• AlexandraJohansson

IVF 2016 sep/okt

Hej alla glada! Vill gärna komma i kontakt med par som ska göra IVF!

vi kanske kan bli ett glatt gäng som kan träffas & dela våra postiva/negativa historier med varandra!

Det brukar ju vara så att allting går i en berg & dalbana. men till sist får vi alla det mest värdefulla & fantastiska som alla av oss har längtat efter!

• Svar på tråden IVF 2016 sep/okt
  • Regnbågsdröm
    Kezza skrev 2016-08-30 11:58:56 följande:
    Aha, så det kan anpassa sprayen. Till ungefär hur många dagar räcker en flaska? Jag har fått 2 st utskrivna och hoppas att det kommer att räcka till alla veckor.

Vad menas med att man är svårstimulerad?

Vad kollar de på ultraljudet?
    Har du fått flaskor med 60 doser i så bör det räcka. Men du kan kryssa för på flaskan varje gång du tar, så har du koll.

Att vara svårstimulerad innebär att jag behöver mycket hormon i många dagar för att bilda äggblåsor och för att de ska växa som de ska. Det där inser de efter ett tag. Det är därför du går på ultraljud efter en vecka för att se hur det ser ut inuti. Då ser dem om äggblåsorna växt tillräckligt för att planera äggplock, eller om du behöver öka dosen på sprutan eller minska dosen på sprutan. De brukar ofta se första försöket som lite av ett testförsök, eftersom de inte vet helt från början vilken dos eller spruta man kan tänkas behöva. Nu när jag gjort fler försök börjar de på maxdos på mig från dag ett. Har även bytt spruta sen mitt allra första försök. Vilken spruta ska du ta och vilken dos börjar du med? Det är väldigt sällan de prickar dosen direkt från början, så det är helt normalt att få justera den efter första ultraljudet. Bara så du inte oroar dig
  • Kezza
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-30 12:13:29 följande:
    Har du fått flaskor med 60 doser i så bör det räcka. Men du kan kryssa för på flaskan varje gång du tar, så har du koll.

Att vara svårstimulerad innebär att jag behöver mycket hormon i många dagar för att bilda äggblåsor och för att de ska växa som de ska. Det där inser de efter ett tag. Det är därför du går på ultraljud efter en vecka för att se hur det ser ut inuti. Då ser dem om äggblåsorna växt tillräckligt för att planera äggplock, eller om du behöver öka dosen på sprutan eller minska dosen på sprutan. De brukar ofta se första försöket som lite av ett testförsök, eftersom de inte vet helt från början vilken dos eller spruta man kan tänkas behöva. Nu när jag gjort fler försök börjar de på maxdos på mig från dag ett. Har även bytt spruta sen mitt allra första försök. Vilken spruta ska du ta och vilken dos börjar du med? Det är väldigt sällan de prickar dosen direkt från början, så det är helt normalt att få justera den efter första ultraljudet. Bara så du inte oroar dig
    Ja, det är 60 dosor i flaskan. Jag är lite förvirrad för i flödesschemat står det att man ska börja spraya 3 ggr/dag men sköterskan har skrivit 2 ggr. Jag hoppas att det står rätt info i brevet som kommer.

Jag ska ta Gonal-f och sköterskan har skrivit 200. Vet dock inte riktigt vad det betyder. Ska jag då "rulla fram" 200 enheter varje gång innan jag sticker?
  • Regnbågsdröm
    Kezza skrev 2016-08-30 12:38:53 följande:
    Ja, det är 60 dosor i flaskan. Jag är lite förvirrad för i flödesschemat står det att man ska börja spraya 3 ggr/dag men sköterskan har skrivit 2 ggr. Jag hoppas att det står rätt info i brevet som kommer.

Jag ska ta Gonal-f och sköterskan har skrivit 200. Vet dock inte riktigt vad det betyder. Ska jag då "rulla fram" 200 enheter varje gång innan jag sticker?
    Jag har alltid börjat med 3 ggr per dag. Men vet att det kan vara olika. Så framgår det inte tydligt i dina papper som du får hem, så ring och fråga det. Är ändå rätt så smidigt att ringa och fråga.

