• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • orzia1
    Marie357 skrev 2017-02-21 05:36:15 följande:

Skulle man få trillingar ökar ju risken markant för problem både för mamman och barnen. Min gyn sade att då går man in och tar bort liksom en eller 2..och det är ju risker i det med..

Här vet i fan börjar jag att tro att jag skulle vara gravid.. Bubblig i magen sedan förra torsdagen. Pruttar och har mig. Ömhet i ryggslut, ömhet i brösten, mer kissinödig och då på natten. Samtidigt vill man ju inte hoppas. men är idag äl + 15, fast jag brukar få mens typ på dag 18 -19 efter mens så vi avvaktar. Testar inte förrän jag har passerat helgen om det ens blir nödvändigt för är ändå väldigt inställd på att mensen kommer..

Här gör de inte så om det bara är trillingar, däremot gav de det som alternativ till en som bor här nere som fick fyrlingar, men de behöll alla.

det är som du skriver att alla risker ökar ju fler barn där är. Så det är inte så "lätt" att bara tänka jag vore såååå glad om det blev tre eller fler osv... Oftast föds dessutom trillingar för tidigt och det i sig innebär ju ökad risk för skador.
  • Nykär15
    orzia1 skrev 2017-02-21 09:14:09 följande:
    Här gör de inte så om det bara är trillingar, däremot gav de det som alternativ till en som bor här nere som fick fyrlingar, men de behöll alla.

det är som du skriver att alla risker ökar ju fler barn där är. Så det är inte så "lätt" att bara tänka jag vore såååå glad om det blev tre eller fler osv... Oftast föds dessutom trillingar för tidigt och det i sig innebär ju ökad risk för skador.
    Vart bor du någonstans? 
  • Anonym (Petra)
    Nykär15 skrev 2017-02-21 09:06:40 följande:

Jobbigt när resor stör ÄL. Vi har sagt att en natt borta är ok, men inte mer runt ÄL-tider. Sist fick han faktiskt följa med på min resa med jobbet och snällt inställa sig på hotellet mellan mina jobbpass...hahaha dock blev det inget ändå, men hade inte velat missa chansen när man gör jobbet med stimulering. 

Men är det bara en natt så har vi sex innan man åker och sen direkt när man kommer hem igen dagen efter, på så vis missar man ju inte chansen. 

Jag har massa molvärk idag, men ska ta min Ovitrelle i morgon...så på torsdag/senast fredag bör ägget trilla ner. Och då finns det massor med simmare som väntar, så bara hoppas att denna gången är vår tur....börjar tro att jag aldrig nånsin mer kommer se två streck på stickan. 

Jo så klart kan man maximera chanserna så gott det går. Vi hade sex igår kväll - och det känns knappast meningsfullt att ha det nu på morgonen igen.. så då hade det blivit de maximalt fertila 48h som vi missat.. Men så blir det ju ibland - det kommer fler chanser. Man vet ju ändå inte om det blir något ju, så vill inte styra om hela livet efter detta.. 

Tycker dock att det är så svårt att tajma - Dr tyckte ju varannan dag, men det känns ju glest när man verkligen har lust att ligga hela tiden hehe... Har märkt att jag nästan skulle kunna skippa LH testerna och bara gå på hur sugen jag är :)
  • efg

Jag förstår hur ni menar med att flerbörd kan medföra större risker men som jag ser det så känns det inte som det finns någon anledning att oroa sig specifikt för att de ska bli fler än 1 då det fortfarande inte är så vanligt och speciellt tvillingar som Isf är vanligaste flerbörden brukar inte medföra så stora komplikationer i den skalan att det får mig att inte ens försöka bli gravid. Att äggen dessutom Skulle vara "dåliga" bara för att där är fler, finns det något belägg för det?

Tycker också de är så avået de hår med ägglossningen , nu har jag ju fortfarande inte fått ett pos utslag på lh testen en ja vet ju att de är på g här omkring så vi försöker varannan dag men pressen blir för stor så igår tex blev det inget avslut fram hans sida vilket så klart gör att an blir lite orolig att missa denna cykel..

• Nykär15
    efg skrev 2017-02-21 10:34:18 följande:

Jag förstår hur ni menar med att flerbörd kan medföra större risker men som jag ser det så känns det inte som det finns någon anledning att oroa sig specifikt för att de ska bli fler än 1 då det fortfarande inte är så vanligt och speciellt tvillingar som Isf är vanligaste flerbörden brukar inte medföra så stora komplikationer i den skalan att det får mig att inte ens försöka bli gravid. Att äggen dessutom Skulle vara "dåliga" bara för att där är fler, finns det något belägg för det?

Tycker också de är så avået de hår med ägglossningen , nu har jag ju fortfarande inte fått ett pos utslag på lh testen en ja vet ju att de är på g här omkring så vi försöker varannan dag men pressen blir för stor så igår tex blev det inget avslut fram hans sida vilket så klart gör att an blir lite orolig att missa denna cykel..

Nej äggen blir inte sämre för att de är fler, är inte alls så jag menade. Men ibland blir man ju gravid och av någon anledning blir det missfall. Jag har ju hellre ett missfall ensamt än att det skulle ske när det är ytterligare ett befruktat ägg därinne som då riskerar att blöda ut det med när något händer. 

Det är ju dubbel risk att något händer när man är gravid med två. Ex om man gör KUB, vi hade avbrutit om barnet har någon trisomi, men tänk om ena har det och andra är friskt? Det blir så många mer saker att ta hänsyn och oroa sig för känner jag, men var och en får ju känna efter själv. Risken vid stimulering är ju något större att det ska bli mer än en, det är jag ju redan medveten om. Men skulle inte medvetet vilja hoppas eller chansa på fler...därav övervakas man ju med UL med, nu vet jag att bara ett av äggen är tilltäckligt moget för att släppa när jag tar Ovitrelle så känner mig inte så orolig.

• Nykär15

Vi har sex dagligen och har alltid haft så ändrar inget. Min man har heller inte svårigheter att komma vilket är väldigt skönt. Vi övervakas ju med UL så vi kör inga ÄL-tester, och är inte oroliga för att missa den eftersom vi har så regelbundet sexliv. 

Men vi ställer gärna om våra liv för detta ett tag, jag är lite för gammal för att vi ska vilja missa en chans och det kostar rätt mycket med stimulering, UL osv eftersom vi gör det privat så för oss är detta prio 1 ett tag. 

• Anonym (Petra)
    Nykär15 skrev 2017-02-21 10:52:37 följande:

Vi har sex dagligen och har alltid haft så ändrar inget. Min man har heller inte svårigheter att komma vilket är väldigt skönt. Vi övervakas ju med UL så vi kör inga ÄL-tester, och är inte oroliga för att missa den eftersom vi har så regelbundet sexliv. 

Men vi ställer gärna om våra liv för detta ett tag, jag är lite för gammal för att vi ska vilja missa en chans och det kostar rätt mycket med stimulering, UL osv eftersom vi gör det privat så för oss är detta prio 1 ett tag. 

Ja, hoppas det går vägen för er -  men måste ju säga att ni verkligen verkar ha bra förutsättningar!!

Tror ingen av oss skulle orka eller ha lust varje dag längre, har ju varit tillsammans i 22 år :) Vi får hoppas på att våra 3-4 ggr i veckan räcker helt enkelt. 
  • efg
    Nykär15 skrev 2017-02-21 10:50:39 följande:

Nej äggen blir inte sämre för att de är fler, är inte alls så jag menade. Men ibland blir man ju gravid och av någon anledning blir det missfall. Jag har ju hellre ett missfall ensamt än att det skulle ske när det är ytterligare ett befruktat ägg därinne som då riskerar att blöda ut det med när något händer. 

Det är ju dubbel risk att något händer när man är gravid med två. Ex om man gör KUB, vi hade avbrutit om barnet har någon trisomi, men tänk om ena har det och andra är friskt? Det blir så många mer saker att ta hänsyn och oroa sig för känner jag, men var och en får ju känna efter själv. Risken vid stimulering är ju något större att det ska bli mer än en, det är jag ju redan medveten om. Men skulle inte medvetet vilja hoppas eller chansa på fler...därav övervakas man ju med UL med, nu vet jag att bara ett av äggen är tilltäckligt moget för att släppa när jag tar Ovitrelle så känner mig inte så orolig.

Ja men då hänger jag med! :) jag känner mig dock inte orolig för ex trisomi i förhand då vi egentligen inte har några anlag för det (men fick hyfsat dåliga siffror när sonen va i magen) utan tänker att de känns iaf bättre att åtminstone ha försökt bli gravid varje äl än att skippa för att risken att eventuellt något skulle ske finns, vill inte tänka negativt från början liksom :)

Det är so. Sagt första gången jag fått göra vul inför äl i samband med letrozol och har fått gå helt på känsla, äl test osv tidigare cykler så min gyn verkar inte heller varit så orolig. Men eftersom det ändå verkar bli en lång cykel trots dubbelkur så känner ja mig lite besviken på att ja inte fått testa ovitrelle. Har börjat fundera på att söka mig till någon annan klinik för att kanske få bättre uppföljning på behandlingen än ja fått hittills
  • orzia1
    Nykär15 skrev 2017-02-21 09:25:03 följande:

Vart bor du någonstans? 

Södra Skåne.
  • Nykär15
    Anonym (Petra) skrev 2017-02-21 11:26:40 följande:
    Ja, hoppas det går vägen för er -  men måste ju säga att ni verkligen verkar ha bra förutsättningar!!

Tror ingen av oss skulle orka eller ha lust varje dag längre, har ju varit tillsammans i 22 år :) Vi får hoppas på att våra 3-4 ggr i veckan räcker helt enkelt. 
    Tror det räcker gott o väl för er :) 22 år är länge, härligt!
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera