• AlexandraJohansson

IVF 2016 sep/okt

Hej alla glada! Vill gärna komma i kontakt med par som ska göra IVF!

vi kanske kan bli ett glatt gäng som kan träffas & dela våra postiva/negativa historier med varandra!

Det brukar ju vara så att allting går i en berg & dalbana. men till sist får vi alla det mest värdefulla & fantastiska som alla av oss har längtat efter!

• Svar på tråden IVF 2016 sep/okt
  • missanmusen

Jag och min man har äntligen varit på första läkarbesöket och planerat att starta vår IVF i mitten av September. Idag ska vi hämta ut alla sprutor.

Jag är så nervös och spänd! Vi får hjälp för att han behandlats med cellgifter och vi kommer att använda frysta spermier från innan behandlingen.

Det här blir vårt första IVF-försök!

• Moni86

Tjejer är de ngn här som har eller har haft en sambo som har tyckt de varit jobbigt med IVF å hellre vill att vi försöker själva? Dela gärna med er. Allt känns så hopplöst om inte båda är med på de.

• Regnbågsdröm
    Moni86 skrev 2016-08-29 13:04:39 följande:

Tjejer är de ngn här som har eller har haft en sambo som har tyckt de varit jobbigt med IVF å hellre vill att vi försöker själva? Dela gärna med er. Allt känns så hopplöst om inte båda är med på de.

Det låter jobbigt. Men det finns ju en anledning till att ni gör IVF? Den måste ju din sambo också vara medveten om? Ni blir ju inte beviljade IVF om det vore så att chansen är stor att ni kan lyckas på egen hand. Den chansen har ni ju säkert, men lär ju vara rätt liten med tanke på att det är IVF ni blivit ordinerade. Försök göra det klart för din sambo. Klart processen är jobbig. Men den ger er större chanser att nå drömmen än att låta bli.
  • Moni86
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-29 13:45:34 följande:

Det låter jobbigt. Men det finns ju en anledning till att ni gör IVF? Den måste ju din sambo också vara medveten om? Ni blir ju inte beviljade IVF om det vore så att chansen är stor att ni kan lyckas på egen hand. Den chansen har ni ju säkert, men lär ju vara rätt liten med tanke på att det är IVF ni blivit ordinerade. Försök göra det klart för din sambo. Klart processen är jobbig. Men den ger er större chanser att nå drömmen än att låta bli.

Vi har lyckats bli gravida själva men får missfall i samma vecka var gång. Lyckas inte komma förbi vecka 9. Har tre graviditeter bakom mig som slutat i missfall. :(
  • Regnbågsdröm
    Moni86 skrev 2016-08-29 14:10:19 följande:
    Vi har lyckats bli gravida själva men får missfall i samma vecka var gång. Lyckas inte komma förbi vecka 9. Har tre graviditeter bakom mig som slutat i missfall. :(
    Och därav tror läkarna att IVF skulle göra det lättare för er? I min värld har jag väldigt svårt att förstå varför din sambo sätter sig emot det. Det är dessutom Du som ska gå igenom allt det fysiskt jobbiga. Hade varit en annan sak om du hade sagt det. Din sambo borde tänka ett steg längre.
  • Moni86
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-29 14:23:31 följande:

Och därav tror läkarna att IVF skulle göra det lättare för er? I min värld har jag väldigt svårt att förstå varför din sambo sätter sig emot det. Det är dessutom Du som ska gå igenom allt det fysiskt jobbiga. Hade varit en annan sak om du hade sagt det. Din sambo borde tänka ett steg längre.

Då jag har endometrios så börjar de smärta mer å mer. Läkaren anser egentligen att jag bara har haft en enorm otur å tyckte väl att vi kunde försöka igen själva men då han inte ger mig ngn hjälp i form av trombyl eller progesteron känns de lönlöst å försöka själva. Endometriosen har redan förstört ena äggledaren å jag vill inte att den förstör andra. Blir bara så besviken när han tycker de är så jobbigt å hellre vill att vi klarar de på naturlig väg.
  • Regnbågsdröm
    Moni86 skrev 2016-08-29 14:31:27 följande:
    Då jag har endometrios så börjar de smärta mer å mer. Läkaren anser egentligen att jag bara har haft en enorm otur å tyckte väl att vi kunde försöka igen själva men då han inte ger mig ngn hjälp i form av trombyl eller progesteron känns de lönlöst å försöka själva. Endometriosen har redan förstört ena äggledaren å jag vill inte att den förstör andra. Blir bara så besviken när han tycker de är så jobbigt å hellre vill att vi klarar de på naturlig väg.
    Jag tycker du ska förklara för honom att han slipper det fysiska. Psykiskt är processen jobbig för er båda, men du får dessutom det fysiska. Vill du testa den vägen så borde han också vilja det. Försök att prata med honom, det är mitt råd. Jag förstår att du inte pallar fler missfall. Stor kram!
  • Moni86
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-29 14:34:14 följande:

Jag tycker du ska förklara för honom att han slipper det fysiska. Psykiskt är processen jobbig för er båda, men du får dessutom det fysiska. Vill du testa den vägen så borde han också vilja det. Försök att prata med honom, det är mitt råd. Jag förstår att du inte pallar fler missfall. Stor kram!

Nej fler missfall orkar jag verkligen inte gå igenom! Är tröttsamt som de är redan. Ska försöka prata med honom, han är som en mussla så inte den lättaste å prata med alltid.

Stor kram tillbaka!
  • Regnbågsdröm
    Moni86 skrev 2016-08-29 14:41:42 följande:
    Nej fler missfall orkar jag verkligen inte gå igenom! Är tröttsamt som de är redan. Ska försöka prata med honom, han är som en mussla så inte den lättaste å prata med alltid.

Stor kram tillbaka!
    Jag förstår, men försök. Ska ni orka ta er igenom det här så måste ni öppna er för varandra!

Har ni redan en plan för IVF nu? Eller valde du bara att skriva i en aktiv grupp. Kram!
  • Kezza
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-29 08:25:26 följande:

Välkomna hit både Muffins och Kezza! Hoppas det ska gå bra för er också! Här ska vi ha 100 procent lyckade resultat

Kul med fler som går i Malmö också! Hoppas ni får börja nu Kezza. Och har du frågor så ställ dem gärna. Jag är på min fjärde långa behandling hos RMC, så kan nog svara på det mesta

Tack så mycket! :)

Jag kommer säkert att ha många frågor! :)

Hur många dagar har det tagit för dig att få hem brevet (från att du ringde) med besked om ni får starta eller inte? Jag har varit inne på Mina vårdkontakter idag för att se om det stod något där men det var inget. Jag är så nervös att jag inte ska få plats. Speciellt inte eftersom att vi redan har väntat en evighet (känns det som iallafall :)
Svar på tråden IVF 2016 sep/okt