• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Essie32

Hej alla! 

Jag tog mitt första letrozolkur i januari men utan något pos resultat. 
    Är inne på 2:a försöket med äggstimulering nu (fortfarande enkelkur) och hade äl 14 eller 15 februari. Så idag är jag på äl+6 eller 7.

Tror tyvärr inte på att det har tagit sig denna gång heller, har bara en sådan känsla :/ Min gyn var tvärsäker (redan första gången ) att jag utan problem skulle bli gravid då allt såg mycket bra ut (irriterande..)

ehh. Efter första kuren visade det sig att min lutealfas är på 10 eller 11 dagar så denna gång fick jag progesterankräm (crinone 8%) som jag ska ta i 7-10 dagar för att eventuellt ge chans för ägget att hinna "flytta in" hos mig utan att bli utslängd med mensen. Ikväll blir det 4:e dagen med crinone och ska fortsätta i ca 1 vecka till (gå över min korta lutealfas) och om jag testar neg så kan jag sluta använda den och invänta mens. BIM på söndag. Känns so evighet :/ och inte ens en minsta känsla på att det kan vara något.. 

Har någon av er testat Crinone 8% (progesteronkräm, vaginalt) ?? Erfarenhet? 

Gratis till alla som plussat! <3 <3 < 3

Styrkekramar till alla som väntar på plus!! <3 

• Nykär15
    Essie32 skrev 2017-02-22 11:54:36 följande:

Hej alla! 

Jag tog mitt första letrozolkur i januari men utan något pos resultat. 
    Är inne på 2:a försöket med äggstimulering nu (fortfarande enkelkur) och hade äl 14 eller 15 februari. Så idag är jag på äl+6 eller 7.

Tror tyvärr inte på att det har tagit sig denna gång heller, har bara en sådan känsla :/ Min gyn var tvärsäker (redan första gången ) att jag utan problem skulle bli gravid då allt såg mycket bra ut (irriterande..)

ehh. Efter första kuren visade det sig att min lutealfas är på 10 eller 11 dagar så denna gång fick jag progesterankräm (crinone 8%) som jag ska ta i 7-10 dagar för att eventuellt ge chans för ägget att hinna "flytta in" hos mig utan att bli utslängd med mensen. Ikväll blir det 4:e dagen med crinone och ska fortsätta i ca 1 vecka till (gå över min korta lutealfas) och om jag testar neg så kan jag sluta använda den och invänta mens. BIM på söndag. Känns so evighet :/ och inte ens en minsta känsla på att det kan vara något.. 

Har någon av er testat Crinone 8% (progesteronkräm, vaginalt) ?? Erfarenhet? 

Gratis till alla som plussat! <3 <3 < 3

Styrkekramar till alla som väntar på plus!! <3 

Ej testat Crinone, men jag tar Lutinus vaginalt från 6 dagar efter Ovitrelle/ÄL för att göra det extra gynnsamt för en graviditet att fästa och stanna kvar. 

Min läkare var med löjligt positiv när jag började med Letrozol..men inte blivit gravid trots tre dubbelkurer samt Ovitrelle på den sista. Då hade jag två fina blåsor på 20 respektive 23 mm. 

Nu har vi i stället får prova sprutor, då man sägs svara bättre på det när man är lite äldre (jag är 40) och ikväll ska jag ta Ovitrelle igen. Hade en blåsa på 20 mm för två dagar sen så ett moget ägg finns iaf...hoppas nu innerligt att det är ett guldägg Hjärta

• Essie32
    Nykär15 skrev 2017-02-22 12:25:37 följande:

Ej testat Crinone, men jag tar Lutinus vaginalt från 6 dagar efter Ovitrelle/ÄL för att göra det extra gynnsamt för en graviditet att fästa och stanna kvar. 

Min läkare var med löjligt positiv när jag började med Letrozol..men inte blivit gravid trots tre dubbelkurer samt Ovitrelle på den sista. Då hade jag två fina blåsor på 20 respektive 23 mm. 

Nu har vi i stället får prova sprutor, då man sägs svara bättre på det när man är lite äldre (jag är 40) och ikväll ska jag ta Ovitrelle igen. Hade en blåsa på 20 mm för två dagar sen så ett moget ägg finns iaf...hoppas nu innerligt att det är ett guldägg Hjärta

Håller tummarna för dig att det tar sig denna gång <3 ! När har du BIM? 

Jag ska be om Ovitrelle nästa gång för att vara 100 på att ägget verkligen släpper! Även om jag är på ÄL+7 så känner jag med hela min kropp att det inte tog sig. Kommer hålla ut och ta crinone i 6-7 dagar till och testa mig om 5 dagar och fram till äl+13. Sen inväntar mens och försöker igen..

