• jasseking

Ge barnet kall juice?

Hej! 
    Jag har en son på 8 månader, och som ni säkert vet finns det ju juice man kan köpa till barn. Efter att man öppnat juicen måste man ha den i kylen, och min fråga är om det är farligt att låta honom dricka juicen kall efter att den varit i kylen? Måste jag liksom låta den bli varm igen eller går det bra att dricka kallt? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ge barnet kall juice?
  • Carabellis kusp
    monkees skrev 2016-10-10 12:15:30 följande:

Nej inte om man äter överdrivet mkt. Jag tycker ett liv utan socker vore jättetrist.

Fast det är en annan sak. Då äter du av lust. Däremot är det inte så att din kropp inte klarar utan socker i raffinerad form.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (?!) skrev 2016-10-10 10:00:22 följande:

I inlägg 31 skrev du klart och tydligt att du trodde vanlig juice innehåll tillsatt socker: Fast vanlig juice är ju full av socker!?

I fortsättningen kan du själv trycka på visa endast om du inte kommer ihåg vad du själv skriver.

Nä, du tolkar in saker jag inte skrivit.. Fruktsocker är oxå socker.
  • Anonym (jasså)
    Underbara Dotter skrev 2016-10-10 09:14:59 följande:
    Kroppens ph-ändras inte av C-vitamin, men C-vitamin finns endast i basiska livsmedel som bidrar till att ändra PH:n lite grann.. Lite grann räcker för att kroppen ska bli lite mera basisk, så att cancer inte kan utvecklas och rent ut av dör ut, det finns ingen annan förklaring på dessa solskenshistorier när folk blivit fria från cancer med naturlig mat, nobelpris har tagits för denna upptäckt...
    Det där är antingen väldigt okunnigt, eller direkt lögn. Har du hört talas om citrusfrukter? Paprikor? Potaits? Nästan alla livsmedel med mycket C-vitamin är under ph7, orsaken kan vara för att c-vitamin även kallas askorbinsyra.

Hela den där philosofin om "basgörande" livsmedel bygger på en gigantisk lögn. Syra+syra blir aldrig någonsin basgörande/basiskt.

Ingen har fått nobelpris för det, heller, så vilseledd, eller igen, lögn.
  • Litet My

Hade hellre gett ersättning, och nej barn blir inte överviktiga på ersättning. Snarare plockar många bort/fasar ut det för fort om man skall gå efter rekomenationerna.

• Anonym (??)
    Underbara Dotter skrev 2016-10-10 09:23:41 följande:

Innan man får cancer (i förebyggande syfte) kan man äta allt veganskt, ris, bönor, sallad, frukt m.m. Men om man redan har drabbats av cancer så krävs andra åtgärder, då måste allting man äter vara raw food och sprängfyllt med antioxidanter, som nötter, frukt och råa grönsaker, för bästa effekt.

Chris här har botat långgången cancer med ett kostbyte (hittar jag på fortfarande??) :

Ja du hittar fortfarande på... Eller rättare sagt, någon annan hittar på, du sväljer...

Det finns så många människor som provat allt i ren desperation för att få överleva. Det finns anhöriga som skulle ge allt för att få en extra dag med sina älskade. Att påstå att de bara behöver ändra kosten för att bli friska är ett hån.

Dessutom, varför tror du att detta inte hade varit allmän kännedom om det varit sant?
  • Anonym (keke)

Som vanligt på FL diskuteras något helt annat än vad TS avsåg med tråden. Frågan var inte om juice är hälsosamt för bebisar eller motverkar cancer utan om det är farligt att servera KALL juice.

Nej TS, det är nog inte farligt att ge kall dryck till en 8 mån bebis, men jag tror att den skulle föredra drycken rumstempererad. Om det är mycket varmt kanske det dock är läskande och svalkande med lätt kyld dryck.

Vad gäller juicen så är det nog ingen big deal. De som ingen juice ger låter väl inte heller sina barn äta frukt då? Det är väl inga jättemängder som det handlar om? Späd juicen med vatten och ge inte så ofta när andra alternativ finns.

