• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • Madde87

Jag ville så gärna göra ett ultraljud för att se om det finns nåt där inne överhuvudtaget. Har fått för mig att jag är skengravid eller nåt för det känns bara fel allt. Men när jag ringde så fanns ingen tid förrän januari och då är det ju ändå dags för rul och dessutom om där är något så lär det ju synas på magen då. Usch vad jag ångrar att vi redan berättat för familjen och jag funderar på om det är därför jag är extra orolig över allt. Alla är ju så jävla glada och förväntansfulla och fy vad jobbigt det blir då att berätta om något går fel.

• Nixe

Fick mina provsvar från kub igår, 1:503. Jag blev jätteledsen.. Jag VET att det ändå är en otroligt liten skattat risk men man kan ju inte låta bli att jämföra med mitt första barn de jag fick 1:20 000 för bara två år sedan. Jag är under 30, inom normalvikt sett till längd och har ingen historik i släkten av kromosomfel. Ska ringa idag och fråga om det var blodproverna eller nackspaltens mått som drog ner siffrorna så pass mkt. Hade bestämt mig innan att om jag får 1:1000 eller lägre riskskattning så skulle jag vara lugn med det och blir det 1:200 eller högre så går vi ju vidare med nipt. Jag hoppades bara innerligt att inte hamna däremellan men så klart gjorde man ju det. I min hjärna är det ingen markant skillnad mellan 1:200-1:500 när skalan ändå är så pass stor.. Som sagt jag VET ju egentligen att risken ändå är liten och att man kan ha 1:2 och få ett friskt barn och 1:20 000 och ändå ha otur men just nu funkar inte riktigt de logiska tankarna. Jag är jätterädd för Patau och Edwards och vill nog gå vidare och betala själv för nipt men samtidigt tvekar jag då 6000 ändå är ganska mycket pengar, iaf när risken ändå ÄR beräknad liten. Känner mig hemskt fånig som blev så ledsen och orolig, jag trodde inte riktigt att jag skulle bli det när jag vägde för och nackdelar med kub (och jag ångrar ändå inte att jag gjorde testet) men jag har till skillnad från förra graviditeten mått väldigt dåligt sen v 2 typ så jag kanske är extra känslig den här gången.. Är jag knäpp som inte är nöjd med 1:503? Mina vänner försöker ju peppa med att det säkert är en frisk bebis men erkänner samtidigt att de hade blivit jätteoroliga om dom hade fått samma siffror liksom..

• Cacek

Jag tror och hoppas det kommer komma en dag då NIPT är så pass billigt att det kan erbjudas i lika stor utsträckning som kub, för dessa kub resultat oroar mer än de ska göra.

Jag är som sagt insatt i detta ämnet lite då jag jobbar med dessa fostervattensprov och chorionvillibiopsier (moderkaksprov). Jag utför i mitt jobb Qf-pcr (den analys som tar 2-3 dagar) och Mikroarray (den analys som tar lite längre tid) på dessa typer av prov. Och jag kan ärligt säga att även om jag är insatt så blev jag lite orolig över mitt eget resultat på 1/80 fast att hade jag fått in en remiss på jobbet så hade jag inte tyckt det var en jättehög siffra. Och jag tänker då att det är ju inte så konstig att kvinnor som inte är lika bekanta med det blir jätteoroliga.

Jag har däremot valt att försöka koppla bort kuben och tänka att nipt är det jag gjort från början. Men väntan känns lång.

Jag kan även försöka lugna andra med att säga att det är ytterst få gånger som kub resultat visar rätt. Det är mer vanligt på mitt jobb att vi svarar ut normala svar än avvikande.

• Nixe
    Cacek skrev 2016-12-01 11:53:43 följande:

Jag tror och hoppas det kommer komma en dag då NIPT är så pass billigt att det kan erbjudas i lika stor utsträckning som kub, för dessa kub resultat oroar mer än de ska göra.

Jag är som sagt insatt i detta ämnet lite då jag jobbar med dessa fostervattensprov och chorionvillibiopsier (moderkaksprov). Jag utför i mitt jobb Qf-pcr (den analys som tar 2-3 dagar) och Mikroarray (den analys som tar lite längre tid) på dessa typer av prov. Och jag kan ärligt säga att även om jag är insatt så blev jag lite orolig över mitt eget resultat på 1/80 fast att hade jag fått in en remiss på jobbet så hade jag inte tyckt det var en jättehög siffra. Och jag tänker då att det är ju inte så konstig att kvinnor som inte är lika bekanta med det blir jätteoroliga.

