• vadelma

BF april/maj 2017

Plussade imorse 19/8. Vårt första barn och på första försöket. Trodde inte det skulle gå så fort! Nu har jag tusen tankar. Någon mer som precis plussat med första graviditeten och vill följas åt?

• Svar på tråden BF april/maj 2017
  • Diremone
    Eevy skrev 2016-08-25 16:22:05 följande:

Hej alla glada.

Är gravid i V.6 (5+2) så himla spännande.

Detta är vårt första graviditet, båda är 31 år.

Igår hade jag ganska kraftig mensvärk som gick över ganska snart. Ingen blödning som tur är, blev lite orolig.

Symtom i övrigt:

Kissnödig som bara den, lite illamående, brösten känns tyngre, men de gör ej ont.

Beräknad 25/4.

Hur känner ni andra?

Kram & grattis!

Innan jag plussade kände jag järnsmak i munnen ett par gånger och var lite åksjuk (mer än vanligt) och så har jag haft lite mensvärksliknande känningar i magen. Dock har jag aldrig någon kraftig mensvärk när jag får mens så man kanske mer kan kalla det obehag.

Senaste dagarna har det dock lugnat ner sig med mensvärkskänslan och jag känner den bara ibland. Så för tillfället har jag i stort sett inga "symptom" alls.. Vet inte om jag borde vara orolig?
  • Diremone
    Tokgurkan skrev 2016-08-26 07:17:03 följande:

Har ni berättat för familjen? Vi har berättat för min mamma och min svärmor. Vill berätta för mina 3 syskon också så tror jag berättar det idag, hatar att hålla så stora hemligheter, är inte bra alls på det. Vänner får dock vänta till senare.

Nej, än så länge vet ingen.. Vi hoppas kunna dölja det till jul.... Men får väll se hur det går med det :-P I alla fall tänker vi nog hålla det för oss själva ett tag till
  • AnChCa

Hoppar också in i den här tråden :) Plussade den 18/8 och är enligt div appar (ja jag blev ju självklart tvungen att kolla flera ;D) beräknad 24/4.

Första gången för mig. Min sambo har dock 3 barn sedan tidigare. :)

När kontaktade ni mvc? Det känns på något sätt för tidigt att göra det redan nu (5+3) eller vad tror ni?

• vadelma
    AnChCa skrev 2016-08-26 13:56:14 följande:

Hoppar också in i den här tråden :) Plussade den 18/8 och är enligt div appar (ja jag blev ju självklart tvungen att kolla flera ;D) beräknad 24/4.

Första gången för mig. Min sambo har dock 3 barn sedan tidigare. :)

När kontaktade ni mvc? Det känns på något sätt för tidigt att göra det redan nu (5+3) eller vad tror ni?

Jag gjorde det igår. Beror lite på var du bor antar jag, på vissa ställen kan det vara svårt att få tid och då är det bra att vara ute i god tid.
  • Redcat

Hej jag hoppar också in här, fast jag vet inte när jag är beräknad? jag hade testdag igår och jag plusade har gjort ivf behandlig och fick göra mitt andra försök den här månaden är så glad men kan inte riktigt fatta än att jag verkligen är gravid har bara fått positivt test en gång i mitt liv och då va de en dag innan bmi och sen började mensen två dagar senare.. Är nu på bmi+4 och är så glad grattis till alla andra här inne

hur kollar man hur långt gången man är och när man är beräknad, tror jag är runt v 5 men hade varit så kul att kuna följa mer exakt?

• AnChCa
    vadelma skrev 2016-08-26 14:09:17 följande:

Jag gjorde det igår. Beror lite på var du bor antar jag, på vissa ställen kan det vara svårt att få tid och då är det bra att vara ute i god tid.

Ah då ska jag kanske ringa på måndag uti fall att :)
  • Tokgurkan
    Redcat skrev 2016-08-26 14:48:29 följande:

Hej jag hoppar också in här, fast jag vet inte när jag är beräknad? jag hade testdag igår och jag plusade har gjort ivf behandlig och fick göra mitt andra försök den här månaden är så glad men kan inte riktigt fatta än att jag verkligen är gravid har bara fått positivt test en gång i mitt liv och då va de en dag innan bmi och sen började mensen två dagar senare.. Är nu på bmi+4 och är så glad grattis till alla andra här inne

hur kollar man hur långt gången man är och när man är beräknad, tror jag är runt v 5 men hade varit så kul att kuna följa mer exakt?

Man räknar från din senaste mens första dag. Finns en app jag har laddat ner som heter Gravid & Baby, där får man skriva in ens uppgifter så kommer datum upp för beräknad förlossning, hur lång gången man är och info om bebis, dig och info till ens partner : -)

Grattis förresten!!
  • Redcat
    Tokgurkan skrev 2016-08-26 14:51:38 följande:

Man räknar från din senaste mens första dag. Finns en app jag har laddat ner som heter Gravid & Baby, där får man skriva in ens uppgifter så kommer datum upp för beräknad förlossning, hur lång gången man är och info om bebis, dig och info till ens partner : -)

Grattis förresten!!

Tack jag hittade den, tack för tipset den va är ju jätte bra

Är beräknad 25/4 2017 och är i v 6 (5+2)?, blir de inte i vecka 5 om jag är 5+2?
  • Ellinorc
    Redcat skrev 2016-08-26 14:58:33 följande:
    Tack jag hittade den, tack för tipset den va är ju jätte bra

Är beräknad 25/4 2017 och är i v 6 (5+2)?, blir de inte i vecka 5 om jag är 5+2?
    Jo egentligen är man ju i v 5 + x antal dagar, vet inte varför men det är så man räknar :) Grattis till plusset!
  • Redcat
    Ellinorc skrev 2016-08-26 15:04:41 följande:

Jo egentligen är man ju i v 5 + x antal dagar, vet inte varför men det är så man räknar :) Grattis till plusset!

Hehe okej, då är jag inte helt efter iallafall hahaha

Tack har ännu inte riktigt helt fattat att jag är gravid och vad det innebär (förstå mig gärna rätt, vet vad själva begreppet betyden men de går inte in att just jag är de), men de kommer nog haha
Svar på tråden BF april/maj 2017