Anonym (jasså) skrev 2016-10-10 21:23:44 följande:
Nej, det är helt enkelt inte sant. Citron har ett ph-värde av 2-3. Syra. Kroppen kan inte bli försurad eller kan "basgöras", blir den det så dör man. Vissa delar av kroppen är sura och ska vara det (magsäcken), men resten är hyfsat ph-neutral.
Dr Warburg fick inte nobelpris för att han visade att kroppen blev försurad av vanlig mat, utan för att han forskade på¨syresättning i kroppens celler. Ingenting med syra/bas att göra. Någon kvakare har konfluerat dessa två saker utan att ha något att stå på
Det är bättre att ha vetenskap som bas än femina och hälsosidorna.
"meat, eggs and dairy are all acid producing"
"But if you´re asking does it matter what the PH of your pee is, regardless of what actually goes into your mouth? Then the answer is... actually still yes, it does matter"
"As the protein in plants is usually accompanied by much more potassium, which is alkalinizing, there is good reason to meet protein needs preferably from plant sources"
"those eating strictly plant-based diets have the greatest advantage, significantly more alkaline urine than omnivores"
nutritionfacts.org/video/testing-your-diet-with-pee-purple-cabbage/
Ser du att källan är "
nutritionfacts" och han som talar är
Dr. Greger? Jag kan tänka mig vilken fel färg du skulle ha fått på testet om PH eftersom du beskyller citroner istället för kött och mjölk, som är den verkliga boven... Alltid intressant att lära sig något nytt, eller hur? Ta verkligen in faktan ur videon, för du lyssnar väl på
vetenskapliga källor vad jag har förstått? Då kommer du och jag att komma överens, då jag gör det om någon, toppen!