• FÅblom

Pergotime Hösten 2016

Hej.

Ska på tisdag börja min andre kur med Pergotime, förra cykeln blev de inget plus och mensen kom igår :( så ska börja på nästa kur på tisdag. Ska nu ta en tablett i åtta dagar. Förra månaden såg min gynekolog 2 äggblåsor och övervägde och ge mig en spruta men vågade inte då de ena ägget redan lossnat och han var rädd och störa om det redan var befruktat. Nu hoppas vi på denna gång att det går vägen.

Ni med erfarenhet av pergotime kan ni inte berätta hur lång tid de tog för er om ni behövde komplettera med spruta osv. Vi försökte i ett år innan vi i somras tog steget att få hjälp... visade sig att jag inte hade ägglossning, och sambon hade "lite simmare" men inget som oroade vår gynekolog nu utan han menade att en räckte för de skulle befrukta.. vi längtar så

efter ett barn och blir så besvikna varje gång mensen kommer. Känner mig misslyckad då alla i vår umgängeskrets verkar bli gravida på första försöket. Sitter med tårar i ögonen när jag skriver och känner att livsgnistan försvunnit då mina tankar är hela tiden på bebis och varför jag inte kan få bli mamma.

• Svar på tråden Pergotime Hösten 2016
  • Nysig

Varit på vul och fick en ny läkare då den andra var fullbokad. Hon hittade TRE mogna, lika stora äggblåsor på ca 20 mm (och två mindre) som hon trodde skulle släppa när som helst. Vi hade sex igår så nu är det bara att hålla tummarna för att inte alla tre blir befruktade. Hon sa att vi absolut inte skulle försöka mer. Väldigt nervöst. 
    Läkaren jag var hos i tisdags hittade bara 2 och sa inget om avhållsamhet.. 

• FÅblom
    Nysig skrev 2016-10-28 11:43:11 följande:

Varit på vul och fick en ny läkare då den andra var fullbokad. Hon hittade TRE mogna, lika stora äggblåsor på ca 20 mm (och två mindre) som hon trodde skulle släppa när som helst. Vi hade sex igår så nu är det bara att hålla tummarna för att inte alla tre blir befruktade. Hon sa att vi absolut inte skulle försöka mer. Väldigt nervöst. 

Vi har också försökt i ett år men min mens kom igång mer kontinuerligt i januari först med en cykel på 6-7 veckor varje gång..jag tänkte precis som dig eftersom alla i ens omkrets har sagt att de gick på första försöket osv så de har man själv också trott. Hade jag vetat detta hade man börjat ännu tidigare ju...

Jaha, konstigt du bytte läkare. Märkligt förra bara såg två o nu var där 3 äggblåsor kanske den ena mognat snabbt nu under dessa dagar? Hur ska ni göra då ska ni ha avhållsamhet eller ni kör på i helgen ändå o hoppas de bara tar ett ägg? Nej men han kanske tänkte att två inte var så farligt men 3 ägg kan ju innebära 3 barn eller fler ??
  • Nysig

Jag

FÅblom skrev 2016-10-28 16:41:43 följande:

Vi har också försökt i ett år men min mens kom igång mer kontinuerligt i januari först med en cykel på 6-7 veckor varje gång..jag tänkte precis som dig eftersom alla i ens omkrets har sagt att de gick på första försöket osv så de har man själv också trott. Hade jag vetat detta hade man börjat ännu tidigare ju...

Jaha, konstigt du bytte läkare. Märkligt förra bara såg två o nu var där 3 äggblåsor kanske den ena mognat snabbt nu under dessa dagar? Hur ska ni göra då ska ni ha avhållsamhet eller ni kör på i helgen ändå o hoppas de bara tar ett ägg? Nej men han kanske tänkte att två inte var så farligt men 3 ägg kan ju innebära 3 barn eller fler ??

Jag tror att han helt enkelt missat att se den tredje. Den nya läkaren sa att vi absolut inte fick ha sex nu när det var så många mogna och sa att förra läkaren borde ordinerat avhållsamhet också då det var för tidigt att avgöra i tisdags. Hon var rädd för trillingar och blev nervös över att vi haft sex... så får väl hoppas att det faktum att vi hade sex igår inte gör att alla blir befruktade. Men jag är ändå glad att pergotime får min kropp att reagera även om det blev för många den här gången.

Släppte dina ägg nu när du fick sprutan?
  • FÅblom
    Nysig skrev 2016-10-28 17:01:15 följande:

Jag

Jag tror att han helt enkelt missat att se den tredje. Den nya läkaren sa att vi absolut inte fick ha sex nu när det var så många mogna och sa att förra läkaren borde ordinerat avhållsamhet också då det var för tidigt att avgöra i tisdags. Hon var rädd för trillingar och blev nervös över att vi haft sex... så får väl hoppas att det faktum att vi hade sex igår inte gör att alla blir befruktade. Men jag är ändå glad att pergotime får min kropp att reagera även om det blev för många den här gången.