• Underbara Dotter
    Anonym (jasså) skrev 2016-10-10 16:42:17 följande:
    Det där är antingen väldigt okunnigt, eller direkt lögn. Har du hört talas om citrusfrukter? Paprikor? Potaits? Nästan alla livsmedel med mycket C-vitamin är under ph7, orsaken kan vara för att c-vitamin även kallas askorbinsyra.

Hela den där philosofin om "basgörande" livsmedel bygger på en gigantisk lögn. Syra+syra blir aldrig någonsin basgörande/basiskt.

Ingen har fått nobelpris för det, heller, så vilseledd, eller igen, lögn.
    "Även om citron smakar surt så är det ett basiskt livsmedel"
    www.femina.se/ma-battre-med-ph-kost/

"Försurning av kroppen anses föra det med sig att upptagandet av syre som är så viktig för ämnesomsättningen och uppbyggnaden av vävnader minskar. Syrebrist hos celler är en grovgrund för cancer. Dr Otto Warberg har bland annat fått nobelpris för denna upptäckt."

www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Snälla läs på innan du kommenterar och påstår att jag ljuger.. Suck..
  • Underbara Dotter
    Anonym (??) skrev 2016-10-10 17:15:23 följande:
    Ja du hittar fortfarande på... Eller rättare sagt, någon annan hittar på, du sväljer...

Det finns så många människor som provat allt i ren desperation för att få överleva. Det finns anhöriga som skulle ge allt för att få en extra dag med sina älskade. Att påstå att de bara behöver ändra kosten för att bli friska är ett hån.

Dessutom, varför tror du att detta inte hade varit allmän kännedom om det varit sant?
    Jag har inte sagt att det kommer att funka för alla drabbade, men för majoriteten gör det, och ännu bättre funkar det om man är vegan ifrån hela början istället för att försöka fixa en skada som skett.

Ska jag inte tipsa om det här då? Bara för att den räddar så "låg siffra" som 8 cancer sjuka av 10? Det är inte tillräckligt enligt dig? Andra har i alla fall rätt att få höra det här, svara inte om du själv inte tycker att det här är stort nog?

"The same diet that can help prevent cancer in the first place can be used to help save your life after diagnosis"

nutritionfacts.org/video/which-dietary-factors-affect-breast-cancer-most/
  • Anonym (jasså)
    Underbara Dotter skrev 2016-10-10 20:13:42 följande:
    "Även om citron smakar surt så är det ett basiskt livsmedel"
    www.femina.se/ma-battre-med-ph-kost/

"Försurning av kroppen anses föra det med sig att upptagandet av syre som är så viktig för ämnesomsättningen och uppbyggnaden av vävnader minskar. Syrebrist hos celler är en grovgrund för cancer. Dr Otto Warberg har bland annat fått nobelpris för denna upptäckt."

www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Snälla läs på innan du kommenterar och påstår att jag ljuger.. Suck..
    Nej, det är helt enkelt inte sant. Citron har ett ph-värde av 2-3. Syra. Kroppen kan inte bli försurad eller kan "basgöras", blir den det så dör man. Vissa delar av kroppen är sura och ska vara det (magsäcken), men resten är hyfsat ph-neutral. 

Dr Warburg fick inte nobelpris för att han visade att kroppen blev försurad av vanlig mat, utan för att han forskade på¨syresättning i kroppens celler. Ingenting med syra/bas att göra. Någon kvakare har konfluerat dessa två saker utan att ha något att stå på

Det är bättre att ha vetenskap som bas än femina och hälsosidorna.
  • Anonym (??)
    Underbara Dotter skrev 2016-10-10 20:52:11 följande:

Jag har inte sagt att det kommer att funka för alla drabbade, men för majoriteten gör det, och ännu bättre funkar det om man är vegan ifrån hela början istället för att försöka fixa en skada som skett.

Ska jag inte tipsa om det här då? Bara för att den räddar så "låg siffra" som 8 cancer sjuka av 10? Det är inte tillräckligt enligt dig? Andra har i alla fall rätt att få höra det här, svara inte om du själv inte tycker att det här är stort nog?