Ja. Jag har tagit gonal f tidigare och det är en förgylld "penna" som du "snurrar" upp till den dosen du ska ha, i ditt fall 200. Den är oerhört smidig, så det kommer inte bli några problem för dig!
  • Jadu

Hej.

Hoppar in här, vart på vårt första besök på sahlgrenska igår.

Ren lycka att få veta att det fanns spermier.

Okt mensen börjar jag med korta protokollet och preminilär äggplock är v 43 :)

• FruA78
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-08 21:19:43 följande:

Första sprutan tagen
    Hur går det för er andra?

Härligt då är ni ett steg närmare :)

Själv så blir det inget FET nu i slutet av september :( Min man sa i söndags att det inte kommer fungera med jobbet denna månad. Han ska gå en utbildning i 4 veckor och kommer även resa i landet. Så besviken eftersom vi har väntat på att få sätta igång länge nu. Han vill inte lämna mig ensam med läkarbesök och ruvning. Det vill inte jag heller så det får bli i slutet av oktober istället. Håller tummarna stenhårt för er andra nu! <3
  • Superfurry

Hej alla!

Får man hoppa in här?

Jag startade också en tråd när jag skulle göra mitt andra IVF/ISCI i juli men det blev inte nåt av det dessvärre, så jag har hållit mig borta från FL ett tag och vilat. Sista gången tog hårt på psyket och humöret och jag känner mig fortfarande tom och ilsken. Man undrar n¨r det ska bli vår tur?

Kikade också på den där septembertråden men såg också att många kommit långt där...

Jag och sambon har bestämt att dra igång IVF 3 nu i oktober med spraystart i slutet av denna månad :)

Vi hoppas på att det går vägen denna gång! jag är 40 och sambon 29 så vi är ett något ovanligt par... :)

Hoppas på många plus i denna tråd!

• Regnbågsdröm
    FruA78 skrev 2016-09-08 21:29:32 följande:
    Härligt då är ni ett steg närmare :)

Själv så blir det inget FET nu i slutet av september :( Min man sa i söndags att det inte kommer fungera med jobbet denna månad. Han ska gå en utbildning i 4 veckor och kommer även resa i landet. Så besviken eftersom vi har väntat på att få sätta igång länge nu. Han vill inte lämna mig ensam med läkarbesök och ruvning. Det vill inte jag heller så det får bli i slutet av oktober istället. Håller tummarna stenhårt för er andra nu! <3
    Tack snälla för att du håller tummarna!

Typiskt att det krockar med jobb för er. Men hoppas på nästa månad då. Kram till er!
  • FruA78
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-09 20:02:18 följande:
    Tack snälla för att du håller tummarna!

Typiskt att det krockar med jobb för er. Men hoppas på nästa månad då. Kram till er!
    Tack ja nästa månad så kör vi igång igen, äntligen :) Kommer säkert att krocka nästa månad med mannens jobb men då får han stanna hemma istället för att följa med. Kan inte vänta hur länge som helst.

Hur ligger du till? När har du första vul?
  • Regnbågsdröm
    FruA78 skrev 2016-09-13 15:14:18 följande:
    Tack ja nästa månad så kör vi igång igen, äntligen :) Kommer säkert att krocka nästa månad med mannens jobb men då får han stanna hemma istället för att följa med. Kan inte vänta hur länge som helst.

Hur ligger du till? När har du första vul?
    Hoppas ni får till det nästa månad. Att han kan ta ledigt eller så.

Jag är mitt i sprutandet nu. Tack som frågar. Har första ultraljudet på torsdag. Men brukar alltid få göra minst två, men hoppas det kommit igång lite då i alla fall. Så att det i alla fall går framåt. Men brukar få spruta två veckor ungefär. Kram!
Svar på tråden IVF 2016 sep/okt