• jasseking

Ge barnet kall juice?

Hej! 
    Jag har en son på 8 månader, och som ni säkert vet finns det ju juice man kan köpa till barn. Efter att man öppnat juicen måste man ha den i kylen, och min fråga är om det är farligt att låta honom dricka juicen kall efter att den varit i kylen? Måste jag liksom låta den bli varm igen eller går det bra att dricka kallt? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ge barnet kall juice?
  • jasseking
    Anonym (?!) skrev 2016-10-09 12:23:56 följande:

Varför skulle det vara farligt med kall juice? Dricker du också bara rumstempererad juice? Jag är uppriktigt förvånad över din fråga. Själv dricker jag kall juice och än så länge har inget negativt hänt pågrund av det. Däremot tycker jag det är onödigt att vänja små barn vid söta drycker, jag skulle väntat tills barnet frågar efter det själv.

Nej, jag dricker inte rumstempererad juice. Dock är det min fästman som verkar tro att det skulle vara farligt för honom att dricka kall juice (han påstår att han kan bli sjuk.) Han är från Albanien och där är dom oroliga för ALLT. Jag ställde endast denna fråga för att bevisa för honom att det inte är som han säger. Sen blandar jag dock ut juicen med vatten för att det inte ska vara för sött, och eftersom att han vägrar dricka rent vatten :) 
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (?!) skrev 2016-10-09 12:27:40 följande:

Barnet kan dricka samma juice som vuxna, de små barn förpackningarna är bara ett sätt för företagen att tjäna pengar. Man betalar fem gånger så mycket för dem som för Bravos juice.

Fast vanlig juice är ju full av socker!?
  • Babyfeber
    Anonym (Mjo) skrev 2016-10-08 21:39:55 följande:
    Varför gick du till tandläkaren med din ettåring?
    Här blir alla 1-åringar kallade. Man får lite information om skötsel av tänderna, när man ska kontakta dem osv. Barnen fick också en tandborste :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-10-09 12:31:07 följande:

Den med 100% fruktjuice är samma. Och ja den är full av socker, fruktsocker. Inget man eg. bör ge till bebisar..
  • holidodi

Framför allt så ska du inte ge ditt barn juice överhuvud taget. För det är för tok för mycket socker i juice för att det ska vara hälsosamt för vilket barn eller vuxen. Vatten går alldeles utmärkt att ge barn när de är törstiga. Visst kommer han att bli grinig ett tag för att han inte får socker på ett tag. Men det gör över efter någon vecka eller så.

• Anonym (?!)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-10-09 12:31:07 följande:

Nej, det är inget tillsatt socker i juice, du tänker på nektar och olika blandningar.
  • Anonym (??)
    Anonym (?!) skrev 2016-10-09 12:27:40 följande:

Barnet kan dricka samma juice som vuxna, de små barn förpackningarna är bara ett sätt för företagen att tjäna pengar. Man betalar fem gånger så mycket för dem som för Bravos juice.

Givetvis kan de dricka vilken juice som helst. Men de som är avsedda för de minsta barnen brukar vara ekologiska och utan tillsatt socker. Det var väl egentligen det jag menade. Och att så små barn brukar föredra utan fruktkött.
  • Anonym (?!)
    Anonym (??) skrev 2016-10-09 12:48:34 följande:

Givetvis kan de dricka vilken juice som helst. Men de som är avsedda för de minsta barnen brukar vara ekologiska och utan tillsatt socker. Det var väl egentligen det jag menade. Och att så små barn brukar föredra utan fruktkött.

Det är aldrig tillsatt socker i juice och ekologisk juice finns även för vuxna, långt ifrån all barn juice är ekologisk, utan fruktkött finns för vuxna också.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (?!) skrev 2016-10-09 12:48:06 följande:

Nej, det är inget tillsatt socker i juice, du tänker på nektar och olika blandningar.

Jag skrev inte "tillsatt socker". Frukt innehåller socker.
  • Anonym (??)
    Anonym (?!) skrev 2016-10-09 15:07:10 följande:

Det är aldrig tillsatt socker i juice och ekologisk juice finns även för vuxna, långt ifrån all barn juice är ekologisk, utan fruktkött finns för vuxna också.

Ja det vet jag...
Svar på tråden Ge barnet kall juice?