• jasseking

Ge barnet kall juice?

Hej! 
    Jag har en son på 8 månader, och som ni säkert vet finns det ju juice man kan köpa till barn. Efter att man öppnat juicen måste man ha den i kylen, och min fråga är om det är farligt att låta honom dricka juicen kall efter att den varit i kylen? Måste jag liksom låta den bli varm igen eller går det bra att dricka kallt? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ge barnet kall juice?
  • Nyfikna72

Ja men herregud gör inte detta till en sockerdiskussion också, de dricker väl ändå inte litervis åt gången? Juice nån gång ibland är helt okej precis som för en vuxen. Om man dricker den varm eller kall spelar ingen som helst roll.

• Anonym (!!)
    Anonym (??) skrev 2016-10-09 12:48:34 följande:
    Givetvis kan de dricka vilken juice som helst. Men de som är avsedda för de minsta barnen brukar vara ekologiska och utan tillsatt socker. Det var väl egentligen det jag menade. Och att så små barn brukar föredra utan fruktkött.
    Juice ska vara utan tillsatt socker oavsett om de är ekologiska eller ej, oavsett om de är för barn eller ej. Det spelar absolut ingen roll om TS smaksätter vattnet med lite juice "för barn" eller vanlig...
  • Anonym (?!)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-10-09 15:12:07 följande:

Jag skrev inte "tillsatt socker". Frukt innehåller socker.

Ja, men det är väl självklart. Barnjuice innehåller precis lika mycket fruktsocker som vanlig juice, det är ingen skillnad.
  • Anonym (??)
    Anonym (!!) skrev 2016-10-09 16:02:40 följande:

Juice ska vara utan tillsatt socker oavsett om de är ekologiska eller ej, oavsett om de är för barn eller ej. Det spelar absolut ingen roll om TS smaksätter vattnet med lite juice "för barn" eller vanlig...

Men Gud vad alla tolkat allt så himla bokstavligt... Suck!

Det var bara ett snabbt sätt att se till att det var en lämplig dryck som valdes... Många ger ju olika sorters fruktdrycker (eller vad jag nu ska kalla det för att inte bli dumförklarad här...) och de innehåller ofta socker. Jag tyckte bara att det var lite onödigt att ge det till ett så litet barn. (Fast handlar det om att barnet är uttorkat eller sjukt och akut behöver vätska så är det precis lika ok ändå...)
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (?!) skrev 2016-10-09 16:15:42 följande:

Ja, men det är väl självklart. Barnjuice innehåller precis lika mycket fruktsocker som vanlig juice, det är ingen skillnad.

Ja?
  • Anonym (!!)
    Anonym (??) skrev 2016-10-09 16:28:11 följande:
    Men Gud vad alla tolkat allt så himla bokstavligt... Suck!

Det var bara ett snabbt sätt att se till att det var en lämplig dryck som valdes... Många ger ju olika sorters fruktdrycker (eller vad jag nu ska kalla det för att inte bli dumförklarad här...) och de innehåller ofta socker. Jag tyckte bara att det var lite onödigt att ge det till ett så litet barn. (Fast handlar det om att barnet är uttorkat eller sjukt och akut behöver vätska så är det precis lika ok ändå...)
    Ja akta dig för att lära dig något. Som t ex skillnaden mellan juice och fruktdryck.Farligt!

Ett tips är att skriva det du menar, och inte skriva en sak och sen förvänta dig att andra ska utgå från att du menade något annat. Du blev korrigerad/informerad, deal with it och få vidare. Finns ingen anledning att bete dig på det viset.
  • Anonym (??)
    Anonym (!!) skrev 2016-10-09 16:36:52 följande:

Ja akta dig för att lära dig något. Som t ex skillnaden mellan juice och fruktdryck.Farligt!

Ett tips är att skriva det du menar, och inte skriva en sak och sen förvänta dig att andra ska utgå från att du menade något annat. Du blev korrigerad/informerad, deal with it och få vidare. Finns ingen anledning att bete dig på det viset.

Jag vet skillnaden mellan juice och fruktdryck. Jag skrev en sak till ts, hon förstod mig, inga problem. Det fanns ingen anledning att 'korrigera' mig. Många använder sig av ordet juice i vardagligt tal utan att följa Livsmedelsverkets definition bokstavligen. Det är helt ok. Du behöver inte korrigera folk. Move on... :)
  • Anonym (?!)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-10-09 16:35:17 följande:

Ja?

Du påstår att man ska köpa barnjuice för att det innehåller mindre socker och jag förklarar att det inte är någon skillnad. Vad är det du inte förstår?
  • Anonym (!!)
    Anonym (??) skrev 2016-10-09 16:57:45 följande:
    Jag vet skillnaden mellan juice och fruktdryck. Jag skrev en sak till ts, hon förstod mig, inga problem. Det fanns ingen anledning att 'korrigera' mig. Många använder sig av ordet juice i vardagligt tal utan att följa Livsmedelsverkets definition bokstavligen. Det är helt ok. Du behöver inte korrigera folk. Move on... :)
    Det är inte OK att bete sig så mot en person som ger ett fullt sakligt svar på det du faktiskt skrev (skriver du en sak och menar en annan är inte det läsarens ansvar). Hoppas du inte beter dig likadant mot de som finns runtom dig IRL. En ursäkt vore på sin plats. Annars kan du bara move on.
  • Anonym (E)
    Anonym (!!) skrev 2016-10-09 17:04:47 följande:

Det är inte OK att bete sig så mot en person som ger ett fullt sakligt svar på det du faktiskt skrev (skriver du en sak och menar en annan är inte det läsarens ansvar). Hoppas du inte beter dig likadant mot de som finns runtom dig IRL. En ursäkt vore på sin plats. Annars kan du bara move on.

Håller med.
Svar på tråden Ge barnet kall juice?