Jag har däremot valt att försöka koppla bort kuben och tänka att nipt är det jag gjort från början. Men väntan känns lång.

Jag kan även försöka lugna andra med att säga att det är ytterst få gånger som kub resultat visar rätt. Det är mer vanligt på mitt jobb att vi svarar ut normala svar än avvikande.

Tack! Dock är jag nog lite färgad av att jag jobbar med sjuka nyfödda så min bild av hur vanligt det är med kromosomfel är förmodligen inte som många andras. Jag vill göra nipt istället nu just för att kub bara gjorde allting jobbigt och när jag ringde upp för att fråga om siffrorna så fick jag ett riktigt dåligt bemötande som tyvärr förvärrade min känsla rejält även om värdena ska vara "normala" (nackdpalt: 2,6, hcg: 21,3 och papp-a: 1,27). Men nu hittar jag ingen tid förrän om nästan tre veckor. Jag behöver ju inget ultraljud utan vill bara lämna blodprovet så jag kommer bli ledsen om dom inte kan få in mig någonstans innan dess känner jag :(
  • elyse

Hej! Jag har BF den 23:e juni och det är mitt andra barn (Första, en flicka, blir tre i april) . Ser att det finns en del Uppsala-bor här - samma här! Gällande gyn så kan jag rekommendera Centrumkliniken (ligger i gränden mellan Amazing Thai och Svava). Jag gick till Axel Rhenman och kommer fortsätta gå dit. 

Hade ett MF i juni i år så det tog ett bra tag innan jag kunde tro på den här graviditeten. Så skönt att se Lilla ligga och sprattla på VUL:et! :) I övrigt kommer vi inte att göra kub eller nipt. 

• Cocostoffsan

Gjorde kub idag och fick se en sprattlande bebis med tickande hjärta. Fick 1:8711 och känner mig nöjd med det då det är låg risk. Var mest orolig över att bebisen inte levde.

• BFjuni2017
    Cocostoffsan skrev 2016-12-02 16:26:13 följande:

Gjorde kub idag och fick se en sprattlande bebis med tickande hjärta. Fick 1:8711 och känner mig nöjd med det då det är låg risk. Var mest orolig över att bebisen inte levde.

Förstår dig!! Vi var också på kub idag och tårarna kom när jag såg det lilla hjärtat slå. Vi fick också låg risk. Jag frågade om siffran och fick 1:20 000 men hon underströk att vi inte ska jämföra siffror med varandra, säger de låg risk så är det låg risk :)

Jag är precis som du såå lättad!!! Över att det fanns liv därinne. Blev tillbakaflyttad 2 dagar så nu imorgon går jag in i v 13. Bebis var 5,3 cm. Men vad hårt hon tryckte för att få till bra bilder för att kunna mäta nacken!
  • Cocostoffsan
    BFjuni2017 skrev 2016-12-02 16:57:41 följande:

Förstår dig!! Vi var också på kub idag och tårarna kom när jag såg det lilla hjärtat slå. Vi fick också låg risk. Jag frågade om siffran och fick 1:20 000 men hon underströk att vi inte ska jämföra siffror med varandra, säger de låg risk så är det låg risk :)

Jag är precis som du såå lättad!!! Över att det fanns liv därinne. Blev tillbakaflyttad 2 dagar så nu imorgon går jag in i v 13. Bebis var 5,3 cm. Men vad hårt hon tryckte för att få till bra bilder för att kunna mäta nacken!

Tror faktiskt inte heller att man ska haka upp sig så mycket på siffror, men förstår ju såklart att det är svårt ibland. Finns ju inga garantier för någonting.

Blev så lättad när bilden visade sig och bebisen sprattlade till. Så skön känsla. :) Jag blev framflyttad 2 dagar, så egentligen är jag väl i 12+4 men jag håller kvar vid mitt gamla til RUL. :) 6,2 cm från huvud till stjärt.
  • Cocostoffsan

Skulle kunna tänka mig att gå med i den hemliga facebook-gruppen. Om det inte syns någonstans utifrån att jag är med ? :)

• Sommarnatt10

Längtar oxå till kub, blir ju ännu mer sugen nu när man ser alla ul-bilder...

Någon här inne som har koll på vad låga värden på sköldskörteln innebär? BM ringde vid lunch å berättade att de vill ta nya prover pga av låga värden så ska dit på måndagmorgon å ta nya och fler prover.