• Anonym (Hon)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

Han kräver nu att få del av dem.

Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

• Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 16:28:29 följande:

Varför skulle TS säga så? Du ändrar ju det för att misskreditera TS.

Först pratar du om att TS inte får bestämma vad de behöver, och sedan när du får mothugg då ändrar du det till hon bestämmer vad han vill ha.

Klart att båda parter får säga vad de vill när det gäller familjens behov som båda ska vara med och finansiera. Sedan får man naturligtvis ha synpunkter på vad ens partner köper också, det är inte samma sak som att bestämma. Förutom i din värld då.

Men att säga "vi behöver ingen ny bi" är det samma som att säga "varken du eller jag behöver ny bil".
  • Virriga Vera
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 16:34:35 följande:
    Men att säga "vi behöver ingen ny bi" är det samma som att säga "varken du eller jag behöver ny bil".

Nej, det är att säga VI behöver ingen ny bil. Men kanske DU behöver en, JAG behöver ingen.
  • Ego Lovers
    Anonym (fel) skrev 2016-07-26 14:56:34 följande:
    Problemet är ju främst att TS och hennes man har helt olika önskemål om hur livet skall levas. Han vill leva i "sus och dus" och hon vill leva normalt sparsamt. Hon säger nej till saker han önskar med ursäkten att de "inte har råd".

Givetvis skall inte hans önskemål få vara vägledande i hur de skall leva, men kanske inte enbart hennes heller. Antingen borde de prata ihop sig om en medelväg där bägge mår bra och har ett liv de önskar, eller så borde TS gjort helt klart för honom att hon har råd, men vill inte. Stor skillnad.

Att säga att hon har pengar men inte vill använda dem till samma saker som honom ger honom en möjlighet att antingen använda sina egna pengar, strunta i det, eller lämna TS då de inte har samma mål i livet. Nu kanske han tror att hon också skulle velat renovera osv när hon inte alls har något intresse i det. Klart han känne sig lurad då.

Däremot är ju det han gjort/gör också helt fel.
    Problemet är att ts sambo vill ha delad ekonomi så länge han är den rike i förhållandet. För nu har han skrytmånsen/Mr Rik bevisat att så länge han är den rike går det bra att ha enskild ekonomi men bär kvinnan visar sig få in stålar ja då ska hon minsann dela med sig. Han har gjort sitt val och kan nu inte stå för det. Touché! För honom. Och de har inte råd med en massa lyxkonsumtion med den inkomst de har och därför kunde de inte spenderar pengar när de inte har dom pengar. Då får man spara alt använda sitt sparkonto och det verkar vara något som ts inte vill, helst inte när det är saker sambon vill ha för att kunna skryta. Det kanske inte är tillräckligt fint för honom att åka i en BMW 5 serien från 2001 fast bilen fungerar kanon och håller minst fem år till om inte mer utan han vill ha en BMW x6 2016 för att kunna flåda runt i kvarteret.
    Inget säger att ts tjänar lite pengar men när månaden är slut är pengarna slut. Det är det för majoriteten när de har betalat räkningar, sparandet och mat. Man lägger en budget till det viktigaste. Medan ts sambo hade kunnat äta på resturang varje dag vill ts lära barnen värdet av att vara en familj och äta hemma i lugn och ro och slippa stressen på resturang med barn.

Jag spekulerar nu att ts har sina pengar i sparfonder som är den bästa sparformen och som ger den mest trygga avkastningen man kan få men tyvärr så får man betala straffavgift när man lyfter pengarna om man låst dom för att få en bra avkastning. Det är siffror på banken som minskar om man lyfter ut dom i förtid. Oavsett så har inte ts sambo något med dessa pengar att göra lika lite som ts inte har något med sambons sparpengar att göra.
    Det är fascinerande hur många tycker ts ska dela med sig när det är sambon han själv som krävt enskild ekonomi från början.