Släppte dina ägg nu när du fick sprutan?

Nej vi får se, men då fortsätter ni inte att försöka nu under helgen. Fick du en ny tid eller nya tabletter om du får mens eller hur gjorde de?

Vet inte om mitt ägg släppt ännu, haft lite ont men kan va som man inbillar sig också... ska på vul på tisdag för att se så ägget släppt... sen får vi hoppas men jag tror inte de gick denna gången heller
  • FÅblom
    Newbie84 skrev 2016-10-27 20:50:03 följande:

Trodde inte heller det skulle funka, inte gyn heller. Så ge inte upp!

Var hos gyn idag som både gjorde vul & kände med fingrarna, ägget hade släppt för man såg rester från ägget men de är ju för tidigt och säga om de är en graviditet. Tog ju sprutan för 8a dagar sen. Så han sa jag skulle vänta på mensen och kom inte den inom 10 dagar från idag så skulle jag ta ett gravtest... men sen pratade han inatt göra ett försök till med pergotime annars börja fundera på alternativa metoder som tex provrörs osv. Så vi får hålla tummarna.... hur mår du i din graviditet?
  • Newbie84
    FÅblom skrev 2016-11-01 16:52:49 följande:

Var hos gyn idag som både gjorde vul & kände med fingrarna, ägget hade släppt för man såg rester från ägget men de är ju för tidigt och säga om de är en graviditet. Tog ju sprutan för 8a dagar sen. Så han sa jag skulle vänta på mensen och kom inte den inom 10 dagar från idag så skulle jag ta ett gravtest... men sen pratade han inatt göra ett försök till med pergotime annars börja fundera på alternativa metoder som tex provrörs osv. Så vi får hålla tummarna.... hur mår du i din graviditet?

Håller tummarna att det går bra :)

Jag är väldigt trött och mår illa till och från, men inte alls som sist.

Får se sen hur det ser ut på nästa VUL och om hjärtat slår. Vill veta för om det skiter sig vill jag ta testerna osv inför ivf. Även om vi nu vet att pergon funkade.
  • Marie357
    Nysig skrev 2016-10-28 11:43:11 följande:

Jag var på VUL i onsdags och jag har ätit Letrozol. Denna omgången (2:a) så var jag nu på dag 12 där. Då hade jag 3 ägg som han mätte mellan 17 & 15 mm och sedan hittade han även ett 4:e som han inte mätte. Men han rekommenderade oss att inte ha sex men att vi fick göra som vi ville men att vi ska veta om riskerna och om det blir 3 eller fler måste vi göra fosterreducering.

Men vi får se.. Hade sex dag 13, 15, 16 & 17

nouw.com/denöppnakampen
  • Nysig
    Marie357 skrev 2016-11-01 20:21:10 följande:

Jag var på VUL i onsdags och jag har ätit Letrozol. Denna omgången (2:a) så var jag nu på dag 12 där. Då hade jag 3 ägg som han mätte mellan 17 & 15 mm och sedan hittade han även ett 4:e som han inte mätte. Men han rekommenderade oss att inte ha sex men att vi fick göra som vi ville men att vi ska veta om riskerna och om det blir 3 eller fler måste vi göra fosterreducering.

Men vi får se.. Hade sex dag 13, 15, 16 & 17

Lite som jag då! Bortsett från att vi inte vågat ha sex.. Tänker ni att sannolikheten är så liten? Ångrar nästan att vi inte kört på.. Testade o fick glad gubbe i söndags så som jag förstod det ska jag ju haft ÄL nu.. men har inte märkt nåt, tycker jag borde märka av en flytning tex. Varit extremt öm i magen, gjort ont att gå och sitta.
  • Marie357
    Nysig skrev 2016-11-01 20:31:31 följande:
    Lite som jag då! Bortsett från att vi inte vågat ha sex.. Tänker ni att sannolikheten är så liten? Ångrar nästan att vi inte kört på.. Testade o fick glad gubbe i söndags så som jag förstod det ska jag ju haft ÄL nu.. men har inte märkt nåt, tycker jag borde märka av en flytning tex. Varit extremt öm i magen, gjort ont att gå och sitta.

Vi chansar. Läste någonstans att bli gravid är ca 25%, men att det ska bli flerbörd ökar det bara till ca 30 % så ja. Visst är man orolig lite så här i efterhand att det kan bli trillingar, men blir det så blir det och då får vi gå vidare med det då..

När i söndags fick du det? Jag har aldrig någon flytning, men hade superont i magen i lördagskväll, knappt röra mig. Fick positivt under fredagen.

nouw.com/denöppnakampen
  • Newbie84

Jag fick aldrig någon ÄL flytning, inte heller något starkt utslag på äl test (körde dock inte Cb test som jag gjort tidigare) men måste ju haft äl ändå om jag nu lyckades bli gravid.

Svar på tråden Pergotime Hösten 2016