• Thure Björkman

Att plocka upp efter sin hund?

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

• Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?
  • Physalis

Jag tänkte efter och kunde inte komma på något bra svar förutom att det luktar äckligt och att det inte är tråkigt om man trampar i det.

Så jag googlade. På svenska får man bara veta att det är olagligt och att det är en "sanitär olägenhet". Men vad betyder det egentligen? Som du säger så bajsar ju alla djur utomhus.

Den här artikeln skriver rätt intressant om varför, utöver nämnda orsakerna.

pethelpful.com/dogs/Why-Pick-up-Dog-Poop-The-Dangers-of-Dog-Feces

Det nämns också som exempel på den här sidan iheartdogs.com/the-shocking-truth-about-not-picking-up-your-dogs-poop/ att naturen klarar av 2 hundar per kvadratmile (1 mile = ~1,61 km) men att i tätbebyggelse bor det ungefär 125 hundar på den ytan. (I USA, men det är antagligen något liknande, eller åtminstone mer än 2 på den ytan i Sverige också).

Så om man bryr sig om att inte förgifta miljön, och att inte sprida sjukdomar genom dricksvatten, så ska man kanske plocka upp efter sig, vare sig man är i skogen eller mitt i stan för att minska förstörelsen eftersom ganska många uppenbarligen skiter (haha...) i att plocka upp efter sin hund.

• volvo142

Aldrig tänkt på det utom när jag en gång klev i hundskit blev lite små sur. Värre är det med häst bajs hela jävla cykelvägarna som inte går att undvika. Hundbajs är det ju oftast inte så mycket av. har varit hundvakt nån gång ibland då bryr jag mig inte ett dugg om att plocka upp. Riktigt jävla äckligt sen är man lite lat också :D

• En annan du

Ja det finns många som har svårt att "se sig för". Barn tex. Eller personer med synnedsättning eller CVI.

Och barn med CVI som använder rullstol då är det inte bara att skölja av skosulan.

• Deceree1

Trams och åter trams. Självklart plockar man upp efter sin hund. Inte i skogen, om den inte sätter sig i spåret där man går förstås, men alltid annars. Hur skulle det se ut om alla lät sina hundar bajsa överallt utan att plocka upp. Det är så självklart så jag finner denna tråd konstig.

• Oscarsmamma84

E så jäkla vidrigt att inte plocka upp efter sin hund. Fattar inte varför man har hund då. Här där vi bor e det nåt jävla pucko som plockar upp efter sin hund men som sen slänger bajspåsen bland våra bilar.

Jag kan ju ta o slänga lite bajsblöjor här o var det gäller ju o se upp

• jjeessiicahh

Plockar aldrig upp efter min hund! När folk börjar slänga skräp i papperskorgarna så kanske jag börjar plocka upp efter hunden.
    Det är fan aldrig någon som dött av att trampa i hundskit. Bättre det än att trampa i glas.

• Deceree1
    jjeessiicahh skrev 2016-10-15 10:38:12 följande:

Plockar aldrig upp efter min hund! När folk börjar slänga skräp i papperskorgarna så kanske jag börjar plocka upp efter hunden.

Det är fan aldrig någon som dött av att trampa i hundskit. Bättre det än att trampa i glas.

Hänsynslöst, respektlöst, ansvarslöst att inte plocka upp eftersom hund. Då tänker man inte på människor i sin omgivning överhuvudtaget. Jag har sällan hört nåt så dumt som att man inte tar upp bajset efter sin hund.
  • kaffe

Bor man inom tätbebyggt område är det självklart att man alltid ska plocka upp efter sin hund, även på ställen där man tror att ingen kommer att gå. I skogen däremot behöver man inte göra det, med undantag om hunden bajsar mitt på en stig eller väg där man vet att människor rör sej. Då hör det till vanligt hyfs att antingen plocka upp skiten eller putta bort det från stigen.

• Nyfikna72

Det är faktiskt skillnad på skit och skit. Att trampa i hundskit och kattskit också för den delen är ungefär lika roligt som att trampa i människoskit och det beror i huvudsak på födan. Spillning från växtätande djur ger inte alls samma odör och typ av skit överhuvudtaget. Går man rakt ut i skogen så kan man ju inte begära att man ska ta upp skiten men är det efter en stig eller där någon normalt promenerar så bör man ju göra det iallafall. Normaliserar man hundskit för att det iallafall försvinner så är det ju inget konstigare att folk sätter aig och skiter lite här och var för det försvinner ju det också.

• Mooomin

Men alla djur ute i naturen bajsar ju i regel inte i parker och bostadsområden, det kryllar ju inte av björn, älg och rådjur där precis. Och om nu alla djur bajsar ute så behöver man ju inte låta ytterligare djur, dvs våra husdjur, oxå bajsa ute? I skogen kan jag hålla med om att det kanske inte är lika noga, men där folk vistas bör man ju plocka upp. Vilda djur är vilda djur, men våra husdjur har vi ansvar för.

Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?