Många män klarar inte av när deras kvinna tjänar mer eller äger mer än dom själva. Man ser det när kvinnor som gått hemma med barnen i några år och sedan skolar om sig och börjar tjäna så pass mycket att hon skulle klara sig själv utan att bli försörjd av mannen. Då känner sig mannen obetydlig. Har sett flera par som det blivit så här för
  • EnAnonumius
    Ego Lovers skrev 2016-07-26 16:49:31 följande:
    Problemet är att ts sambo vill ha delad ekonomi så länge han är den rike i förhållandet. För nu har han skrytmånsen/Mr Rik bevisat att så länge han är den rike går det bra att ha enskild ekonomi men bär kvinnan visar sig få in stålar ja då ska hon minsann dela med sig. Han har gjort sitt val och kan nu inte stå för det. Touché! För honom. Och de har inte råd med en massa lyxkonsumtion med den inkomst de har och därför kunde de inte spenderar pengar när de inte har dom pengar. Då får man spara alt använda sitt sparkonto och det verkar vara något som ts inte vill, helst inte när det är saker sambon vill ha för att kunna skryta. Det kanske inte är tillräckligt fint för honom att åka i en BMW 5 serien från 2001 fast bilen fungerar kanon och håller minst fem år till om inte mer utan han vill ha en BMW x6 2016 för att kunna flåda runt i kvarteret. Inget säger att ts tjänar lite pengar men när månaden är slut är pengarna slut. Det är det för majoriteten när de har betalat räkningar, sparandet och mat. Man lägger en budget till det viktigaste. Medan ts sambo hade kunnat äta på resturang varje dag vill ts lära barnen värdet av att vara en familj och äta hemma i lugn och ro och slippa stressen på resturang med barn. Jag spekulerar nu att ts har sina pengar i sparfonder som är den bästa sparformen och som ger den mest trygga avkastningen man kan få men tyvärr så får man betala straffavgift när man lyfter pengarna om man låst dom för att få en bra avkastning. Det är siffror på banken som minskar om man lyfter ut dom i förtid. Oavsett så har inte ts sambo något med dessa pengar att göra lika lite som ts inte har något med sambons sparpengar att göra. Det är fascinerande hur många tycker ts ska dela med sig när det är sambon han själv som krävt enskild ekonomi från början. Många män klarar inte av när deras kvinna tjänar mer eller äger mer än dom själva. Man ser det när kvinnor som gått hemma med barnen i några år och sedan skolar om sig och börjar tjäna så pass mycket att hon skulle klara sig själv utan att bli försörjd av mannen. Då känner sig mannen obetydlig. Har sett flera par som det blivit så här för
    Håller med till fullo.
  • Anonym (Vickan)
    Ego Lovers skrev 2016-07-26 16:49:31 följande:

Problemet är att ts sambo vill ha delad ekonomi så länge han är den rike i förhållandet. För nu har han skrytmånsen/Mr Rik bevisat att så länge han är den rike går det bra att ha enskild ekonomi men bär kvinnan visar sig få in stålar ja då ska hon minsann dela med sig. Han har gjort sitt val och kan nu inte stå för det. Touché! För honom. Och de har inte råd med en massa lyxkonsumtion med den inkomst de har och därför kunde de inte spenderar pengar när de inte har dom pengar. Då får man spara alt använda sitt sparkonto och det verkar vara något som ts inte vill, helst inte när det är saker sambon vill ha för att kunna skryta. Det kanske inte är tillräckligt fint för honom att åka i en BMW 5 serien från 2001 fast bilen fungerar kanon och håller minst fem år till om inte mer utan han vill ha en BMW x6 2016 för att kunna flåda runt i kvarteret.

Inget säger att ts tjänar lite pengar men när månaden är slut är pengarna slut. Det är det för majoriteten när de har betalat räkningar, sparandet och mat. Man lägger en budget till det viktigaste. Medan ts sambo hade kunnat äta på resturang varje dag vill ts lära barnen värdet av att vara en familj och äta hemma i lugn och ro och slippa stressen på resturang med barn.

Jag spekulerar nu att ts har sina pengar i sparfonder som är den bästa sparformen och som ger den mest trygga avkastningen man kan få men tyvärr så får man betala straffavgift när man lyfter pengarna om man låst dom för att få en bra avkastning. Det är siffror på banken som minskar om man lyfter ut dom i förtid. Oavsett så har inte ts sambo något med dessa pengar att göra lika lite som ts inte har något med sambons sparpengar att göra.

