BF maj 2017
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
Jag bor i Barcelona. Någon mer som bor i Spanien?
Uppdatering:är nu i v.24 (23+5). Vart framflyttad några dagar när jag gjorde ul i v.20-21,så nytt bf 7 maj. Jag kommer alltså få snitt i slutet på april
Hur tänker ni med föräldrapeng och föräldraledighet? Känns som att det finns smarta drag att göra om man vill kunna vara ledig så länge som möjligt. Typ första året ta 3 dagar i veckan istället för max osv. Hur gör ni?
Hur tänker ni med föräldrapeng och föräldraledighet? Känns som att det finns smarta drag att göra om man vill kunna vara ledig så länge som möjligt. Typ första året ta 3 dagar i veckan istället för max osv. Hur gör ni?
Maken vill ta en större del av föräldraledigheten än tidigare då han nästan inte tagit något. Däremot var han student vid första barnet och deltidsarbetslös när andra kom till världen så vi var ju mycket hemma tillsammans i alla fall men han har liksom inte känt på "riktig" föräldraledighet.
Så antagligen kommer jag vara hemma fram till nyår och därefter tar han resten fram till sommarlovet. Men vi har också diskuterat om vi ska vara hemma samtidigt i början och därefter dela veckorna ganska lika, dvs ta 2,5 dagar var/per vecka eller så. Vi får se.
Jobbar så länge jag kan och mår bra, förhoppningsvis 1-2 dgr innan bf (som jag gjorde förra graviditeten), sen kommer jag leva på sparade pengar tills bebis kommer och därefter börjar jag plocka 2-3 dgr i veckan och eftersom vi stänger bebisverkstaden efter denna tös så behöver vi inte bry oss om SGI och slösa dagar efter första året
Under första året kan man ta ut inga dagar eller få dagar beroende på hur lite man klarar sig på, efter det året måste man ta ut lika många dagar som man arbetade innan du gick på föräldraledighet om du vill behålla sin SGI. Som för mig gällde heltid dvs 40 tim / V.
Så det är mao bara under det första året man har möjlighet att spara dagar för sen om man vill vara hemma och behålla sin SGI så måste man ta ut 40 tim i veckan. Planerar du att jobba innan barn nr 2 eller 3.. (om jag inte missminner mig minst ca 8 mån) så hinner du arbeta upp en ny SGI..
Rätta mig om jag har fel men det är så jag uppfattat det hela. :)
Tänk på att SGI styr både ersättning vid VAB och egen sjukdom! Även om inte föräldrapenning behövs mer. :)