"The same diet that can help prevent cancer in the first place can be used to help save your life after diagnosis"

nutritionfacts.org/video/which-dietary-factors-affect-breast-cancer-most/

Ok, jag förstår att du faktiskt tror på det här själv... Men du har faktiskt fel. Det räddar inte 80% av alla cancerpatienter. Det hjälper förmodligen ingen... Det kan säkert finnas vissa fördelar med viss kost. Vissa ämnen vet man ju ät cancerframkallande, så undviker man de så har man ju åtminstone en teoretisk bättre chans att undvika just den sortens cancer. Men det fungerar inte som du tror! Du har fått helt fel info... Och man kan definitivt inte 'läka' bort sin cancer genom att äta annorlunda. Du måste verkligen sluta säga detta!

Att det finns enstaka oförklarliga överlevande eller 'mirakel' betyder INTE att deras diet är något som kan bota cancer...
  • Underbara Dotter
    Anonym (??) skrev 2016-10-10 22:04:47 följande:
    Ok, jag förstår att du faktiskt tror på det här själv... Men du har faktiskt fel. Det räddar inte 80% av alla cancerpatienter. Det hjälper förmodligen ingen... Det kan säkert finnas vissa fördelar med viss kost. Vissa ämnen vet man ju ät cancerframkallande, så undviker man de så har man ju åtminstone en teoretisk bättre chans att undvika just den sortens cancer. Men det fungerar inte som du tror! Du har fått helt fel info... Och man kan definitivt inte 'läka' bort sin cancer genom att äta annorlunda. Du måste verkligen sluta säga detta!

Att det finns enstaka oförklarliga överlevande eller 'mirakel' betyder INTE att deras diet är något som kan bota cancer...
    Du har inte ens sätt dokumentären forks over knives, och inte 50-tals videor av Dr. Greger eller 20-tals av Dr. McDougall (samt läst massa annat), och du kommer och uttrycker dig såhär. Läs på innan du sprider det här att kosten gör 0 för om du får cancer eller inte. De som inte läst på ska inte tro sig kunna ämnet...

Det är du som måste sluta säga dina saker! I Asien fick kvinnorna knappt bröstcancer och männen fick knappt prostata cancer för de åt så stora mängder ris och vegetabilier och var sparsamma med animalier, men nu har detta förändrats till deras nackdel, i det moderna Kina. Som sagt, forskning på råttor visar att man får cancer av animaliskt protein. Jag har redan delat vetenskaplig video om att kost visst gör att vi inte får lika mycket cancer i samhället. Ge mig en vetenskaplig video som motbevisar detta (men självklart har du ju ingen....), jag vill inte höra dina gissningar igen!
  • Underbara Dotter
    Anonym (jasså) skrev 2016-10-10 21:23:44 följande:
    Nej, det är helt enkelt inte sant. Citron har ett ph-värde av 2-3. Syra. Kroppen kan inte bli försurad eller kan "basgöras", blir den det så dör man. Vissa delar av kroppen är sura och ska vara det (magsäcken), men resten är hyfsat ph-neutral. 

Dr Warburg fick inte nobelpris för att han visade att kroppen blev försurad av vanlig mat, utan för att han forskade på¨syresättning i kroppens celler. Ingenting med syra/bas att göra. Någon kvakare har konfluerat dessa två saker utan att ha något att stå på

Och vart är din "vetenskap" om att citron inte görs om och blir basiskt i kroppen? Vad i all sin dar menar du med det?? Och dessutom, hur fick man då bättre syresättning i kroppens celler? Vad hade Dr. Otto att gå på? Länka gärna denna "vetenskap" för jag har länkat massa redan och det är ni som säger mest emot dessa länkar och videor.
  • Marten
    Anonym (jasså) skrev 2016-10-10 22:23:44 följande:

Jo kroppen/blodet kan visst bli surt. När så sker ökar kaliumhalten i blodet, höga kaliumvärden är farliga eftersom att det påverkar risken för hjärtstopp. Vid riktigt höga kaliumvärden stannar hjärtat och du dör.

För att motverka detta äter man bikarbonat eller resonium, om bikarbonat inte räcker för att minska surheten.

Vi ex njursvikt försuras kroppen och medicinsk behandling måste sättas in.