• Nykär15
    Essie32 skrev 2017-02-22 13:56:23 följande:

Håller tummarna för dig att det tar sig denna gång <3 ! När har du BIM? 

Jag ska be om Ovitrelle nästa gång för att vara 100 på att ägget verkligen släpper! Även om jag är på ÄL+7 så känner jag med hela min kropp att det inte tog sig. Kommer hålla ut och ta crinone i 6-7 dagar till och testa mig om 5 dagar och fram till äl+13. Sen inväntar mens och försöker igen..

Tack snälla för att du hoppas för oss Hjärta

Jag kommer ha BIM 9/3. Jag tror dock det är positivt att du tror det inte tagit sig, de gånger jag känt mindre har jag ofta vart gravid. 

Det jobbiga med Ovitrelle är ju att man kan ha positivt på grav.test upp till 10 dagar. Så jag testar från dag 8 för att se så det går ner, är det blankt på dag 10 så tar jag test på dag 12 för att se om något tagit sig. Senare har jag aldrig fått plus...

• efg

Grattis till dig som plussat! Önskar dig all lycka till!

Idag, äntligen! CD20 fick jag solklart positivt lh test så nu återstår bara att försöka mysa så de kan ge resultat!!

• Nykär15
    efg skrev 2017-02-22 14:57:18 följande:

Grattis till dig som plussat! Önskar dig all lycka till!

Idag, äntligen! CD20 fick jag solklart positivt lh test så nu återstår bara att försöka mysa så de kan ge resultat!!

Härligt! Då väntar vi BIM ungefär samtidigt...min är 9/3, kommer släppa lös ägget ikväll med Ovitrelle och så lossar det förmodligen i morgon senast fredag...
  • efg
    Nykär15 skrev 2017-02-22 15:02:36 följande:

Härligt! Då väntar vi BIM ungefär samtidigt...min är 9/3, kommer släppa lös ägget ikväll med Ovitrelle och så lossar det förmodligen i morgon senast fredag...

Kul! Då får vi följas åt! Har haft sjukt med molvärk till och från ända sen typ dag 7 men idag har de verkligen känts som mest men blev ända så glad när ja faktiskt fick positivt äl test, ska ta igen ikväll för att se om de är fortsatt positivt.

Vad peppad ja blev nu!
  • Nykär15

Ja kul när man får utslag och känner att det händer något!

Sist fick jag hemsk molvärk efter ca 30 timmar från att jag tog sprutan, så då lär ägget ha lossat. Så om det blir samma borde jag känna av det i morgon eller senast fredag.

• Mila

Ni som tagit letrozol några gånger. Märker ni någon skillnad vid äl mot om ni haft egen äl? Tänkte på sekret och känningar? Jag ska ta dag 5-9 så antar att man inte brukar få tidigare äl då? Jag brukar ha på cd16-21

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Nykär15
    Mila skrev 2017-02-23 08:50:59 följande:

Ni som tagit letrozol några gånger. Märker ni någon skillnad vid äl mot om ni haft egen äl? Tänkte på sekret och känningar? Jag ska ta dag 5-9 så antar att man inte brukar få tidigare äl då? Jag brukar ha på cd16-21

Jag tog dubbeldos från dag 3-7, hade inte mer sekret tyvärr och min ÄL kom från CD10-12, jag har normalt egen ÄL på CD12 så den höll sig där omkring. 

Jag har haft dåligt med sekret inför ÄL sista åren, men blivit gravid ändå. Räcker man har lite runt tappen så det är inte alltid man har så mycket att det kommer ut. Men förr var det en jättebra koll för mig på när jag skulle ha mens, stämde som en klocka. Men denna gången när jag tar Bemfola har jag haft flytningar så det känns som nån knäckt ett ägg i mig HAHAHA, bara rinner. Men den sprutan innehåller precis som Letrozol FSH men utöver det även LH som är det som gör att man får bra sekret, så min läkare var nöjd med hur allt såg ut inuti med flytningarna denna gången. 

Slemhinnan har vart jättefin alla gånger med Letrozol, men var något tjockare nu med Bemfola. Jag kommer även ta de sprutorna nästa cykel om detta inte tar sig. Gillade dem verkligen bättre på hur kroppen reagerar. Mindre molvärk än med Letrozol, mindre uppsvälld och mer sekret. 

Har haft mer ont just vid ÄL med Letrozol än vid min egna, men har alltid haft rätt ont vid äl, men nu rätt extremt. Denna gången får vi se, jag släppte lös ägget med Ovitrelle igår, så idag eller i morgon borde jag känna av det isf...

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera