• jasseking

Ge barnet kall juice?

Hej! 
    Jag har en son på 8 månader, och som ni säkert vet finns det ju juice man kan köpa till barn. Efter att man öppnat juicen måste man ha den i kylen, och min fråga är om det är farligt att låta honom dricka juicen kall efter att den varit i kylen? Måste jag liksom låta den bli varm igen eller går det bra att dricka kallt? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ge barnet kall juice?
  • Anonym (Nyfiken)
    Carabellis kusp skrev 2016-10-09 20:57:17 följande:

Och potatis duger fint det med.

För vuxna ja men små barn som äter lite behöver mer av "lite av allt" för att få i sig all näring.
  • Anonym (E)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-10-09 21:06:46 följande:

Hur fasiken får du i en så liten färsk paprika i tillräcklig mängd för att motsvara juicen? Att låt barnet dricka lite juice en gång per dag är inget som varken är skadligt eller som kommer att göra barnet fet. Hör och häpna men dietisten gav oss rådet att ge barnet juice direkt på morgonen för att öka aptiten!

Man måste inte dricka sin dos av C-vitamin.

Och jo man kan göra en egen juice med bl a paprika i om man vill men det är ganska onödigt om vitsen enbart är att få i sig C-vitamin.

Jag har aldrig sagt att det är skadligt att dricka lite juice varje dag, lägg inte ord i min mun tack.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-10-09 21:09:46 följande:

För vuxna ja men små barn som äter lite behöver mer av "lite av allt" för att få i sig all näring.

En bebis på 8 mån behöver 20 mg C-vitamin per dag. 100 gram potatis innehåller 17 mg, så juice är inget en bebis måste få i sig.
  • Underbara Dotter
    Anonym (E) skrev 2016-10-09 21:20:32 följande:
    Man måste inte dricka sin dos av C-vitamin.

Och jo man kan göra en egen juice med bl a paprika i om man vill men det är ganska onödigt om vitsen enbart är att få i sig C-vitamin.

Jag har aldrig sagt att det är skadligt att dricka lite juice varje dag, lägg inte ord i min mun tack.
    Varför göra juice på paprika? Det låter ganska äckligt och ett barn kommer inte vilja ha allt. Är det fruktsocker man ska vara orolig över menar du? För det stämmer verkligen inte, människan behöver kolhydrater från växtriket, vi är gjorda för att frossa i frukt. 

Ett fysiologiskt bevis av många är att människan inte kan göra sin egen C-vitamin, precis som ett marsvin, men de allra flesta andra djur kan.

Man vill väl ha 8 gånger högre skydd mot cancer jämfört med de som slarvar med frukt, eller vill man inte?
  • Carabellis kusp
    Underbara Dotter skrev 2016-10-09 21:33:35 följande:

Varför göra juice på paprika? Det låter ganska äckligt och ett barn kommer inte vilja ha allt. Är det fruktsocker man ska vara orolig över menar du? För det stämmer verkligen inte, människan behöver kolhydrater från växtriket, vi är gjorda för att frossa i frukt. 

Ett fysiologiskt bevis av många är att människan inte kan göra sin egen C-vitamin, precis som ett marsvin, men de allra flesta andra djur kan.

Man vill väl ha 8 gånger högre skydd mot cancer jämfört med de som slarvar med frukt, eller vill man inte?

Och hur mycket C-vitamin behöver man? Och jag är nyfiken på hur cancern skulle uppstå, utveckla gärna!
  • Erizajo
    Anonym (Mjo) skrev 2016-10-08 21:39:55 följande:
    Varför gick du till tandläkaren med din ettåring?
    För att han blev kallad på kontroll som alla andra ettåringar där jag bor
  • 2009
    Underbara Dotter skrev 2016-10-09 20:34:51 följande:

Om du ger honom juice att dricka en gång per dag och i samband med en måltid, inte under tändernas "vilostund", så tar ju inte tänderna skada. Många verkar redan ha glömt att C-vitamin bidrar till att barn och vuxna inte får cancer...

Källa på det? Att ett glas juice kan förhindra cancer? Dumheter.
  • Underbara Dotter
    Carabellis kusp skrev 2016-10-09 21:39:06 följande:
    Och hur mycket C-vitamin behöver man? Och jag är nyfiken på hur cancern skulle uppstå, utveckla gärna!
    Det handlar inte bara om C-vitaminet. Kroppens PH blir mer basisk om man passar på att äta och dricka frukt och grönt. En människokropp som undviker vad växtriket har att bjuda på pga. socker kommer bli försurad, och det gör grogrund för cancer. Dr Otto Warberg fick nobelpris för denna upptäckt. Så jo, det är visst att rekommendera att få i sig sitt C-vitamin genom apelsin eller hur man vill. Det är det första steget till att inte bli mycket allvarligt sjuk.
  • Anonym (??)
    Carabellis kusp skrev 2016-10-09 19:58:01 följande:

Ja, det är nog större risk att bli överviktig av söta drycker än av ersättning/amning. För att inte tala om frätskadorna på tänder.

Frätskador på vilka tänder...?

Alltså, hur kan folk vara så hysteriska ang lite juice? Det handlar om tillfälligt under en varm sommarsemester för att få i barnet ordentligt med vätska. Om barnet ens har tänder så lär det inte hinna få några allvarliga frätskador på mjölktänderna innan de tappas iaf.

Och att blanda lite juice och vatten då och då är inte mer socker än att barnet får äta några äppelbitar ibland. Nog deal liksom...
  • Underbara Dotter
    2009 skrev 2016-10-09 21:44:18 följande:
    Källa på det? Att ett glas juice kan förhindra cancer? Dumheter.
    Hade du ingen aning att olika mat bekämpar cancer olika mycket? Trodde du att man kan äta på McDonalds precis varje dag och ändå hålla sig frisk? Klart det är frukt, grönt och spannmål som håller en frisk, det är antioxidanterna som läker kroppen. Apelsinjuice är ett första steg i rätt riktning, folk här inne oroar sig över helt fel saker, som det naturliga sockret... Och du kallar mitt påstående för dumt...
Svar på tråden Ge barnet kall juice?