• FÅblom

Pergotime Hösten 2016

Hej.

Ska på tisdag börja min andre kur med Pergotime, förra cykeln blev de inget plus och mensen kom igår :( så ska börja på nästa kur på tisdag. Ska nu ta en tablett i åtta dagar. Förra månaden såg min gynekolog 2 äggblåsor och övervägde och ge mig en spruta men vågade inte då de ena ägget redan lossnat och han var rädd och störa om det redan var befruktat. Nu hoppas vi på denna gång att det går vägen.

Ni med erfarenhet av pergotime kan ni inte berätta hur lång tid de tog för er om ni behövde komplettera med spruta osv. Vi försökte i ett år innan vi i somras tog steget att få hjälp... visade sig att jag inte hade ägglossning, och sambon hade "lite simmare" men inget som oroade vår gynekolog nu utan han menade att en räckte för de skulle befrukta.. vi längtar så

efter ett barn och blir så besvikna varje gång mensen kommer. Känner mig misslyckad då alla i vår umgängeskrets verkar bli gravida på första försöket. Sitter med tårar i ögonen när jag skriver och känner att livsgnistan försvunnit då mina tankar är hela tiden på bebis och varför jag inte kan få bli mamma.

• Svar på tråden Pergotime Hösten 2016
  • Nysig
    Marie357 skrev 2016-11-01 21:55:42 följande:

Vi chansar. Läste någonstans att bli gravid är ca 25%, men att det ska bli flerbörd ökar det bara till ca 30 % så ja. Visst är man orolig lite så här i efterhand att det kan bli trillingar, men blir det så blir det och då får vi gå vidare med det då..

När i söndags fick du det? Jag har aldrig någon flytning, men hade superont i magen i lördagskväll, knappt röra mig. Fick positivt under fredagen.

Jag fick glad gubbe i söndags morse. Även i måndags morse. Testade mig inte igår då vi ändå inte får försöka men "råkade" ha sex igår kväll, trots förbudet, och när jag testade ÄL imorse så hade jag bara en rund ring.. Hade också superont i söndags och måndags. Kunde knappt gå, sätta mig gjorde verkligen jätteont.. 

Hoppas det tagit sig för dig!!!
    Kanske kommer tänka som du nästa gång om det blir likadant då.. Nu har vi ju visserligen kört ändå men inte på de mest kritiska dagarna. Vill verkligen att det ska funka med bara tabletterna. Vi har inte bott tillsammans i två år än så är inte berättigade ivf så... 
  • Nysig
    Newbie84 skrev 2016-11-02 00:06:02 följande:

Jag fick aldrig någon ÄL flytning, inte heller något starkt utslag på äl test (körde dock inte Cb test som jag gjort tidigare) men måste ju haft äl ändå om jag nu lyckades bli gravid.

Det låter ju väldigt hoppfullt! Så kul att det tagit sig för dig!
    Känns så märkligt att en inte ska märka det på annat vis än ont i magen.. Var tar äggen vägen liksom!!
  • Marie357
    Nysig skrev 2016-11-02 09:00:00 följande:
    Jag fick glad gubbe i söndags morse. Även i måndags morse. Testade mig inte igår då vi ändå inte får försöka men "råkade" ha sex igår kväll, trots förbudet, och när jag testade ÄL imorse så hade jag bara en rund ring.. Hade också superont i söndags och måndags. Kunde knappt gå, sätta mig gjorde verkligen jätteont.. 

Hoppas det tagit sig för dig!!!
    Kanske kommer tänka som du nästa gång om det blir likadant då.. Nu har vi ju visserligen kört ändå men inte på de mest kritiska dagarna. Vill verkligen att det ska funka med bara tabletterna. Vi har inte bott tillsammans i två år än så är inte berättigade ivf så... 

Finns det någon regel för IVF? Vi har sagt att vi inte är beredda att gå så långt eftersom jag ändå har blivit gravid innan, men nu är det ju med ny man så vi får se om vi får göra ett spermietest på honom...

Okej men ni hade ändå sex igårkväll.. kanske hade det tagit sig.. Det är bara att hålla tummarna..

Nysig skrev 2016-11-02 09:01:10 följande:
    Det låter ju väldigt hoppfullt! Så kul att det tagit sig för dig!
    Känns så märkligt att en inte ska märka det på annat vis än ont i magen.. Var tar äggen vägen liksom!!

Vad menar du med vart äggen tar vägen?

nouw.com/denöppnakampen
  • Newbie84

Äggen som inte släpper tror jag "återbildas" att du hade smiley och sen rund ring låter ju väldigt bra då verkar de ha släppt va?