Vidare finns det massa andra negativa effekter med en sur kropp/surt blod ex urlakning av skelettet, diarré, övervikt, ansamling av surhet i vävnader med svår smärta som följd, bindande av vätska i vävnader men allvarligast är kaliumnivåerna.
  • Anonym (E)
    Anonym (keke) skrev 2016-10-10 18:32:49 följande:

Som vanligt på FL diskuteras något helt annat än vad TS avsåg med tråden. Frågan var inte om juice är hälsosamt för bebisar eller motverkar cancer utan om det är farligt att servera KALL juice.

Nej TS, det är nog inte farligt att ge kall dryck till en 8 mån bebis, men jag tror att den skulle föredra drycken rumstempererad. Om det är mycket varmt kanske det dock är läskande och svalkande med lätt kyld dryck.

Vad gäller juicen så är det nog ingen big deal. De som ingen juice ger låter väl inte heller sina barn äta frukt då? Det är väl inga jättemängder som det handlar om? Späd juicen med vatten och ge inte så ofta när andra alternativ finns.

Att diskussioner mynnar ut i olika riktningar är helt naturligt och något som är en en del av att diskutera. Det finns ingen anledning för dig att spela viktig och leka forumpolis här. Hade inte forumet tyckt det var okej med breda diskussioner hade moderatorerna tagit bort inlägg, det är inte din uppgift att säga sådant.
  • Underbara Dotter
    Anonym (??) skrev 2016-10-10 22:04:47 följande:

Man kan inte ha mer fel än du, så tråkigt bara att du försöker spela expert trots att du vet 0 om ämnet.. Du borde knipa igen och börja äta växtbaserat, se videon här och lär dig något nytt för omväxlingsskull? Det behöver du till 110%!

Kosten har en enorm påverkan på om man får cancer eller inte:

• Underbara Dotter
    Anonym (jasså) skrev 2016-10-10 21:23:44 följande:

"meat, eggs and dairy are all acid producing"

"But if you´re asking  does it matter what the PH of your pee is, regardless of what actually goes into your mouth? Then the answer is... actually still yes, it does matter"

"As the protein in plants is usually accompanied by much more potassium, which is alkalinizing, there is good reason to meet protein needs preferably from plant sources"

"those eating strictly plant-based diets have the greatest advantage, significantly more alkaline urine than omnivores"

nutritionfacts.org/video/testing-your-diet-with-pee-purple-cabbage/

Ser du att källan är "nutritionfacts" och han som talar är Dr. Greger? Jag kan tänka mig vilken fel färg du skulle ha fått på testet om PH eftersom du beskyller citroner istället för kött och mjölk, som är den verkliga boven... Alltid intressant att lära sig något nytt, eller hur? Ta verkligen in faktan ur videon, för du lyssnar väl på vetenskapliga källor vad jag har förstått? Då kommer du och jag att komma överens, då jag gör det om någon, toppen! 
  • 2009
    Underbara Dotter skrev 2016-10-11 09:34:20 följande:
    Man kan inte ha mer fel än du, så tråkigt bara att du försöker spela expert trots att du vet 0 om ämnet.. Du borde knipa igen och börja äta växtbaserat, se videon här och lär dig något nytt för omväxlingsskull? Det behöver du till 110%!

Kosten har en enorm påverkan på om man får cancer eller inte:

Läs den här artikeln om din käre dr Greger... www.sciencebasedmedicine.org/death-as-a-foodborne-illness-curable-by-veganism/
  • Anonym (keke)
    Anonym (E) skrev 2016-10-11 06:14:42 följande:

Att diskussioner mynnar ut i olika riktningar är helt naturligt och något som är en en del av att diskutera. Det finns ingen anledning för dig att spela viktig och leka forumpolis här. Hade inte forumet tyckt det var okej med breda diskussioner hade moderatorerna tagit bort inlägg, det är inte din uppgift att säga sådant.

Jag svarade i alla fall i sak. Kasta sten i glashus, när du själv kommer med pekpinnar. Bemödar mig inte att kommentera ditt retliga svar mer än så.
  • Anonym (E)
    Anonym (keke) skrev 2016-10-11 13:43:23 följande:

Jag svarade i alla fall i sak. Kasta sten i glashus, när du själv kommer med pekpinnar. Bemödar mig inte att kommentera ditt retliga svar mer än så.

Uppenbarligen tog du ju åt dig iaf och det är huvudsaken.
Svar på tråden Ge barnet kall juice?