• Thure Björkman

Att plocka upp efter sin hund?

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

• Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?
  • Mooomin
    Aniiee skrev 2016-10-15 20:39:03 följande:

Inte? Är du säker? För, nej, förvisso har jag inte sett till några björnar här i Huddinge, men en hel del älgar, rävar, grävlingar, rådjur, harar, vildkaniner, igelkottar, förvildade kattkrakar och till och med en varg vid tillfälle (för ett antal år sedan, dock)

Alltså, jag håller ju med dig om att i parker och på ställen där folk kan tänkas gå så plockar man upp efter hundarna, men att säga att vilda djur inte skiter i stadsparker är ju lite så där sanningsenligt. 

Jag skrev väl "i regel"? Klart det fins enstaka vilda djur som gör det, och det just för att de är vilda djur. Och de är få, gentemot våra husdjur som vi rastar lite här som var. Skulle ingen plocka upp efter sina hundar skulle det snart bli olidligt. Jag vet bara hur det ser ut på gräsplätten utanför våran förra uteplats, där EN person varje dag rastade EN hund.. Tänk om hela kvarteret gjort så!?
  • jjeessiicahh
    Deceree1 skrev 2016-10-15 11:53:45 följande:
    Hänsynslöst, respektlöst, ansvarslöst att inte plocka upp eftersom hund. Då tänker man inte på människor i sin omgivning överhuvudtaget. Jag har sällan hört nåt så dumt som att man inte tar upp bajset efter sin hund.
    Synd
  • Aniiee
    Mooomin skrev 2016-10-15 22:48:53 följande:
    Jag skrev väl "i regel"? Klart det fins enstaka vilda djur som gör det, och det just för att de är vilda djur. Och de är få, gentemot våra husdjur som vi rastar lite här som var. Skulle ingen plocka upp efter sina hundar skulle det snart bli olidligt. Jag vet bara hur det ser ut på gräsplätten utanför våran förra uteplats, där EN person varje dag rastade EN hund.. Tänk om hela kvarteret gjort så!?
    Igen, jag håller med dig över lag, men "enstaka"? Ok, nu bor jag nära en liten "djurpark" varifrån det har rymt ett större antal kaniner genom åren, men ändå, några "enstaka" djur handlar det inte om. (Har faktiskt en rävfamilj under huset bredvid =P) Här bor det helt klart mer vilda djur än hundar. 

Men som sagt....
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • jjeessiicahh
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:29:13 följande:
    Ännu en som vet hur en slipsten skall dras!!
    Ja det är klart. Katter som skiter i sandlådor på dagis är det ingen som klagar på, det är tydligen helt okejj trots att det är våra kära husdjur som vi ansvarar över. Men om en hund bajsar i gräset bredvid en gångväg är det tydligen "respektlöst". Lite längre bort ligger lite soppor, men det är inte respektlöst...kommer aldrig plocka upp efter min hund och om någon säger till mig så kan dem plocka upp det själva :))
  • Mooomin
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:28:20 följande:

Då får man väl spola av rullstolen. Återigen: hur svårt kan det vara??

Ganska svårt för en som sitter i rullstol faktiskt. De reser sig ju inte bara upp ifrån rullstolen och bär in den i duschen precis!?
  • MRK01
    jjeessiicahh skrev 2016-10-15 22:55:34 följande:
    Ja det är klart. Katter som skiter i sandlådor på dagis är det ingen som klagar på, det är tydligen helt okejj trots att det är våra kära husdjur som vi ansvarar över. Men om en hund bajsar i gräset bredvid en gångväg är det tydligen "respektlöst". Lite längre bort ligger lite soppor, men det är inte respektlöst...kommer aldrig plocka upp efter min hund och om någon säger till mig så kan dem plocka upp det själva :))
    Det klagas rejält på katter kan jag meddela. För övrigt visar du att du är en hänsynslös pajas som inte orkar göra det varje sann hundägare gör. Du är så satans slö att du låter din stackars hund bli illa sedd hos andra. Det är inte hundens fel att den begåvats med en ynkrygg till ägare. Varför orkar du inte ta upp? Det är som påpekats tidigare ett brott att inte ta upp.
  • monkees
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 12:34:52 följande:

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

Instämmer när det gäller skogsområden. Om ens hund lägger en blaffa mitt på en stig så kan man peta det åt sidan med en pinne, tänker jag. Att ta upp skiten (gödning) och bära den till närmaste latrin (två km bort?) känns rätt korkat.
  • monkees
    MRK01 skrev 2016-10-16 00:21:40 följande:
    Det klagas rejält på katter kan jag meddela. För övrigt visar du att du är en hänsynslös pajas som inte orkar göra det varje sann hundägare gör. Du är så satans slö att du låter din stackars hund bli illa sedd hos andra. Det är inte hundens fel att den begåvats med en ynkrygg till ägare. Varför orkar du inte ta upp? Det är som påpekats tidigare ett brott att inte ta upp.
    Det är gnäll på katter i vår BRF och jag kan inte begripa varför. Jag har en innekatt så mig rör det inte men jag fattar inte att mammorna på gården förstör grannsämjan genom att tjafsa om de katter som bor här. Visst går katterna (typ två) säkert i sandlådan och gräver ner sitt bajs på katters vis men man låter väl inte sitt lilla barn sitta oövervakad i sandlådan och råka få  i sig kattskit? Små barn som stoppar allt i munnen håller man väl koll på hela tiden...................eller det är kanske mobilen man har ögonen på numer.......................?
  • slirren

Problemet verkar vara att djurägare idag bara har rättigheter och inga som helst skyldigheter. Deras små älsklingar kan springa runt och sprida sin avföring överallt (inklusive på andras tomter), ha sönder egendom eller i vissa extrema fall skada andra människor. Men att tro att ägaren någonsin i något läge skulle ta ansvar verkar helt främmande.

• LillaJag06

Jag plockar alltid upp efter mina hundar och har alltid gjort.
    Enda gången jag låter det bara är om de gått under en buske (har 2 små hundar) eller på platser där det inte går att komma åt, då låter jag det vara.
    Det är vidrigt att behöva trampa i hundvajs eller köra in i det med barnvagnen.
    Lata människor som inte orkar plocka efter SIN hund.

Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?