• Thure Björkman

Att plocka upp efter sin hund?

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

• Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?
  • Gryntroll
    monkees skrev 2016-10-16 09:14:35 följande:

Antagligen(?) så stod en ilsken kärring och glodde på en där i skogen så man tog upp bajset efter sin hund men att bära hem det två kilometer *typ* kändes jobbigt. Kan vara så. Här där jag bor finns det många fina "hundlatriner" men kan tänka mig att de är extremt sällsynta på sina håll!?

Ja det kanske är lathet, men jag tycker det är riktigt dåligt. Bättre då att glo tillbaka
  • monkees
    Gryntroll skrev 2016-10-16 09:34:41 följande:
    Ja det kanske är lathet, men jag tycker det är riktigt dåligt. Bättre då att glo tillbaka
    Jag vet inte om det är "lathet" som får folk att tröttna på att bära en skitpåse i en timme. Något känns fel i hela grejen om man är ute i naturen. Liksom NATUREN! där djur skiter hejvilt och fritt 24/7.

• Gryntroll
    monkees skrev 2016-10-16 09:41:13 följande:

Jag vet inte om det är "lathet" som får folk att tröttna på att bära en skitpåse i en timme. Något känns fel i hela grejen om man är ute i naturen. Liksom NATUREN! där djur skiter hejvilt och fritt 24/7.

Det är det jag menar, bättre att låta bajset ligga kvar "öppet" och låta naturen ta hand om det än att få in det i en påse som sedan blir liggande... Har man väl lagt in det i påsen får man böra det med sig, kan jag tycka.
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-16 09:19:01 följande:
    Okej! Det hade jag ingen aning om! Men hur som helst så känns det lite onödigt, tycker jag, att ta upp hundbajs i skogen och bära hem det.
    Från skogen tycker jag inte att det behövs, men inom tättbebyggt område absolut. Att gå med det i 2-3 km är väl inget problem. Man älskar väl sin hund? Sedan går det utmärkt att knyta fast påsen på kopplet så slipper man bära.
  • monkees
    Gryntroll skrev 2016-10-16 10:41:08 följande:
    Det är det jag menar, bättre att låta bajset ligga kvar "öppet" och låta naturen ta hand om det än att få in det i en påse som sedan blir liggande... Har man väl lagt in det i påsen får man böra det med sig, kan jag tycka.
    Jo och så gör man om det inte står en ilsken "kärring" och glor. Om ingen står och glor så lämnar man hundbajset till naturen att absorbera snabbt.
  • monkees
    MRK01 skrev 2016-10-16 10:46:08 följande:
    Från skogen tycker jag inte att det behövs, men inom tättbebyggt område absolut. Att gå med det i 2-3 km är väl inget problem. Man älskar väl sin hund? Sedan går det utmärkt att knyta fast påsen på kopplet så slipper man bära.
    Vad har bajsbärande att göra med hur mkt man älskar sin hund? Den bajsar hejvilt utan att fråga om lov. Jag har ingen hund och ska kanske inte tycka ngt öht men ändå tänker jag att det är rätt korkat att lägga hundbajs i en plastpåse och bära hem det. Liksom......om man tänker på MILJÖN.........
  • jjeessiicahh
    SupersurasunkSara skrev 2016-10-16 09:00:00 följande:
    Det är faktiskt lag på att plocka upp efter sin hund. Tror böterna för att inte göra det ligger på en tusenlapp.
    Det är väl inte lagligt att slänga skräp som ex, glasflaskor eller mcdonaldsskräp på marken heller? Det ser jag som ett större problem än en hundskit :) jag låter inte min hund bajsa vart som helst heller. Han bajsar en bit in från en gångväg på en promenadslinga. Det ser jag inte som ett problem. Jag låter ju han inte sätta sig på en lekplats och skita.
  • Påven Johanna

Jag plockar upp både efter min hund och efter andras (kanske till och med efter jjeessiicahhs om vi bor i samma stad). Ser det som självklart att plocka upp hundbajset och slänga det i avsedd latrin. Lägger inte påsar med hundbajs i öppna soptunnor som står vid parkbänkar där folk vill sitta och njuta av annat än bajslukt. 

• Mooomin
    monkees skrev 2016-10-16 10:47:29 följande:

Jo och så gör man om det inte står en ilsken "kärring" och glor. Om ingen står och glor så lämnar man hundbajset till naturen att absorbera snabbt.

Fast det "absorberas" ju inte.. Jag har som sagt haft hundbajs utanför min uteplats i gräsmattan, hur länge som helst. Det stelnar/torkar och ligger kvar hur länge som helst.
  • monkees
    Mooomin skrev 2016-10-16 11:40:59 följande:
    Fast det "absorberas" ju inte.. Jag har som sagt haft hundbajs utanför min uteplats i gräsmattan, hur länge som helst. Det stelnar/torkar och ligger kvar hur länge som helst.
    Jo men samma bajs i en plastpåse ligger kvar i decennier efter att du lämnat planeten.
Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?