• jasseking

Ge barnet kall juice?

Hej! 
    Jag har en son på 8 månader, och som ni säkert vet finns det ju juice man kan köpa till barn. Efter att man öppnat juicen måste man ha den i kylen, och min fråga är om det är farligt att låta honom dricka juicen kall efter att den varit i kylen? Måste jag liksom låta den bli varm igen eller går det bra att dricka kallt? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ge barnet kall juice?
  • Seven Costanza
    jasseking skrev 2016-10-09 10:11:01 följande:

Han dricker endast ersättning sista måltiden innan han lägger sig, samt första måltiden på morgonen. Annars äter han mat. Ger ni eran nio månaders endast mjölk fortfarande? Låter ni hen inte smaka mat alls? Man får höra på de flesta BVC nu för tiden att det är så barn blir överviktiga.. :) (genom att enbart dricka mjölk/välling)

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skrev "den vätska bebisar behöver", inte "den mat bebisar behöver". För en bebis vätskebehov räcker det med att ge bröstmjölk, ersättning och/eller vatten.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2016-10-09 18:14:25 följande:

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skrev "den vätska bebisar behöver", inte "den mat bebisar behöver". För en bebis vätskebehov räcker det med att ge bröstmjölk, ersättning och/eller vatten.

Dvs den tid du TS nu är med barnet i ett varmt klimat går det alldels utmärkt att låta bebisen dricka ersättning för att stilla vätskebehovet om bebisen inte dricker vanligt vatten. Er bebis blir knappst överviktig av att ni ger lite mer ersättning ett tag, men att blanda in juice till en sådan liten tycker jag är onödigt sött.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (?!) skrev 2016-10-09 17:01:55 följande:

Du påstår att man ska köpa barnjuice för att det innehåller mindre socker och jag förklarar att det inte är någon skillnad. Vad är det du inte förstår?

Anonym (?!) skrev 2016-10-09 17:01:55 följande:

Du påstår att man ska köpa barnjuice för att det innehåller mindre socker och jag förklarar att det inte är någon skillnad. Vad är det du inte förstår?

Näääe, nu får du nog trycka på "visa endast" och visa/citera mig i vilket inlägg jag har skrivit så?
  • Carabellis kusp
    Seven Costanza skrev 2016-10-09 18:21:09 följande:

Dvs den tid du TS nu är med barnet i ett varmt klimat går det alldels utmärkt att låta bebisen dricka ersättning för att stilla vätskebehovet om bebisen inte dricker vanligt vatten. Er bebis blir knappst överviktig av att ni ger lite mer ersättning ett tag, men att blanda in juice till en sådan liten tycker jag är onödigt sött.

Ja, det är nog större risk att bli överviktig av söta drycker än av ersättning/amning. För att inte tala om frätskadorna på tänder.
  • Seven Costanza
    Carabellis kusp skrev 2016-10-09 19:58:01 följande:

Ja, det är nog större risk att bli överviktig av söta drycker än av ersättning/amning. För att inte tala om frätskadorna på tänder.

Ja jag ser i alla fall inte vitsen med att ge juice till en bebis och tycker det är märkligt att man tänker på juice som vätskealternativ före att ge mer ersättning. Om man redan har en bebis i övre viktspannet kan ju prova att ha mer vatten i ersättningen de gånger den är tänkt främst som vätska, jämfört med kväll och morgon när TS skriver att bebisen får ersättning som mål. Hellre det än att ge juice oavsett om bebisen har tänder ännu eller inte, men inte är det bra för tänderna.
  • Underbara Dotter

Om du ger honom juice att dricka en gång per dag och i samband med en måltid, inte under tändernas "vilostund", så tar ju inte tänderna skada. Många verkar redan ha glömt att C-vitamin bidrar till att barn och vuxna inte får cancer...

• Underbara Dotter

Borsta inte tänderna på barnet direkt efter han druckit juice eller ätit annan citrusfrukt, man ska alltid vänta minst en halv timme innan man kan borsta igen. 

• Anonym (E)
    Underbara Dotter skrev 2016-10-09 20:34:51 följande:

Om du ger honom juice att dricka en gång per dag och i samband med en måltid, inte under tändernas "vilostund", så tar ju inte tänderna skada. Många verkar redan ha glömt att C-vitamin bidrar till att barn och vuxna inte får cancer...

Innan du lite sådär nedlåtande skriver "Många verkar redan ha glömt att C-vitamin bidrar till att barn och vuxna inte får cancer..." kan det vara bra att veta att det t ex är mer C-vitamin i en paprika än i apelsin.
  • Carabellis kusp
    Anonym (E) skrev 2016-10-09 20:52:09 följande:

Innan du lite sådär nedlåtande skriver "Många verkar redan ha glömt att C-vitamin bidrar till att barn och vuxna inte får cancer..." kan det vara bra att veta att det t ex är mer C-vitamin i en paprika än i apelsin.

Och potatis duger fint det med.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (E) skrev 2016-10-09 20:52:09 följande:

Hur fasiken får du i en så liten färsk paprika i tillräcklig mängd för att motsvara juicen? Att låt barnet dricka lite juice en gång per dag är inget som varken är skadligt eller som kommer att göra barnet fet. Hör och häpna men dietisten gav oss rådet att ge barnet juice direkt på morgonen för att öka aptiten!
Svar på tråden Ge barnet kall juice?