• FÅblom

[quote=77099629][quote-nick]Newbie84 skrev 2016-11-01 18:54:30 följande:[/quote-nick]

Håller tummarna att det går bra :)

Jag är väldigt trött och mår illa till och från, men inte alls som sist.

Får se sen hur det ser ut på nästa VUL och om hjärtat slår. Vill veta för om det skiter sig vill jag ta testerna osv inför ivf. Även om vi nu vet att pergon funkade.

Jag hoppas också men fick precis riktig kramp i magen så jag knappt kunde stå eller

Gå de känns inte så positivt ju ???? Men jag hoppas de går bra men känns inte så...

Ah när ska du på de, får du fler ultraljud pga du hade svårt o få barn?

En annan fråga vad kostar IVF betalar man detta själv ? Börjat tänka på de nu när han sa jag får ta Pergo en kur till annars får vi tänka på alternativa sätt som ex ivf

• Nysig
    Newbie84 skrev 2016-11-02 17:20:38 följande:

Äggen som inte släpper tror jag "återbildas" att du hade smiley och sen rund ring låter ju väldigt bra då verkar de ha släppt va?

Ok! Så att man inte får en ÄL-flytning betyder alltså inte att de inte släppt. Hoppas det är så för jag börjar tro att de trots allt inte släppte men kanske borde tänka mer positivt..
  • Nysig
    Marie357 skrev 2016-11-02 13:07:57 följande:

Finns det någon regel för IVF? Vi har sagt att vi inte är beredda att gå så långt eftersom jag ändå har blivit gravid innan, men nu är det ju med ny man så vi får se om vi får göra ett spermietest på honom...

Vår läkare sa att man blir "berättigad ivf" och för att bli det så skulle man uppfylla en del saker; att Pergo inte funka tror jag var en sak men oxkså att en var tvungen att ha bott tillsammans i minst två år.. Kan fråga nästa gång jag ska dit.

Går bara och känner efter nu om jag mot förmodan känner några gravidsymptom. Är ju inte speciellt troligt då vi inte hade sex under själva ÄL.

Jsg brukar få svullna bröst runt ÄL trots att jsg inte släppt ägg, nu blev jag inte det men har däremot börjat få det nu! 5 dagar efter ÄL,är det för att bim närmar sig kanske? Känns tidigt..
  • Newbie84
    FÅblom skrev 2016-11-02 17:24:15 följande:

[quote=77099629][quote-nick]Newbie84 skrev 2016-11-01 18:54:30 följande:[/quote-nick]

Håller tummarna att det går bra :)

Jag är väldigt trött och mår illa till och från, men inte alls som sist.

Får se sen hur det ser ut på nästa VUL och om hjärtat slår. Vill veta för om det skiter sig vill jag ta testerna osv inför ivf. Även om vi nu vet att pergon funkade.

Jag hoppas också men fick precis riktig kramp i magen så jag knappt kunde stå eller

Gå de känns inte så positivt ju ???? Men jag hoppas de går bra men känns inte så...

Ah när ska du på de, får du fler ultraljud pga du hade svårt o få barn?

En annan fråga vad kostar IVF betalar man detta själv ? Börjat tänka på de nu när han sa jag får ta Pergo en kur till annars får vi tänka på alternativa sätt som ex ivf

Jag får göra VUL hos min gyn för att se så att det utvecklas som det ska nu i början för att jag vill, går privat.

Där vi kollat på Sophiahemmet kostar det fr ca 30000. 3 försökspaket tror jag låg på 72000kr. Om man inte har barn sedan tidigare eller bytt partner får man ju hjälp av landstinget men då är det rätt lång kötid. Antal försök och kriterier är olika beroende på landsting det är bla ålder, BMI som kan spela roll.

Hoppas att det går vägen för er :)
  • Newbie84
    Nysig skrev 2016-11-03 17:00:26 följande:

Ok! Så att man inte får en ÄL-flytning betyder alltså inte att de inte släppt. Hoppas det är så för jag börjar tro att de trots allt inte släppte men kanske borde tänka mer positivt..

Jag hade inga men det måste ju släppt ett, fick inga utslag heller men kanske testade vid fel tidpunkter.ska du ta nåt blodprov eller göra VUL?
  • Nysig
    Newbie84 skrev 2016-11-03 21:05:48 följande:

Jag hade inga men det måste ju släppt ett, fick inga utslag heller men kanske testade vid fel tidpunkter.ska du ta nåt blodprov eller göra VUL?

Nej inte vad de sagt men kanske skulle ringa och kolla, lät mer som jag skulle vänta o se om jag blir gravid. Om inte skulle min kille få testas och jag skulle få letrozol nästa omgång.. Men hon sa ingenting om att försäkra sig om att jag släppt..
Svar på tråden Pergotime Hösten 2016