• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • Anotherone
    Bebisbubbla skrev 2017-01-14 12:53:18 följande:

Hur tänker ni med föräldrapeng och föräldraledighet? Känns som att det finns smarta drag att göra om man vill kunna vara ledig så länge som möjligt. Typ första året ta 3 dagar i veckan istället för max osv. Hur gör ni?

Vi kommer snåla så gott det går första året, eller ja hela ledigheten. Möjligen ta ut fullt första månaden för att inte få värsta chocken. Men efter det dra ner till 2 dagar per vecka typ. Jag får utfyllnad från jobbet och har även tänkt ta 1 mån semester (= lön + semesterdagstillägg) så det borde inte vara några problem. Jag kan även tänka mig att börja jobba förmiddagar ett par gånger i veckan lite längre fram så att vi får in pengar den vägen istället för att ta fp-dagar.

Med första barnet tog vi inte mer än 100 dagar första året vilket gjorde att vi kunde unna oss långa sommarlov ända till dess att han gick ut första klass, vi hade massor av SGI-dagar kvar. Siktar på samma upplägg den här gången.
  • Bebisbubbla
    Anotherone skrev 2017-01-16 11:37:27 följande:

Vi kommer snåla så gott det går första året, eller ja hela ledigheten. Möjligen ta ut fullt första månaden för att inte få värsta chocken. Men efter det dra ner till 2 dagar per vecka typ. Jag får utfyllnad från jobbet och har även tänkt ta 1 mån semester (= lön + semesterdagstillägg) så det borde inte vara några problem. Jag kan även tänka mig att börja jobba förmiddagar ett par gånger i veckan lite längre fram så att vi får in pengar den vägen istället för att ta fp-dagar.

Med första barnet tog vi inte mer än 100 dagar första året vilket gjorde att vi kunde unna oss långa sommarlov ända till dess att han gick ut första klass, vi hade massor av SGI-dagar kvar. Siktar på samma upplägg den här gången.

Jag vill också spara en hel del. Min sambo har bra semester och är ledig jul/nyår/påsk/midsommar osv. I mitt jobb arbetar man 365 dagar om året. Aldrig stängt oavsett högtid eller helgdag. Därför känns det som att jag kommer ha nytta av att kunna plocka ut dagar senare.
  • Anotherone
    Bebisbubbla skrev 2017-01-16 13:50:03 följande:
    Jag vill också spara en hel del. Min sambo har bra semester och är ledig jul/nyår/påsk/midsommar osv. I mitt jobb arbetar man 365 dagar om året. Aldrig stängt oavsett högtid eller helgdag. Därför känns det som att jag kommer ha nytta av att kunna plocka ut dagar senare.
    Det är smart tänkt!
    Särskilt eftersom rätten gentemot arbetsgivaren att vara ledig (tex. på somrar och lov) är knuten till att du har dagar kvar. Så för mig har dagarna ett mycket större värde som just dagar längre fram, än vad jag tänker mig att de har i pengar under f-ledigheten.

Det finns många arbetsgivare som inte har koll visserligen men också de som har strikta rutiner så det är lika bra att planera i förväg.
  • Bebisbubbla

V23 nu och gått upp 6 kilo hittills. Svårt veta vad som är rimligt och vad man kommer sluta på. Hur ligger ni andra till? Och ni som varit gravida förr, brukar det öka massa på slutet?

• Ankissen
    Bebisbubbla skrev 2017-01-18 10:24:58 följande:

V23 nu och gått upp 6 kilo hittills. Svårt veta vad som är rimligt och vad man kommer sluta på. Hur ligger ni andra till? Och ni som varit gravida förr, brukar det öka massa på slutet?

Första barnet vägde jag 53  innan och gick precis över 70 på förlossningsinvägningen. 
    Andra barnet något liknande. 
    Nu började jag på typ 56 och vägde i morse 61,1. Är i v. 23. 

Ja, visst går det snabbare med viktökningen på slutet. Jag tycker dock inte det blivit för extremt. Jag räknade med typ 17 kg som jag gick upp eftersom jag vägde ganska lite till att börja med. Blir nog något liknande denna gång. 
  • Bebisbubbla
    Ankissen skrev 2017-01-18 10:30:15 följande:

Första barnet vägde jag 53  innan och gick precis över 70 på förlossningsinvägningen. 

Andra barnet något liknande. 

Nu började jag på typ 56 och vägde i morse 61,1. Är i v. 23. 

Ja, visst går det snabbare med viktökningen på slutet. Jag tycker dock inte det blivit för extremt. Jag räknade med typ 17 kg som jag gick upp eftersom jag vägde ganska lite till att börja med. Blir nog något liknande denna gång. 

Har det varit svårt att komma ner igen efteråt?
  • ika_109
    Bebisbubbla skrev 2017-01-18 10:24:58 följande:

Här började vi på 55 kg gick ner till 53 kg dem första veckorna och idag första dagen på vecka 24 så vägde jag 59 kg så 4 kg + hittills.

Förra gravven så gick jag upp 18 kg, vill inte uppleva det igen, det var tuuuungt..
  • Ankissen
    Bebisbubbla skrev 2017-01-18 10:35:26 följande:
    Har det varit svårt att komma ner igen efteråt?
    Näe, inte ett dugg. Jag kom i mina byxor från innan graviditeten en vecka efter förlossningen. :) Samma för min mamma, vi är små nätta personer helt enkelt. :)
    Får se om det blir lika lätt nu när det är tredje graviditeten och jag är äldre... ;)
  • Bebisbubbla
    ika_109 skrev 2017-01-18 10:38:31 följande:

Här började vi på 55 kg gick ner till 53 kg dem första veckorna och idag första dagen på vecka 24 så vägde jag 59 kg så 4 kg + hittills.

Förra gravven så gick jag upp 18 kg, vill inte uppleva det igen, det var tuuuungt..

Tänker du extra på vad du äter? Motionerar? Tips?
  • ika_109
    Bebisbubbla skrev 2017-01-18 11:12:31 följande:
    Tänker du extra på vad du äter? Motionerar? Tips?
    Vi har ju hund, så jag går väldigt mycket (1-2 tim) per dag.
    Jag har inte uteslutit kolhydrater men däremot minskat på bröd och dricker en smoothie eller tar en frukt när jag blir lite småsugen på nåt.

Jag tränade fram tills jag började jobba efter första barnet och får inte ihop heltidsjobb med en tvååring, städning, matlagning, och hund.. 

Vid det här laget med första så hade jag gått upp ca 7 kg så jag hoppas att jag iaf kan ligga på en 11-12 kg denna graviditet så blir jag nöjd.