• Thure Björkman

Att plocka upp efter sin hund?

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

• Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?
  • monkees
    Påven Johanna skrev 2016-10-16 11:35:08 följande:

Jag plockar upp både efter min hund och efter andras (kanske till och med efter jjeessiicahhs om vi bor i samma stad). Ser det som självklart att plocka upp hundbajset och slänga det i avsedd latrin. Lägger inte påsar med hundbajs i öppna soptunnor som står vid parkbänkar där folk vill sitta och njuta av annat än bajslukt. 

Ja det viktiga är ju att det verkligen FINNS tunnor att stoppa hundbajset i! Min hund är borta sedan många år (sörjer henne ännu) och vi har turen att bo i ett område där det är generöst ordnat vad gäller "hundlatriner". När jag besökte en annan stad med min hund och skulle kasta en bajspåse i en soptunna så hade ngn satt dit en lapp "ej hundlatrin". Detta var på en busshållplats LÅNGT från bebyggelse. Det speglar den allmänna hållningen hos vissa.
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-16 10:52:48 följande:
    Vad har bajsbärande att göra med hur mkt man älskar sin hund? Den bajsar hejvilt utan att fråga om lov. Jag har ingen hund och ska kanske inte tycka ngt öht men ändå tänker jag att det är rätt korkat att lägga hundbajs i en plastpåse och bära hem det. Liksom......om man tänker på MILJÖN.........
    Om du tänker till kanske du kommer på det.
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-16 12:13:35 följande:
    Ja det viktiga är ju att det verkligen FINNS tunnor att stoppa hundbajset i! Min hund är borta sedan många år (sörjer henne ännu) och vi har turen att bo i ett område där det är generöst ordnat vad gäller "hundlatriner". När jag besökte en annan stad med min hund och skulle kasta en bajspåse i en soptunna så hade ngn satt dit en lapp "ej hundlatrin". Detta var på en busshållplats LÅNGT från bebyggelse. Det speglar den allmänna hållningen hos vissa.
    Hundpåse ska läggas i brännbart om särskild hundlatrin saknas.
  • molly50
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 12:34:52 följande:

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

Jag har själv hund och plockar alltid upp efter den. Utom om vi r ute i skogen och inte på en stig.
    Dels så tycker jag själv att det är äckligt med hundskit som ligger överallt där man går,men jag tänker också på smittorisken om en hund ör sjuk.
    Så för mig är det en självklarhet att plocka upp. Allt annat är lathet!
    Mattias och Hannah.
  • monkees
    MRK01 skrev 2016-10-16 12:16:50 följande:
    Om du tänker till kanske du kommer på det.
    Menar du att jag ska komma på vad kärleken till min hund har med hem-bärandet av bajs att göra? Min hund är som sagt död och borta sedan många år men jag kan inte begripa miljövinsten (finns knappast ngn?) med att lägga hundbajs i en plastpåse som ska brännas! Liksom hallå.................vakna.
  • monkees

OT *typ* men jag är året-runt-joggare sedan snart 30 år och jag  springer på vägar och stigar överallt där jag bor. Jag har ALDRIG, NEVER, NADA klivit i hundskit. ALDRIG! Jag tittar var jag sätter mina fötter! Hur gör andra? Bara klafsar på och tittar i fjärran?

• Pastella
    monkees skrev 2016-10-16 12:29:11 följande:

OT *typ* men jag är året-runt-joggare sedan snart 30 år och jag  springer på vägar och stigar överallt där jag bor. Jag har ALDRIG, NEVER, NADA klivit i hundskit. ALDRIG! Jag tittar var jag sätter mina fötter! Hur gör andra? Bara klafsar på och tittar i fjärran?

Jag och mina barn lyckas kliva i bajs varje vecka, klart man inte undersöker varenda fläck i gräset innan man sätter sin fot där. Det är ju fullt av kottar pch annat jämte vägen, det låter verkligen märkligt att man stirrar på vägen istället för på bollen, vännen, draken eller vad det nu är man leker med.

Djupt inne skogen kvittar det ju givetvis men några meter från asfalterad väg är knappast ett ställe ett rådjur skiter på.
  • monkees
    Pastella skrev 2016-10-16 12:41:12 följande:
    Jag och mina barn lyckas kliva i bajs varje vecka, klart man inte undersöker varenda fläck i gräset innan man sätter sin fot där. Det är ju fullt av kottar pch annat jämte vägen, det låter verkligen märkligt att man stirrar på vägen istället för på bollen, vännen, draken eller vad det nu är man leker med.

Djupt inne skogen kvittar det ju givetvis men några meter från asfalterad väg är knappast ett ställe ett rådjur skiter på.
    Okej! Ja alla har sin verklighet. Det kan ju vara så att det lokalt finns extrema mängder bajs. Jag har som sagt joggat överallt där jag bor i snart 30 år och haft den stora turen att ALDRIG kliva i ngt bajs öht. Jag har ingen hund och endast en innekatt så jag "kackar inte i eget bo".
  • LillaJag06
    sextiotalist skrev 2016-10-16 09:08:08 följande:
    Jag skippade det när hunden satte sig i ett brännässlesnår.
    Haha det förstår jag :)
  • SupersurasunkSara
    jjeessiicahh skrev 2016-10-16 10:57:06 följande:
    Det är väl inte lagligt att slänga skräp som ex, glasflaskor eller mcdonaldsskräp på marken heller? Det ser jag som ett större problem än en hundskit :) jag låter inte min hund bajsa vart som helst heller. Han bajsar en bit in från en gångväg på en promenadslinga. Det ser jag inte som ett problem. Jag låter ju han inte sätta sig på en lekplats och skita.
    Det spelar ingen roll, det är inte lagligt att inte plocka upp oavsett på vilken offentlig plats hunden bajsar på. Att andra kastar skräp gör det ju inte mer rätt att du struntar i att plocka upp efter din hund.

En bit in från en gångväg på en promenadslinga kan innebära att ett barn kliver i det eller trillar i det. Inte så himla mysigt. Och jo, barn har rätt att springa en bit från gångvägen Du gör så klart som du vill, vill du riskera böter och bete dig illa så är det upp till dig.
Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?