Det är fascinerande hur många tycker ts ska dela med sig när det är sambon han själv som krävt enskild ekonomi från början.

Många män klarar inte av när deras kvinna tjänar mer eller äger mer än dom själva. Man ser det när kvinnor som gått hemma med barnen i några år och sedan skolar om sig och börjar tjäna så pass mycket att hon skulle klara sig själv utan att bli försörjd av mannen. Då känner sig mannen obetydlig. Har sett flera par som det blivit så här för

Ber om ursäkt svarar trots att jag inte orkade läsa hela ditt inlägg.

Tror det kan ligga något i det du säger. Män* behöver ofta känna sig behövda. Och ts man verkar särskilt ha det behovet. Man kan bara spekulera varför han aldrig bjudit ts trots att hon tjänat mindre. En anledning skulle kunna vara att han är snål. En annan är att ts med sin "vill klara mig själv"-attityd stött bort alla såna initiativ från mannen. Mannen har kanske känt sig otillräcklig vilket spätt på hans behov av att skryta. Och nu faller allting när han får reda på ts arv. Insikten om att han aldrig kommer att vara eller bli behövd kanske är superjobbig för honom. Men nu spekulerar jag bara. Men tycker att det mänskliga psyket ofta är mer komplicerat än vad man först tycks tro.

*egentligen menar jag både män och kvinnor. Alla behöver känna sig behövda då och då. Dock så skiljer det sig ofta hur detta behov uttrycks hos kvinnor och män.
  • Anonym (Din hycklande sambo.)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-26 16:13:26 följande:

Det är också att slå ner en pedofil som förgripit sig på ens dotter. Men det behöver inte betyda att det är allas åsikt att den som misshandlat har betett sig illa. Visst är det fakta att mannen brutit mot lagen, men det är inte fakta att han har betett sig illa. Det är en åsikt.

Tycker du samma om du blir bestulen eller bara när du stjäl?
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Din hycklande sambo.) skrev 2016-07-26 17:48:11 följande:
    Tycker du samma om du blir bestulen eller bara när du stjäl?
    Vadå tycker? Det här har inget med mina personliga åsikter att göra. JAG tycker att ts man betett sig jäkligt illa, men det är min ÅSIKT, inte FAKTA. Däremot är det fakta att han brutit mot lagen. HAN tyckte uppenbarligen inte att han betedde sig illa, eller hur?

Tycker du att Robin Hood betedde sig illa, till exempel? Faktum är att han stal och således bröt mot lagen, men det är inte ett faktum att han betedde sig bra eller illa, det är en åsikt.

Tycker du att en person som säger att en annan är ful, luktar illa eller pratar konstigt beter sig illa? Antagligen. Men han bryter ju inte mot lagen, så betyder det då att det INTE är fakta att han betett sig illa och att du alltså har fel i att han betett sig illa?

Huruvida nån beter sig illa är lika mycket en åsikt som att man tycker nån är vacker eller rolig.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-26 18:24:00 följande:

Vadå tycker? Det här har inget med mina personliga åsikter att göra. JAG tycker att ts man betett sig jäkligt illa, men det är min ÅSIKT, inte FAKTA. Däremot är det fakta att han brutit mot lagen. HAN tyckte uppenbarligen inte att han betedde sig illa, eller hur?

Tycker du att Robin Hood betedde sig illa, till exempel? Faktum är att han stal och således bröt mot lagen, men det är inte ett faktum att han betedde sig bra eller illa, det är en åsikt.

Tycker du att en person som säger att en annan är ful, luktar illa eller pratar konstigt beter sig illa? Antagligen. Men han bryter ju inte mot lagen, så betyder det då att det INTE är fakta att han betett sig illa och att du alltså har fel i att han betett sig illa?

Huruvida nån beter sig illa är lika mycket en åsikt som att man tycker nån är vacker eller rolig.

Vad lagen säger är helt irrelevant. Eller baserar du din personliga moral på lagen? Det viktigaste i den här soppan är vad ts och hennes man tycker eftersom det är de som har ett förhållande.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 16:34:35 följande:
    Vad är det du inte fattar?

TS har rätt att säga att de inte behöver en  ny bil. Det betyder bara det, det betyder inte att hon bestämmer vad han ska köpa. 
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom