex ett hus köpas för "mina pengar" skulle det givetvis skrivas som min enskilda egendom. Han är upprörd över mina morföräldrars hus, där har han dock backat efter samtalet med mamma. Hon fick honom att lyssna och inse att vi inte kunde vunnit budgivningen, och då ett av hennes syskon var utmätt av kronofogden så hade de krävt en öppen budgivning även om arvingar ville köpa huset, för att få ut maximalt penningvärde. Detta syskon är nöjt då summan blev så hög att hen inte längre är utmätt.

.

Anonym (Vickan) skrev 2016-07-27 16:51:07 följande:

Det var inte för min egen skull som jag ställde frågorna.

Du säger att ni älskar varandra. Vad innebär det för dig att "älska någon"?

Nehe. För vems skull då?

För mig är kärlek en känsla inne i kroppen som Jag inte kan definiera i ord. Jag försökte ovan men det lyckades uppenbarligen inte. Att älska någon är för mig att känna den kärleken för personen.
  • nevermind
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-27 15:36:33 följande:

Men nej, drömjobb är det inte gott om. Jag har inte hittat något ännu. Jag har ett bra jobb med trevliga arbetskamrater men något drömjobb är det inte.

En bra arbetsgivare och ett drömjobb är inte samma sak. I min sambos fall är drömjobbet en blandning av lön, arbetsuppgifter, status, och förmåner. Han har en bra arbetsgivare som är mån om personalen, men det gäller att vara på när chanser kommer och de som varit föräldralediga har inte bara blivit efter tåget, de har svårt att komma ikapp.
    Jävligt dåligt att prioritera jobbet framför barnen!
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-27 15:36:33 följande:
    Jaha, det beror kanske på vad man har pluggat till. Jag tycker det var roligt att plugga och jag tycker mina jobb jag haft i min branch varit väldigt roliga. Alla har varit drömjobb, speciellt jämfört med de okvalificerade jobben jag hade under gymnasiet och under min studietid (för att klara ekonomin).

Men jag är heller inte så status-fixerad som din man verkar vara. Ett drömjobb för mig innebär att jag har bra lön, roliga arbetsuppgifter och bra arbetskamrater. De flesta på mitt jobb har läst samma sak och är vettiga, roliga människor. Lönen är bra. Så jo för mig finns det gott om drömjobb.

Jag hade aldrig prioriterat bort mina barn för ett jobb, eller tyckt att det var OK om min man gjorde det.
  • Anonym (Hon)

Jag sa aldrig att jag var OK med att han inte tog föräldraledigt, jag förklarade varför han ansåg sig inte ha möjlighet att ta det. Och i ärlighetens namn tyckte jag att det var skönt att få vara hemma med barnen och se dem växa upp. Jätteskönt att vara hemma det året äldsta började skolan och ha tid och ork att hjälpa och diskutera mm direkt efter skolan när allt låg högst i minnet.

Vi har lyckats ha ett samtal om detta, och vi är väll inte vänner ännu men det har blivit lite trevligare stämning hemma. Han berättade till slut hur han fick reda på det, och det bekräftade bankens berättelse. När jag berättade att jag pratat med dem och att de gjort fel blev han också irriterad på vår rådgivare. Han vill att vi byter och det vill jag med.

Jag har sagt att jag är bered att ta hjälp av terapeut för att komma vidare med detta, och han skulle fundera på det. Vår tröskel är inte jättehög då vi haft hjälp från dem innan, pga att ett av våra barn har specialbehov.

• nevermind
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-29 04:31:50 följande:

Jag sa aldrig att jag var OK med att han inte tog föräldraledigt, jag förklarade varför han ansåg sig inte ha möjlighet att ta det. Och i ärlighetens namn tyckte jag att det var skönt att få vara hemma med barnen och se dem växa upp. Jätteskönt att vara hemma det året äldsta började skolan och ha tid och ork att hjälpa och diskutera mm direkt efter skolan när allt låg högst i minnet.

Vi har lyckats ha ett samtal om detta, och vi är väll inte vänner ännu men det har blivit lite trevligare stämning hemma. Han berättade till slut hur han fick reda på det, och det bekräftade bankens berättelse. När jag berättade att jag pratat med dem och att de gjort fel blev han också irriterad på vår rådgivare. Han vill att vi byter och det vill jag med.

Jag har sagt att jag är bered att ta hjälp av terapeut för att komma vidare med detta, och han skulle fundera på det. Vår tröskel är inte jättehög då vi haft hjälp från dem innan, pga att ett av våra barn har specialbehov.

Varför skiljer du dig inte??
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom