• Thure Björkman

Att plocka upp efter sin hund?

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

• Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?
  • Thure Björkman
    Physalis skrev 2016-10-15 01:47:50 följande:

Jag tänkte efter och kunde inte komma på något bra svar förutom att det luktar äckligt och att det inte är tråkigt om man trampar i det.

Så jag googlade. På svenska får man bara veta att det är olagligt och att det är en "sanitär olägenhet". Men vad betyder det egentligen? Som du säger så bajsar ju alla djur utomhus.

Den här artikeln skriver rätt intressant om varför, utöver nämnda orsakerna.

pethelpful.com/dogs/Why-Pick-up-Dog-Poop-The-Dangers-of-Dog-Feces

Det nämns också som exempel på den här sidan iheartdogs.com/the-shocking-truth-about-not-picking-up-your-dogs-poop/ att naturen klarar av 2 hundar per kvadratmile (1 mile = ~1,61 km) men att i tätbebyggelse bor det ungefär 125 hundar på den ytan. (I USA, men det är antagligen något liknande, eller åtminstone mer än 2 på den ytan i Sverige också).

Så om man bryr sig om att inte förgifta miljön, och att inte sprida sjukdomar genom dricksvatten, så ska man kanske plocka upp efter sig, vare sig man är i skogen eller mitt i stan för att minska förstörelsen eftersom ganska många uppenbarligen skiter (haha...) i att plocka upp efter sin hund.

Nu är det ju så att vi i Sverige har lite bättre utrustning inom vattenrening på verken runt om i landet. Är irrelevant att jämföra med andra länder.
  • Thure Björkman
    En annan du skrev 2016-10-15 09:04:00 följande:

Ja det finns många som har svårt att "se sig för". Barn tex. Eller personer med synnedsättning eller CVI.

Och barn med CVI som använder rullstol då är det inte bara att skölja av skosulan.

Då får man väl spola av rullstolen. Återigen: hur svårt kan det vara??
  • Thure Björkman
    jjeessiicahh skrev 2016-10-15 10:38:12 följande:

Plockar aldrig upp efter min hund! När folk börjar slänga skräp i papperskorgarna så kanske jag börjar plocka upp efter hunden.
    Det är fan aldrig någon som dött av att trampa i hundskit. Bättre det än att trampa i glas.

Ännu en som vet hur en slipsten skall dras!!
  • Thure Björkman
    Mooomin skrev 2016-10-15 15:53:57 följande:

Men alla djur ute i naturen bajsar ju i regel inte i parker och bostadsområden, det kryllar ju inte av björn, älg och rådjur där precis. Och om nu alla djur bajsar ute så behöver man ju inte låta ytterligare djur, dvs våra husdjur, oxå bajsa ute? I skogen kan jag hålla med om att det kanske inte är lika noga, men där folk vistas bör man ju plocka upp. Vilda djur är vilda djur, men våra husdjur har vi ansvar för.

Avföring som avföring.
  • En annan du
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:28:20 följande:

Då får man väl spola av rullstolen. Återigen: hur svårt kan det vara??

Ja när man kommer hem ja. Barnet fick det på händern eftersom det fastnade med en stor blaffa ett varv. Lagom mysigt.

Hur svårt kan det vara för dig att bära hem bajset i din hand istället om du nu inte har påsar, eller lägg det i fickan det är ju bara att spola av när du kommer hem. Hur svårt kan det vara?
  • Mooomin
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:30:40 följande:

Avföring som avföring.

Björnar och älgar skiter fortf inte i våra parker..
  • slirren

Ännu ett exempel på hur lata och egoistiska människor är idag. Låt oss kasta ut blöjor och sopor genom fönstret också.. det får någon annan ta upp. Om alla hjälps åt att sprida avföring i vår gemensamma miljö så blir det så mycket trevligare.

• Aniiee
    Mooomin skrev 2016-10-15 18:55:20 följande:
    Björnar och älgar skiter fortf inte i våra parker..
    Inte? Är du säker? För, nej, förvisso har jag inte sett till några björnar här i Huddinge, men en hel del älgar, rävar, grävlingar, rådjur, harar, vildkaniner, igelkottar, förvildade kattkrakar och till och med en varg vid tillfälle (för ett antal år sedan, dock)

Alltså, jag håller ju med dig om att i parker och på ställen där folk kan tänkas gå så plockar man upp efter hundarna, men att säga att vilda djur inte skiter i stadsparker är ju lite så där sanningsenligt. 
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Physalis
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:27:17 följande:

Nu är det ju så att vi i Sverige har lite bättre utrustning inom vattenrening på verken runt om i landet. Är irrelevant att jämföra med andra länder.

Det är inte bara människor som dricker vatten vet du.

Alla djur och växter ute i naturen dricker vatten och detta kommer inte ifrån våra vattenkranar... Smartskalle.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:30:40 följande:
    Avföring som avföring.
    Nej, det är stor skillnad på olika djurs avföring.
Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?