• Thure Björkman

Att plocka upp efter sin hund?

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

• Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?
  • sextiotalist
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 12:34:52 följande:

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

Att inte plocka upp efter sin hund när man är ute i skogen är inget konstigt. Dvs om inte hunden sätter sig på stigen där alla brukar gå.
    Men i bebyggelsen så är det självklart tycker jag. Nej, det är inte bara att skölja av skon. Jag har varit tvungen att köra skor i tvättmaskinen för att få bort allt. Och har man grova mönster, så är det ett väldigt betande.
    Själv var jag måttligt trött på de hundägare som en period lät deras hundar sätta sig precis framför vår brevlåda. Det var inte alltid små lass det rörde sig om.
    Jag har nog mockat mer efter slarviga hundägare än plockat fimpar och annat skräp (och efter katter).
    Förutom detta så vill andra hundar gärna nosa på hundbajs och det har varit en hel del sjukdomar som spridits sig bland hundar. Bl.a spreds sig hundpesten på det sättet.
  • sextiotalist

Tillägg, det är nog hundägare som är lata och bekväma om de inte vill ta upp efter sin hund.

• MRK01

Om man är i riktig skog kan det absolut vara okej att inte plocka upp. I tättbebyggda områden och stadsmiljö är det självklart. Den som inte plockar upp efter sin hund där borde vare sig ha hund eller barn.

• Thure Björkman
    MRK01 skrev 2016-10-14 13:14:59 följande:

Om man är i riktig skog kan det absolut vara okej att inte plocka upp. I tättbebyggda områden och stadsmiljö är det självklart. Den som inte plockar upp efter sin hund där borde vare sig ha hund eller barn.

Så du menar att om man ej plockar upp efter sin hund, är man per automatik diskvalificerad som förälder.
    Det tycker jag låter som ett märkligt resonemang. Eller finns det ett samband mellan dessa två? Har man undersökt föräldraskapet hos personer som inte plockar upp? Den statistiken skulle jag gärna vilja ta en titt på!
  • Thure Björkman
    sextiotalist skrev 2016-10-14 13:08:08 följande:

Tillägg, det är nog hundägare som är lata och bekväma om de inte vill ta upp efter sin hund.

Jasså? Det kan väl även vara så att de har bråttom eller har slut på bajspåsar.
  • Aikido

Råkar jag trampa i en hundskit tar jag DNA-prov, semester från jobbet och lägger all min vakna tid på att spåra upp matte eller husse. När jag hittar slarvern får han eller hon behandling efter förtjänst.

Polska lastbilschaufförer är ännu värre. Framför allt vintertid. Då drar de sig för att gå in i skogen och skita och sätter sig i snödrivorna i stället. Det som döljs i snö...
    Dock finns det många polacker i Polen så dem orkar jag inte förfölja på samma sätt utan jag bestraffar dem kollektivt genom att köra om dem och lägga mig i 40 framför dem där de inte kan köra om. De dagar jag är på sådant humör använder jag för säkerhets skull ett par nummerplåtar stulna från vårt kommunalråd ifall chauffören skulle få får sig att försöka spåra upp mig.
  • Thure Björkman
    Aikido skrev 2016-10-14 16:50:37 följande:

Råkar jag trampa i en hundskit tar jag DNA-prov, semester från jobbet och lägger all min vakna tid på att spåra upp matte eller husse. När jag hittar slarvern får han eller hon behandling efter förtjänst.

Polska lastbilschaufförer är ännu värre. Framför allt vintertid. Då drar de sig för att gå in i skogen och skita och sätter sig i snödrivorna i stället. Det som döljs i snö...
    Dock finns det många polacker i Polen så dem orkar jag inte förfölja på samma sätt utan jag bestraffar dem kollektivt genom att köra om dem och lägga mig i 40 framför dem där de inte kan köra om. De dagar jag är på sådant humör använder jag för säkerhets skull ett par nummerplåtar stulna från vårt kommunalråd ifall chauffören skulle få får sig att försöka spåra upp mig.
    Det låter som att du har fullt upp med både dyra och tidskrävande operationer!
    Jag vill dock hävda att om man trampar i hundskit, eller annan skit, så har man bara sig själv att skylla! Folk får fan se sig för!
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 16:18:48 följande:
    Så du menar att om man ej plockar upp efter sin hund, är man per automatik diskvalificerad som förälder.
    Det tycker jag låter som ett märkligt resonemang. Eller finns det ett samband mellan dessa två? Har man undersökt föräldraskapet hos personer som inte plockar upp? Den statistiken skulle jag gärna vilja ta en titt på!
    Tyvärr finns det inget körkort för föräldraskap. Den som inte plockar upp efter sin hund i ett bostadsområde visar brister vad gäller förmågan att samagera.

Ge mig ett godtagbart skäl till varför man inte ska ta upp efter sin hund (att man glömt påsen gills inte).
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 17:09:28 följande:
    Det låter som att du har fullt upp med både dyra och tidskrävande operationer!
    Jag vill dock hävda att om man trampar i hundskit, eller annan skit, så har man bara sig själv att skylla! Folk får fan se sig för!
    Nej, det är den som har hund som ska se till att inte förorena miljön.
  • Aikido
    MRK01 skrev 2016-10-14 17:10:40 följande:
    Tyvärr finns det inget körkort för föräldraskap. Den som inte plockar upp efter sin hund i ett bostadsområde visar brister vad gäller förmågan att samagera.

Ge mig ett godtagbart skäl till varför man inte ska ta upp efter sin hund (att man glömt påsen gills inte).
    De som plockar upp i påse och sedan slänger påsen i nästa buske förtjänar också någon form av straff.

Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?