• Thure Björkman

Att plocka upp efter sin hund?

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

• Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?
  • monkees

Jag tänker att majoriteten av alla hundägare sköter sig perfekt och tar upp efter sin hund. Jag kan tycka att det kan vara en tveksam gränsdragning om hur långt ut i naturen som man ska plocka bajset men det är ju "finlir".

OM ngn väljer att inte ta upp efter sin hund på en gånväg och jag ser det så ingriper jag inte för att 1. Jag har inget mandat att uppfostra vuxet folk. 2. Den som av ngn mystisk anledning väljer att lämna sin hunds skit på en gångväg antagligen är en person som inte skulle säga -"Oj, ursäkta jag glömde"......utan snarare -"Dra åt helvete kärring och sköt dig själv". Jag slipper helst sådant.

• sextiotalist
    Thure Björkman skrev 2016-10-18 21:36:42 följande:

Snälla rara! Det var en jävla skillnad på metoder inom vattenrening sedan dess.

E-coli kan då få på valfri restaurang om någon personal varit på dass och slarvar med hygienen.

Läs på lite innan du försöker hävda vetenskapliga argument. Skriv inte bara vad du tror.

Det vet jag. Men du missade poängen. Avföring sprider sjukdomar och hundbajs sprider också sjukdomar. Speciellt mellan hundar så är du rädd om din hund så tar du bort hundbajset. Men du kanske inte kom ihåg hundpestutbrottet?
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-18 21:45:12 följande:
    Vad fan vet du om vad jag tycker eller gör?
    Klarar debatten? Det klarar jag. Men du verkar ju inte klara av att inse att du sitter och hetsar upp dig inför skrivet hundskit på ett forum där inget spelar ngn roll.
    Det är din egen spegelbild du ser.

Nå vad tycker du egentligen?
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-19 06:41:41 följande:

Jag tänker att majoriteten av alla hundägare sköter sig perfekt och tar upp efter sin hund. Jag kan tycka att det kan vara en tveksam gränsdragning om hur långt ut i naturen som man ska plocka bajset men det är ju "finlir".

OM ngn väljer att inte ta upp efter sin hund på en gånväg och jag ser det så ingriper jag inte för att 1. Jag har inget mandat att uppfostra vuxet folk. 2. Den som av ngn mystisk anledning väljer att lämna sin hunds skit på en gångväg antagligen är en person som inte skulle säga -"Oj, ursäkta jag glömde"......utan snarare -"Dra åt helvete kärring och sköt dig själv". Jag slipper helst sådant.

Jag skulle tro att 60 % tar upp. Sedan beror det på var det lämnas. Hundägare som låter hunden göra från sig i tättbebyggt område har en skruv lös. Jag säger definitivt till. 80 % svarar att de saknar påse, varvid jag brukar ge dem en och de plockar sedan upp. 10 % svarar inte och ytterligare 10 % kommer med motargument.
  • monkees
    MRK01 skrev 2016-10-19 10:52:22 följande:
    Jag skulle tro att 60 % tar upp. Sedan beror det på var det lämnas. Hundägare som låter hunden göra från sig i tättbebyggt område har en skruv lös. Jag säger definitivt till. 80 % svarar att de saknar påse, varvid jag brukar ge dem en och de plockar sedan upp. 10 % svarar inte och ytterligare 10 % kommer med motargument.
    Okej. Här där jag bor slumpar det sig så att det finns väldigt bra försett med hundlatriner! så jag har känslan att det är betydligt mer än 60% som tar upp och så är det säkert här.
  • Thure Björkman
    sextiotalist skrev 2016-10-19 07:05:55 följande:
    Det vet jag. Men du missade poängen. Avföring sprider sjukdomar och hundbajs sprider också sjukdomar. Speciellt mellan hundar så är du rädd om din hund så tar du bort hundbajset. Men du kanske inte kom ihåg hundpestutbrottet?
    Pågår hundpestutbrottet nu? Det är frågan.

Eller ska vi bara utgå ifrån vad som har varit?

Då finns det ju ingen anledning att plocka upp. Ingen gjorde väl det 1730-talet....
  • Thure Björkman
    MRK01 skrev 2016-10-19 10:47:13 följande:
    Det är din egen spegelbild du ser.

Nå vad tycker du egentligen?
    Vaddå spegelbild? Vad är det för trams? Är det någon typ av hobbyfilosofi du försöker bygga upp.
    Vad jag tycker genomsyrar denna tråd ganska så tydligt. Och det är vad jag tycker Dr Phil!
  • sextiotalist
    Thure Björkman skrev 2016-10-20 00:48:42 följande:

Då finns det ju ingen anledning att plocka upp. Ingen gjorde väl det 1730-talet....
    Det kommer in många smuggelhundar, så risk för nya utbrott är rätt stor. En av orsakerna (förutom vaccinering av hundar) att den klingade av var att folk blev mer noggranna att ta bort hundbajs.

• molly50
    Thure Björkman skrev 2016-10-20 00:48:42 följande:

Det pågår kanske ingen hundpest nu.
    Men det finns ju andra smittor som kan spridas via hundbajset.
    Tarmparasiter är en sådan.
    Och det kan vara svårt att bli av med.
    Och det kan göra hundarna riktigt sjuka.
    Vet av erfarenhet.
    Det är ju sorgligt att hundar ska behöva drabbas av detta för att vissa är för lata för att plocka upp efter sina hundar.
    Mattias och Hannah.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-20 00:53:40 följande:
    Vaddå spegelbild? Vad är det för trams? Är det någon typ av hobbyfilosofi du försöker bygga upp.
    Vad jag tycker genomsyrar denna tråd ganska så tydligt. Och det är vad jag tycker Dr Phil!
    Du är inte särskilt snabb i tanken i alla fall så jag förstår att du tycker att vi ska utgå från att ingen tog upp efter hundar 1730.
Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?